Groupon: hoe het werkt
Ze worden steeds populairder: bedrijven die via internetsites hoge kortingen geven. Het bekendste voorbeeld van zo’n site is Groupon. Meer dan 1 miljoen Nederlanders hebben zich inmiddels daarvoor aangemeld en ontvangen dagelijks een aanbieding per mail. De naam Groupon is samengesteld uit de woorden ‘group’ en ‘coupon’ en geeft daarmee de activiteit van het bedrijf min of meer weer. Groupon biedt dagelijks fikse kortingen aan als er voldoende afname een product of dienst is. In dat geval ontvangt het bedrijf een commissie.
Handel in kortingbonnen, een lucratieve bezigheid
Iedereen kent ze wel, de e-mails van kortingsites als Groupon, met sensationele aanbiedingen die nauwelijks te geloven zijn. Zo is er bijvoorbeeld het driegangenmenu dat een restaurant met 50% korting aanbiedt, of een massage die normaliter € 200,- kost, voor slechts € 50,-.
De handel in kortingbonnen, kortingcoupons of voordeelbonnen is booming business op dit moment. In hoeverre de coupons daadwerkelijk gekocht en gebruikt worden, is veel minder bekend. Eén ding is echter duidelijk, ze trekken de aandacht en het concept verbreidt zich razendsnel.
Voor veel bedrijven is het een interessante reclamemogelijkheid, voor de verkopers van de coupons een zeer lucratieve handel. Marktleider Groupon uit Chicago sloeg eind 2010 nog een miljardenbod van Google af en is inmiddels een van de snelst groeiende bedrijven uit de geschiedenis. En binnenkort wordt de beursgang van dit bedrijf met een totale waarde van ongeveer 15 miljard dollar verwacht.
Hoe werkt het kopen van kortingcoupons voor u als klant?
In de meeste gevallen ontvangt men een gewone e-mail in zijn inbox. Meestal heeft men zich, al dan niet bewust, op een website aangemeld om dergelijke e-mails te ontvangen.
De e-mail ziet er goed uit en prijst een product of dienst aan, bevat meestal een foto, een korte beschrijving en de voorwaarden. Maar wat écht in het oog springt, is altijd de prijs. Meestal ligt die ver onder de normale prijs voor een dergelijke aanbieding. En geloof het of niet, de prijs is écht want de aanbieder heeft er niets aan om via dergelijke kanalen te adverteren met een zwakke aanbieding.
De ervaring leert overigens dat pas bij een korting van 70 tot 80% een echte koopgolf bij klanten ontstaat. En mond-tot-mond-reclame doet dan de rest. Want wie vertelt er nu niet graag aan zijn vrienden over het koopje dat hij op de kop heeft getikt. Kopers worden gestimuleerd om anderen enthousiast te maken en worden beloond als die óók kopen.
De voorwaarden voor korting
Wezenlijk voor de klant zijn de voorwaarden die bij aankoop van de voordeelcoupon gelden. Vaak wordt de aanbieding volgens de voorwaarden van de coupon slechts beperkt tot:
- enkele producten;
- een bepaald menu;
- een bepaalde periode (alleen in de daluren);
- of anderszins beperkt.
En dat geeft in de praktijk wel eens aanleiding tot misverstanden en irritaties.
Klanten zien de voorwaarden vaak over het hoofd en hebben het gevoel bedrogen te zijn als ze bijvoorbeeld hun coupon zes maanden later willen inwisselen terwijl de actie dan reeds lang verstreken is. Men moet dus zorgvuldig de voorwaarden lezen alvorens een voucher van een kortingsite te kopen.
De voordelen voor de uitgever van de coupon en de handelaar
Wie koopt, koopt een voucher (= tegoedbon) die men bij de verkoper kan inwisselen voor aankoop van een product of dienst. Betalen moet men echter aan degene die de coupon uitgeeft (Groupon) en die een contract heeft met de verkoper van het product of de dienst.
De uitgever van de coupon behoudt zelf een deel van de inkomsten en maakt de rest aan de verkoper over, vaak pas aan het einde van de maand of actie. Doorgaans werkt men in een overeenkomst op basis van een 50/50-verdeling. Dus de handelaar ontvangt 50% en ook de aanbieder van de coupon.
Hoe meer coupons de uitgever van de coupons verkoopt, hoe meer het oplevert. En dat is uiteraard in het voordeel voor beide partijen, zowel voor de handelaar als voor de couponverkoper. En voor de ondernemer is er uiteraard het aspect van de impulsaankopen door mensen die voor het inwisselen van de voordeelcoupon zijn zaak bezoeken.
In de praktijk is er trouwens nóg iets wat het, ondanks een lagere winstmarge, voor een ondernemer lucratief maakt om mee te doen. Dat komt doordat mensen wél ingaan op de aanbieding en een voordeelbon kopen, maar nooit komen opdagen. Kennelijk komt zo'n "no show" in 1 op de 4 gevallen voor. De ondernemer ontvangt dan wel zijn
geld maar hoeft er niets voor te doen.
Kortingsites onder toenemende druk
Terwijl kortingsites als Groupon en Living Social lange tijd golden als de meest veelbelovende paradepaardjes in de wereld van het internet, krijgen bedoelde bedrijven steeds meer concurrentie van andere aanbieders.
In eigen land bijvoorbeeld, wordt sedert enige tijd digitale korting aangeboden door sites met klinkende namen als:
- Groupdeal;
- Sweetdeal;
- Nudeal