InfoNu.nl > Financieel > Geld > Top 10 rijkste Turken

Top 10 rijkste Turken

Top 10 rijkste Turken Turkije is een land dat in economisch opzicht snel groeit. In dit artikel kan je meer lezen over de 10 meest rijke personen in Turkije. Hieronder zie je een lijst van de 10 rijkste Turken ter wereld. Er staan zowel mannen als vrouwen in deze top 10.

  1. Hüsnü Özyeğin
  2. Mehmet Emin Karamehmet
  3. Murat Ülker
  4. Semahat Arsel
  5. Ferit Şahenk
  6. Rahmi Koç
  7. Filiz Şahenk
  8. Şarık Tara
  9. Suna Kıraç
  10. Ali Ağaoğlu

1: Hüsnü Özyeğin

Vermogen: $3 biljoen
Hüsnü Özyeğin (1945) ging nadat hij zijn middelbare school had afgerond naar de Verenigde Staten om te studeren. Hier studeerde hij bouwkunde. Na drie jaar in de Verenigde Staten te hebben gewerkt, keerde Özyeğin terug naar Turkije. Hij kwam er achter dat hij zich meer interesseerde in financiële zaken dan in bouwkundige. Al snel kreeg Özyeğin een werkaanbod van Mehmet Emin Karamehmet, zijn vriend van de middelbare school. Dit betekende het begin van zijn carrière. In 1987 richtte Hüsnü Özyeğin FIBA Holding op: een bedrijf dat zich bezighoudt met verschillende dingen, zoals telecommunicatie en verzekeringen.

Özyeğin geeft elke maand 2% van zijn inkomen weg aan goede doelen die zich inzetten voor betere scholing.

2: Mehmet Emin Karamehmet

Vermogen: $2,9 biljoen
Mehmet Emin Karamehmet (1944) staat frappant genoeg net als Hüsnü Özyeğin, zijn vriend van de middelbare school, in de lijst van de rijkste Turken. Karamehmet is de oprichter en eigenaar van Çukurova Holding, een telecommunicatiebedrijf.

3: Murat Ülker

Vermogen: $2,8 biljoen
Murat Ülker (1960) is de zoon van Sabri Ülker (1920). Sabri Ülker richtte in 1944 Yıldız Holding op. Dit bedrijf houdt zich bezig met de levensmiddelenindustrie. In 2000 nam Murat Ülker het bedrijf over van zijn vader.

4: Semahat Arsel

Vermogen: $2,6 biljoen
Semahat Arsel (1928) is de oudste dochter van Vehbi Koç (1901-1996). In 1926 werd de Koç Holding opgericht door Vehbi Koç. Opvallend is dat hij zijn carrière als simpele winkelier was begonnen. Semahat Arsel is dus rijk door de erfenis van haar vader.

5: Ferit Şahenk

Vermogen: $2,6 biljoen
Ferit Şahenk (1964) is de zoon van Ayhan Şahenk. In 1951 richtte Ayhan Şahenk de Doğuş Holding A.Ş op. Deze holding houdt zich onder andere bezig met toerisme en financiën. Na het overlijden van zijn vader in 2001 nam Ferit Şahenk het bedrijf over.

6: Rahmi Koç

Vermogen: $2,5 biljoen
Rahmi Koç (1930) is de jongere broer van Semahat Arsel die op nummer 4 in deze lijst staat. Tussen 1984 en 2003 was hij de eigenaar van de Koç Holding die zijn vader had opgericht. Momenteel is Mustafa Koç, de zoon van Rahmi Koç, de eigenaar van dit bedrijf.

7: Filiz Şahenk

Vermogen: $2,4 biljoen
Filiz Şahenk is de jongere zus van Ferit Şahenk die op nummer 5 van deze lijst staat. Filiz Şahenk is dus rijk door de erfenis van haar vader.

8: Şarık Tara

Vermogen: $2,3 biljoen
Şarık Tara (1930) komt uit een hoogstaande familie. Hij is een Balkan Turk die in het Macedonische Skopje geboren werd. Toen hij een tiener was, verhuisde het gezin Tara naar Turkije. Hier studeerde Tara bouwkunde. In 1957 richtte hij samen met zijn aangetrouwde oom Sadi Gülçelik het bedrijf ENKA op.

Een opvallend feit is dat Şarık Tara goed bevriend was met de inmiddels overleden biljonair Vehbi Koç.

9: Suna Kıraç

Vermogen: $2,2 biljoen
Suna Kıraç (1941) is de jongere zus van twee andere biljonairs in deze lijst, namelijk van Semahat Arsel en Rahmi Koç. Ze is rijk door de erfenis van haar vader Vehbi Koç.

10: Ali Ağaoğlu

Vermogen: $2,1 biljoen
Ali Ağaoğlu (1954) is de eigenaar van Ağaoğlu Şirketler Grubu, een vooraanstaand bouwbedrijf. Ağaoğlu staat bekend om zijn liefde voor luxe auto’s en mooie vrouwen.
© 2012 - 2019 Dezy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Turkse dienstplicht afkopen eenvoudiger gewordennieuws uitgelichtTurkse dienstplicht afkopen eenvoudiger gewordenTurken, waar ook ter wereld moeten hun dienstplicht van 15 maanden vervullen. Deden ze dat eerder niet dan verviel daarm…
Misvattingen over TurkenMisvattingen over TurkenTurken zijn één van de vele groepen allochtonen die ons land kent. Niemand had destijds gedacht dat ‘die gastarbeiders’…
Eetcultuur: TurkijeEetcultuur: TurkijeTurks eten is heerlijk. De keuken is uitgebreid en divers. Turken zijn dol op lekker eten en vooral met mooi weer geniet…
Turkse achternamenTurkse achternamenWelke achternamen worden het meest gebruikt door de Turken? Wat is de betekenis van deze achternamen? Sinds wanneer is h…
Turkse mensen in Turkije en NederlandIn Nederland hebben bijna alle Nederlands dezelfde cultuur en leeft iedereen over het algemeen hetzelfde. Het valt op da…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Forbes

Reageer op het artikel "Top 10 rijkste Turken"

Reactie

Patty, 26-05-2014 21:46 #1
Waarom staan deze mensen als hun vermogen wordt geschat op zoveel Biljoen,
dan niet in de lijst van rijkste mensen ter wereld, want die verdienen allemaal zoveel
Miljard. Ik dacht dat een biljoen meer is dan een miljard.

Infoteur: Dezy
Laatste update: 06-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!