InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoogte wachtgeld voor politici

Hoogte wachtgeld voor politici

Hoogte wachtgeld voor politici Wachtgeld is een vorm van werkeloosheiduitkerings die politici en andere bestuurders ontvangen na ontslag of na het aflopen van hun verkiezingsperiode. Dit is dus de periode dat ze op zoek moeten naar ander werk. Vroeger bestond een soortgelijke regeling voor ambtenaren, maar deze is in 2001 afgeschaft. Lees hier wat de hoogte van wachtgeld voor politici is en wat de regels zijn.

Waarom krijgen politici wachtgeld?

In Nederland zijn de regels omtrent wachtgeld vastgelegd in de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa). De wet is erop gestut dat politici en andere bestuurders een hoger risico hebben dan andere werknemers om hun baan (plots) te verliezen. Een Kamerlid zegt wellicht een baan op die hij jaren heeft gehad, bij een bedrijf waar hij ook nog jaren in dienst had kunnen blijven, verliest zo wellicht aanspraak op andere uitkeringen en bonussen en aanvaard het onzekere ambt van politicus. Wie bijvoorbeeld Kamerlid werd tijdens het Eerste Kabinet Rutte heeft maar goed anderhalf jaar zijn werk kunnen uitoefenen en hoorde plots op een zaterdagmiddag dat de kans groot was dat er binnen een tijdsbestek van zes maanden nieuwe verkiezingen en dus snel ook een nieuwe Kamer zou komen. Precies vanwege dat vooruitzicht is de wachtgeldregeling in het leven geroepen.

De duur en de hoogte van de uitkering zijn per functie verschillend. Dit heeft te maken met de loonschaal waarin men zat, het aantal termijnen, het mandaat, de leeftijd en andere omstandigheden.

Regels omtrent wachtgeld

De periode dat men wachtgeld ontvangt is gelijk aan de periode dan men het betreffende ambt heeft vervuld, met een minimum van 2 jaar en een maximum van 6 jaar. Wie dus anderhalf jaar Kamerlid is geweest krijgt 2 jaar lang wachtgeld, was je 4 jaar Kamerlid dan geldt de regeling voor 4 jaar, en heb je 12 jaar in de Kamer gezeten dan gaat het om 6 jaar. Wie zijn functie minder dan 3 maanden heeft vervuld kan niet langer dan zes maanden aanspraak maken op de regeling.

Iets wat door veel mensen als oneerlijk wordt gezien is de regeling voor functionarissen die ouder zijn dan 50 jaar op het moment van ontslag of uitdiensttreding. Wanneer zij in totaal 10 jaar of langer hun ambt hebben uitgeoefend is de wachtgeldregeling voor heb tot hun 65e levensjaar van toepassing. Maximaal kan zo iemand dus 15 jaar wachtgeld ontvangen!

Het kan natuurlijk goed zijn dan een oud-Kamerlid weer snel een baan vindt, dus binnen de periode dat hij in principe nog niet zou hoeven 'werken voor zijn geld' maar rustig kan wachten tot het wordt gestort door de overheid. Het is dan echter niet zo dat dit een extraatje wordt. Het wachtgeld vult dan je nieuwe salaris aan in het geval dit minder is dan het salaris dat zijn verdienden als Kamerlid of minister. Is het nieuwe salaris hoger dan komt het wachtgeld te vervallen.

Hoogte van het wachtgeld

In het eerste jaar bedraagt het wachtgeld 80% van het gedurende de ambtsperiode verdiende salaris. Vanaf het tweede jaar wordt dit teruggebracht naar 70%. Andere inkomsten die verdiend worden na de uitdiensttreding zoals het salaris van een nieuwe baan maar ook neveninkomsten worden hierop gekort. Wie wachtgeld ontvangt zal in die periode wel minder pensioen opbouwen omdat de inkomsten ook lager zijn. Dit wordt niet gecompenseerd. De hoogte van de salarissen van Kamerleden worden jaarlijks opnieuw vastgesteld en zijn terug te vinden op de website van de Tweede Kamer.

Diverse politieken partijen hebben door de jaren heen aangestuurd op het terugbrengen van de mogelijkheid aanspraak te maken op een wachtgeldregeling omdat zij vinden dat deze oneenlijk is ten opzichte van het vooruitzicht dat gewonen werknemers hebben na ontslag. Het meest treffende voorbeeld in dat opzicht is toch wel het verhaal van Philomena Bijlhout. In juli 2002 was zij benoemd tot staatssecretaris voor de LPF. Toen zij besloot al na negen uur haar ontslag in te dienen na het uitkomen van zaken uit haar verleden bleek zij recht te hebben op twee jaar wachtgeld. Inmiddels geldt dat zij hier nog maar zes maanden recht op zou hebben maar voor veel mensen blijft het krom.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoogte wachtgeld voor politici"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 27-04-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!