Geldnood voor steeds meer Nederlanders ongewild een probleem
Steeds meer Nederlanders constateren iedere maand weer dat hun financiële positie er niet beter op geworden is. De aanscherping van de regels bij de banken zorgen er tevens voor het rood staan op de betaalrekening steeds moeilijker wordt. Ook Creditcard maatschappijen gaan goede klanten het steeds moeilijker maken. Volgens de Creditcard maatschappijen wordt dit door de overheid opgelegd. Hetzelfde argument hoor je bij de banken die goed willende klanten dwingen om het saldo aan te zuiveren.
Geldnood
Rekeningouders worden steeds vaker de dupe van het beleid van banken om de roodstand op betaalrekeningen tegen te gaan. Was het voor kort nog mogelijk om de huur, energie, telefoonrekening, abonnement van de krant automatisch van de betaalrekening af te laten schrijven, steeds vaker worden de automatische incassobetalingen bij roodstand door de bank geblokkeerd. Volgens de Kredietbarometer van het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel blijkt dat reeds 600.000 Nederlanders een betalingsprobleem hebben.
Bureau Krediet Registratie
Het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel registreert het betaal en leen gedrag van alle Nederlanders. Wordt er een lening of hypotheek aangevraagd dan worden eerst de gegevens bij het BKR getoetst. Als uit de gegevens blijkt dat er sprake is van een goed betalingsmoraal en er wordt ook aan de overige voorwaarden voldaan, dan wordt in de regel het gevraagd geld verstrekt. Uit de Kredietbarometer blijkt dat reeds 7,2 procent van alle consumenten moeite hebben met het nakomen van de betalingsafspraken. In 2010 was dit nog 6,2%.
Wanbetalers
Volgens het BKR neemt het aantal wanbetalers toe. De schuldhulpverleners constateren eveneens een toename van het aantal hulpzoekers en het incassobureau en de deurwaarder krijgen het volgens eigen zeggen ook steeds drukker. Er zijn reeds 300.000 Nederlanders die echt hele grote geldzorgen hebben. Het gevolg is dat steeds meer Nederlanders moeite krijgen met het betalen van de maandelijkse rekeningen en als er eenmaal een achterstand is, dan wordt het steeds moeilijker deze achterstand weer in te lopen. De 300.000 echte probleem gevallen worden niet geholpen, maar worden dor et BKR als wanbetaler geregistreerd. Het zoeken naar oplossingen wordt voor deze groep dan ook steeds moeilijker.
Politiek
In plaats dat de politiek zoekt naar oplossingen om de 600.000 Nederlanders uit de gevarenzone te halen, worden er maatregelen bedacht om het aantal "wanbetalers" te laten toenemen. Als het aan het BKR ligt wordt ook het betaalgedrag van de energierekening, huur, sociale dienst vastgelegd. Beter zou zijn dat je niet eerder bij het BKR als wanbetaler kan worden geregistreerd dan nadat gebleken is dat je niet zelfstandig je financiële huishouding kunt doen. Nu worden te veel mensen de dupe van de registratiedrift van het BKR en de geautomatiseerde computersystemen van de bank. Niet de mens bepaalt meer wat wel en niet mogelijk is in individuele gevallen, maar de computersystemen bepalen dit. Een veel gehoorde klacht is dat medewerkers van een bank geen kans zien om automatisch ingestelde incassoblokkades op te heffen of te deblokkeren en de AFM wordt steeds vaker gebruikt als een veroorzaker van de automatisch opgetreden blokkade en intrekking van eerder verstrekte kredieten. Volgens het BKR komen er binnenkort weer meer wanbetalers als de politiek instemt met de voorgenomen registratie. Het is te hopen dat de politiek ook in eigenland een oplossing weet te bedenken om het aantal (ten onrechte) geregistreerde wanbetalers te reduceren naar minder dan 1% van de consumenten. Een oplossing zou kunnen zijn dat de politiek zich uitspreekt dat de automatische blokkades op betaalrekeningen door de banken moet worden opgeheven en een incassoblokkade pas kan worden ingevoerd naar een goed gesprek met de klant en een schriftelijke akkoordverklaring van de klant dat deze instemt met een blokkade op de betaalrekening en een melding bij het BKR. Hopelijk worden daardoor de 7,2% van de bij het BKR geregistreerde consumenten geholpen om hun betalingsafspraken na te komen.