InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kosten informatienummers?

Wat kosten informatienummers?

Wat kosten informatienummers? Er zijn verschillende informatienummers actief tegen verschillende tarieven. Het varieert van gratis informatienummers tot informatienummers met een hoog tarief per minuut of per gesprek. Het is niet toegestaan om hoge kosten te rekenen, zonder dat de beller eerst op de hoogte is gebracht van het tarief. Informatienummers of servicenummers worden vaak gebruikt door bedrijven en door overheden. De 0800-nummers zijn gratis, maar voor bijvoorbeeld voor de 0900- en de 0906- nummers kunnen de tarieven hoog oplopen. Daarnaast is het mogelijk dat uw telefoonprovider van de mobiele telefoon ook nog kosten in rekening brengt.

0800-nummers

Deze nummers worden vaak gebruikt door bedrijven voor het verstekken van informatie aan de klanten. De kosten voor het telefoontje worden gedragen door het bedrijf. Dit is een service van het bedrijf om de drempel te verlagen voor klanten om te bellen met vragen. Een groot nadeel van een gratis telefoonnummer is, dat er veel gebruik van wordt gemaakt. Het is te laag drempelig, waardoor de personeelskosten hoog zijn. Het kan verstandiger zijn voor organisaties om te kiezen voor een 0900-nummer met een laag tarief.

0900-nummers

Bedrijven die een 0900-nummer opzetten, hoeven de kosten van de telefoontjes niet zelf te dragen. Deze worden doorberekend aan de klant. In de praktijk is het mogelijk om het tarief voor de beller laag te houden, maar de eigenaar van het nummer kan geld verdienen door er een hoog tarief voor te vragen. Het kan zelfs als een inkomstenbron gezien worden. Daarnaast werpt het een drempel op om te bellen. Hiermee kunnen organisaties onnodige telefoontjes voorkomen. Deze nummers worden vaak gebruikt voor een helpdesk, sportberichten en prijsvragen.

0909-nummers

De 0909-nummers worden met name gebruikt voor spelletjes en andere vormen van amusement. Ze mogen echter ook voor serieuze zaken gebruikt worden. Deze nummers worden ook vaak gebruikt als bestellijn van producten en diensten. Deze nummers mogen niet gebruikt worden voor erotisch getinte diensten. Deze nummers zijn niet gratis, en zijn bedoeld om inkomsten mee te genereren.

0906-nummers

Deze nummers mogen voor alle diensten gebruikt worden, maar ze zijn voornamelijk in gebruik voor diensten met een erotisch karakter. Deze nummers en de 0909-nummers worden vaak geblokkeerd door werkgevers. Dit zijn namelijk over het algemeen dure nummers om heen te bellen en zijn voornamelijk bedoeld voor het vermaak van de beller.

Wat kosten de telefoonnummers per minuut?

Bij het adverteren met de 0900, 0909 of 0906-nummers, is het verplicht om het tarief te vermelden. Vaak wordt in kleine letters het tarief vermeld. Oneerlijke aanbieders kunnen hier creatief mee omgaan door bijvoorbeeld te vermelden: 75 c.p.h.m. Hierbij bedoelen ze € 0,75 per een halve minuut. Daarnaast is het verplicht om bij het begin van het telefoongesprek het tarief te vermelden. Het is sinds 1 oktober 2008 verplicht om ook een maximumtarief aan te houden. Het gaat hierbij om telefoonnummers die duurder zijn dan € 0,15 per minuut.

De hoogte van de kosten per minuut of per gesprek, verschillen sterk. De eigenaar van het nummer stelt namelijk het tarief vast.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat kosten informatienummers?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 07-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!