Voorwaarden aanvullende beurs

Voorwaarden aanvullende beurs Studiefinanciering bestaat uit de basisbeurs, een ov-studentenkaart, eventueel een lening en mogelijk een aanvullende beurs. Het inkomen van je ouders bepaalt voor een belangrijk deel of je recht hebt op de basisbeurs of de aanvullende beurs. Wat zijn de voorwaarden voor een aanvullende beurs?

Studiefinanciering: basisbeurs

Iedereen die recht heeft op studiefinanciering, heeft recht op de basisbeurs. Dat is een vast bedrag dat per maand wordt uitbetaald. De hoogte van de basisbeurs wordt bepaald door het soort opleiding dat je volgt: MBO kent een lagere basisbeurs dan HBO of WO. Daarnaast heeft je woonsituatie invloed: als je thuiswonend bent, krijg je minder studiefinanciering dan wanneer je uitwonend bent. Als je als student een kind verzorgt en kinderbijslag ontvangt, heb je mogelijk recht op een toelage bovenop de basisbeurs.

Aanvullende beurs aanvragen

Als je studiefinanciering aanvraagt, kun je direct een aanvullende beurs aanvragen. Maar ook als je al studiefinanciering ontvangt, is er de mogelijkheid om (via internet) een aanvullende beurs aan te vragen.

Voorwaarden aanvullende beurs

Als student kun je in aanmerking komen voor een aanvullende beurs. Of je daar recht op hebt, is afhankelijk van het inkomen van je ouders. De aanvullende beurs is in de eerste vijf maanden een gift die je niet terug hoeft te betalen. Daarna wordt de aanvullende beurs omgezet in een lening, die wordt kwijtgescholden als de student binnen 10 jaar (de “diplomatermijn”) zijn diploma behaalt.

DUO kijkt bij het beoordelen van de aanvraag voor de aanvullende beurs naar het gezamenlijk inkomen van de ouders van twee jaar geleden. Bij de berekening houdt DUO ook rekening met andere schoolgaande kinderen in het gezin en met een eventuele studieschuld die de ouders nog moeten afbetalen. De ouders ontvangen een bericht van DUO over het al dan niet toekennen van een aanvullende beurs. Als je broertjes of zusjes hebt, kan de aanvullende beurs hoger of lager uitvallen.

Ouderbijdrage studiekosten

Van ouders wordt verwacht dat ze bijdragen in de studiekosten, bijvoorbeeld in de kosten voor de huur van de kamer, het collegegeld of de studieboeken. Deze ouderbijdrage is niet verplicht. Als ouders naar het oordeel van DUO niet over het vereiste financiële draagkracht beschikken, dan heeft de student recht op een aanvullende beurs.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • DUO

Reageer op het artikel "Voorwaarden aanvullende beurs"

Reactie

Linda, 18-09-2014 00:58 #1
Ik ben 24 jaar oud en woon samen met mijn vriend en dochter en wil graag gaan studeren. Echter hier staat niets over beschreven qua studie financiering en aanvullende beurzen. Hoe kan ik daar achter komen? Ik kan namelijk niet bij mijn ouders aankloppen voor financiële hulp en ook niet bij mijn vriend hij betaald het huis, boodschappen, verzekeringen en dergelijke.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 06-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!