InfoNu.nl > Financieel > Geld > Een echtscheiding voorbereiden

Een echtscheiding voorbereiden

De emotionele, maar zeker ook de financiële impact van een echtscheiding wordt vooraf vaak onderschat. Een echtscheiding blijft levenslang voelbaar in de portemonnee. Op meerdere vlakken blijven gescheiden mensen met elkaar te maken krijgen. Dit zal in nog sterkere mate gelden indien de ex-partners ook nog de ouders zijn van opgroeiende kinderen. De zwaarste financiële klapper ontstaat doordat het gezamenlijk vermogen en andere gemeenschappelijke bezittingen verdeeld moeten gaan worden. Meerdere kostenposten zullen nog volgen.

In dit artikel gaan wij uit van een huwelijk in gemeenschap van goederen. Bij een huwelijk op huwelijkse voorwaarden, kunnen de huwelijkspartners afwijkende afspraken maken waardoor onderstaande anders uitpakt.

Voordat er besloten wordt om te gaan scheiden

De beslissing om het huwelijk te verbreken is vaak een langlopend denkproces. Een scheiding kan een zeer lang traject aan vooraf gaan. Dit is ook logisch, want het zal het nodige effect gaan hebben. In het geval een breuk onvermijdelijk is, heeft verder uitstellen geen zin. Geld is een kwestie waar ook vooraf goed over wordt nagedacht. Het gezinsinkomen zal namelijk gesplitst gaan worden en de uitgaven zullen veel hoger worden, doordat er twee huishoudens draaiende moeten worden gehouden.

De beslissing is genomen, de scheiding wordt doorgezet

Uitgaande van een huwelijk in gemeenschap van goederen, moeten alle bezittingen en schulden verdeeld gaan worden. Geld is eenvoudig te verdelen, maar dat geldt niet voor goederen. Wie krijgt wat, en hoe kan de verdeling zo eerlijk mogelijk plaatsvinden? De splitsing van de gemeenschappelijke bezittingen kan een moeilijk traject zijn, waar mogelijk zelfs hulp bij noodzakelijk is. Alleen al om goederen te waarderen op de juiste prijs.

Financiële afhankelijkheid na de scheiding

Na de echtscheiding kan één van de beide voormalige partners verplicht worden om aan de ex-partner een partneralimentatie te betalen. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat de meest verdienende ex-partner financieel gaat bijdragen aan de minst kapitaalkrachtige van de twee. De hoogte van de alimentatieverplichting kan worden opgelegd door een rechterlijke uitspraak, maar de ex-partners kunnen er onderling ook afspraken over maken.

Echtscheiding heeft invloed op de pensioenrechten

Na het verbreken van het huwelijk moet ook de pensioenrechten verdeeld worden. De ex-partner heeft recht op de volledige nabestaanden pensioen plus de helft van de gedurende het huwelijk opgebouwde rechten aan ouderdomspensioen. Een scheiding kan dodelijk zijn voor de pensioenregeling. Een groot deel van de rechten komen namelijk ten goede aan de ex-partner.

Is een echtscheiding voor te bereiden?

Nee, want heel veel facetten zullen pas opgepakt kunnen worden zodra de kogel door de kerk is. Op het internet zijn wel veel informatiebronnen waar u vooraf informatie uit kunt putten. U kunt zich in ieder geval voorbereiden door goed op de hoogte te zijn van de rechten en de verplichtingen. Door u vooraf in te leven, kunt u voorkomen dat u onherstelbare fouten maakt, of dat er meer kosten worden gemaakt dan strikt noodzakelijk.

Een advocaat inschakelen is bijvoorbeeld een zeer dure optie. U kunt beter samen met uw ex-partner een mediator inschakelen. Deze gaat optreden als een soort bemiddelaar en hierdoor kunnen de kosten van twee advocaten voorkomen worden. Naast kosten, kan het ook veel tijd besparen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een echtscheiding voorbereiden"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 26-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!