Transportakte of akte van levering: de eigendomsoverdracht
Bij het kopen van een woning, krijg je te maken met diverse officiële papieren. De voorlopige koopakte wordt opgemaakt zodra de verkoper en koper het eens zijn over de koopsom. De transportakte wordt opgemaakt zodra het moment van betaling (het passeren van de hypotheek) en eigendomsoverdracht plaatsvindt. De transportakte wordt ook wel de akte van levering genoemd. De akte moet worden opgemaakt door de notaris en ingeschreven worden in de openbare registers.
De
transportakte vermeldt de personalia, de kadastrale kenmerken en de titel van aankomst. Dat is een verklaring waaruit blijkt dat de verkoper eigenaar is. Ook wordt de titel van overdracht, de rechtsverhouding, vermeld.
Partner
De
koopsom staat ook in de transportakte vermeld en dat de koopsom ook betaald is. Ook geeft de echtgenoot/echtgenote of geregistreerd partner van de verkoper toestemming tot verkoop. De koper heeft geen toestemming nodig van zijn partner, tenzij de woning door hen beiden wordt gekocht. Dan moeten zij allebei de transportakte ondertekenen.
Erfdienstbaarheden
Eventuele erfdienstbaarheden worden ook in de transportakte vermeld. Deze zijn immers verbonden aan de woning. Een erfdienstbaarheid kan zijn dat uw tuin een
overpad is voor de naastgelegen tuin.
Beding
Kettingenbedingen zijn bedingen die opgelegd zijn door de gemeente. Deze worden vermeld in de transportakte. Ze kunnen betrekking hebben op de grensafscheiding, maar er zijn ook bijzondere soorten bedingen zoals het anti-speculatiebeding. In dat geval moet de woning bij verkoop eerst aan de gemeente worden aangeboden.
Een concurrentiebeding kan voorkomen bij winkelpanden en betekent dat er gedurende een bepaalde tijd geen bepaald soort winkel mag worden gevestigd, zoals een drogisterij.
Onverdeelde boedel
In de transportakte wordt ook het recht op onverdeelde boedel vermeld. Dit houdt in dat als de één overlijdt, de ander het recht heeft om tegen vergoeding het deel van de overledene over te nemen van de erfgenamen.
Notaris
De notaris stelt de akte van levering op. Hij of zij controleert van te voren bij het Kadaster of de verkopers ook als eigenaar geregistreerd staan. Ook worden de papieren van de vorige verkoop opgevraagd, zodat er gekeken kan worden of daar melding wordt gemaakt van erfdienstbaarheden of verkoopbedingen die niet in de koopakte staan.
Op de dag zelf controleert de notaris of er geen wijzigingen hebben plaatsgevonden, bijvoorbeeld of er geen beslag op de woning is gelegd. Na het tekenen van de transportakte wacht de notaris nog een dag om dan wederom te kijken of er geen wijzigingen hebben plaatsgevonden, pas dan wordt het geld overgemaakt naar de partijen.