InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wie zijn de grootste oplichters?

Wie zijn de grootste oplichters?

Sommige oplichters hebben zulke grote oplichtingspraktijken op hun naam staan, dan ze er wereldberoemd door zijn geworden. De grootste oplichter van de laatste jaren is Bernard Madoff, maar hij staat slechts op nummer tien in de lijst met de grootste oplichters. In dit artikel treft u de tien grootste oplichters aan volgens de website Quotenet. Hun fraude ging vaak om miljarden dollars.

Nummer 10

Naam oplichter: Bernard Madoff
Omvang van fraude?: 50 miljard dollar
Met zijn bedrijf Bernard Madoff Investment Securities LLC heeft hij jarenlang met succes een pyramidespel in stand kunnen houden. Jaarlijks kregen de investeerders 7 procent rendement. Achteraf bleek dat dit betaald werd met de investering van nieuwe beleggers. Het moest een keer mislopen.

Nummer 9

Naam oplichter: Sheridan Cox
Omvang van fraude?: 520 miljoen pond
Sheridan lichtte investeerders voor 520 miljoen pond op. Hij kocht leegstaande beursgenoteerde bv’s op en verkocht aandelen in deze bedrijven aan de investeerders. Het ging in totaal om ruim 5.000 investeerders uit Australië en Groot-Brittannië.

Nummer 8

Naam oplichter: Graham Halksworth
Omvang van fraude?: 2,5 biljoen dollar (niet gelukt)
Graham Halksworth had de grootste oplichter aller tijden kunnen worden, maar zijn poging is mislukt. Hij heeft geprobeerd om obligaties te verzilveren van de Amerikaanse overheid. Volgens deze ex-medewerker van Scotland Yard waren deze obligaties uitgegeven door de Amerikanen tijdens de revolutie in China.

Nummer 7

Naam oplichter: Ramón Báez Figueroa
Omvang van fraude?: 2,2 miljard dollar
Ramón Báez Figueroa heeft in de Dominicaanse Republiek zeer veel geld proberen wit te wassen. De omvang was groots al u zich bedenkt dat het om een bedrag ging met de omvang van tweederde van het bruto binnenlands product van de Dominicaanse Republiek.

Nummer 6

Naam oplichter: Bernard Ebbers
Omvang van fraude?: 11 miljard dollar
Bernard Ebbers was één van de bestuurders van WorldCom. Het bedrijf ging failliet in 2002 nadat gebreken is dat er gerommeld was met de boeken.

Nummer 5

Naam oplichter: Jerôme Kerviel
Omvang van fraude?: 4,9 miljard euro
Deze speculant werkte voor Société Générale. Hij heeft ten koste van de bank zeer grote risico’s genomen, waardoor de bank tegen een verliespost aanliep van €4,9 miljard.

Nummer 4

Naam oplichter: Alves dos Reis
Omvang van fraude?: onbekend
Alves dos Reis liet in 1920 maar liefst 100 miljoen valse bankbiljetten drukken. In 1930 heeft hij een gevangenisstraf van twintig jaar gekregen.

Nummer 3

Naam oplichter: Nick Leeson
Omvang van fraude?: 1,4 miljard pond
Nick Leeson heeft in 1992 voor een grote rel gezorgd, door zeer grof te speculeren op de Nikkei-index. Lange tijd heeft zijn werkgever van zijn risico’s kunnen profiteren, maar in 1995 valt zijn investering op een slecht moment en verliest de bank enorme bedragen en gaat failliet.

Nummer 2

Naam oplichter: Kenneth Lay
Omvang van fraude?: onbekend
Hij was de oprichter van Enron (energiebedrijf). Door creatief boekhouden heeft hij de winst kunnen opdrijven, waardoor investeerders graag instapten. Kenneth Lay is overleden voordat hij veroordeeld kon worden.

Nummer 1

Naam oplichter: Charles Ponzi
Omvang van fraude?: 250.000 dollar per dag
Grootste fraudeur ooit was Charles Ponzi. Na de eerste wereldoorlog richtte hij zijn eigen beleggingsfonds op. Hij was vermoedelijk het voorbeeld van Bernard Madoff, want ook hij betaalde de rendementen met de inleg van nieuwe beleggers.
Gerelateerde artikelen
Wat is een Ponzi scheme?Wat is een Ponzi scheme?Bernard Madoff was niet de eerste beleggingsfraudeur. En hij zal ook niet de laatste zijn. Maar het opmerkelijke is wel…
De grootste fraudeurs uit de geschiedenisSinds de wereld leeft in de ban van het kapitalisme zijn er steeds mensen opgestaan die zich mateloos wilden verrijken v…
Hoe ouderen zich wapenen tegen bedrogHoe ouderen zich wapenen tegen bedrogBedriegers bezitten doorgaans de nodige mensenkennis, fantasie en een goede gesprekstactiek. Oplichters zoeken hun slach…
Opgelicht via MarktplaatsEr wordt tegenwoordig veel opgelicht via marktplaats, en dat gaat meestal niet om kleine bedragen. Spullen zoals een Nin…
Goud online kopen, waarop moet je letten?Goud online kopen, waarop moet je letten?Als het om veel geld gaat, zoals bij het kopen van goud, gouden munten of staven, moet je heel voorzichtig zijn. Vooral…
Bronnen en referenties
  • http://www.quotenet.nl/biz/top-10-beruchte-fraudeurs.php

Reageer op het artikel "Wie zijn de grootste oplichters?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 01-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!