InfoNu.nl > Financieel > Geld > Is overwaarde na verkoop huis belast?

Is overwaarde na verkoop huis belast?

Op het moment dat u uw eigen huis verkoopt met een overwaarde, verandert er in fiscaal inzicht iets. De waarde van uw eigen huis gaat over van box één van ons belastingstelsel naar box drie. Een huis is naast een onderdak voor het gezin ook een spaarvorm. In de jaren 15 jaren voorafgaand aan het jaar 2009, zijn de huizenprijzen sterk gestegen. In het jaar 2009 kwam daar verandering in, maar historisch gezien is het investeren in een eigen huis een goede investering. U kunt echter niet vertrouwen op een waardestijging van een eigen huis.

Door af te lossen ontstaat overwaarde

Overwaarde ontstaat doordat het huis meer waard wordt, of door aflossing van de hypotheek. Een combinatie van beide is de beste manier om een reserve op te bouwen in uw eigen huis. De meeste hypotheken zijn er echter op gericht om de aflossing zoveel mogelijk door te schuiven naar de einddatum van de hypotheek. Dit heeft namelijk als voordeel dat er maximaal geprofiteerd kan worden van de mogelijkheid om de betaalde hypotheekrente fiscaal af te trekken.

Overwaarde gerealiseerd door verkoop van het huis

In het geval u het huis verkoop voor een bedrag dat hoger is dan de op de huis rustende hypotheek, realiseert u een overwaarde. Dit bedrag is vrij te besteden, tenzij u een eigen huis terug gaat kopen. In dat geval moet u de overwaarde weer investeren in het aan te kopen huis. Doet u dat niet? Dan zal een deel van de betaalde hypotheekrente van de nieuwe woning niet aftrekbaar zijn. Het gaat hierbij om een bedrag gelijk aan de eerder gerealiseerde overwaarde.

Overwaarde niet opnieuw investeren in een eigen huis

Veel ouderen kiezen er voor om de eigen woning te verkopen en vervolgens gaan ze een appartement huren. Dit heeft als voordeel dat de overwaarde vrij besteedbaar is en daarnaast hoeven ze met een huurhuis minder kosten te maken om het huis te onderhouden. Het bedrag dat vrij komt uit de overwaarde, kan gebruikt worden als aanvulling op het pensioen.

Hoe wordt overwaarde belast na verkoop?

Over de overwaarde hoeft niet afgerekend te worden met de Belastingdienst. Fiscaal gebeurt er echter wel iets met het geld. Dit wordt namelijk toegevoegd aan het vermogen van de voormalige huiseigenaren. Het geld zal belast gaan worden als vermogen in box drie van ons belastingstelsel.

Hoe hoog is de belastingheffing over het vermogen?

De hoogte van de heffing over de overwaarde in box drie is afhankelijk van de hoogte van het vermogen, en daarnaast van de gezinssamenstelling en de leeftijd en inkomen van de belastingplichtige. Per belastingplichtige geldt er een vrijstelling van 20.785 (2011). Over het meerdere moet belasting worden betaald. Voor 65-plussers kan een hogere vrijstelling gelden. Dit is mede afhankelijk van het inkomen van de belastingplichtige.

Boven de vrijstelling moet er 30 procent betaald worden over een verondersteld rendement van 4 procent. Dit komt neer op een belastingheffing van 1,2 procent over het vermogen boven de vrijstelling. Bepaalde bezittingen kunnen ook als vermogen worden gezien door de Belastingdienst. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een tweede huis en kunst dat u bezit als een belegging.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Is overwaarde na verkoop huis belast?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 07-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!