InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bitcoin, een nieuwe valutasoort

Bitcoin, een nieuwe valutasoort

Bitcoin, een nieuwe valutasoort Sinds kort doet Bitcoin op internet van zich spreken als nieuwe en opzienbarende valutasoort. Dit artikel legt uit waarom we Bitcoin serieus moeten nemen, hoe het werkt en hoe het zich onderscheidt van andere valutasystemen.

Bitcoin als nieuwe digitale valuta

Een nieuwe digitale valutasoort dook onlangs op in de wereld van het World Wide Web: de Bitcoin. In amper drie weken tijd had zich de totale waarde van deze valuta verviervoudigd tot 40 miljoen dollar!

In tegenstelling tot andere valuta's draagt Bitcoin echter niet de signatuur van een overheid of centrale bank. De betrouwbaarheid van de digitale munt wordt gegarandeerd door een ingenieus cryptografisch systeem.

Tot dusver kan je er nog niet veel mee kopen en of Bitcoin ooit kan concurreren met dollar, yen of euro is nog niet duidelijk. Waarom moeten we Bitcoin dan toch serieus nemen en hoe werkt het? Waarin verschilt het van andere monetaire systemen?

Waar komt Bitcoin vandaan?

In 2008 publiceerde ene Satoshi Nakamoto, waarschijnlijk een pseudoniem, op een cryptografische mailinglijst een document dat het concept van Bitcoin schetste. Begin 2009 gaf Nakamoto vervolgens softwaretoepassing uit waarmee men Bitcoins kon uitwisselen. Die software wordt momenteel onderhouden door een open-source-community, gecoördineerd door een kernteam van vier ontwikkelaars.

Satoshi is een ietwat mysterieus figuur volgens leden van Bitcoin Watch, een team dat het verloop van de munt volgt. De teamleden hebben nu en dan e-mailcontact met Satoshi, maar je weet nooit of en wanneer hij reageert. Behalve de e-mails en zijn bijdragen op de mailinglist is niets bekend over hem bekend.

Hoe werkt Bitcoin?

Nakamotos idee was het dat gebruikers een elektronische betaling konden uitwisselen zonder dat daarbij een derde partij zoals bijvoorbeeld de betaaldienst van PayPal betrokken was. Een cryptografisch procedé zou ervoor moeten zorgen dat elke ontvangen Bitcoin écht is, zelfs als men de afzender niet vertrouwt.

Het principe van Bitcoin

Als men de software van Bitcoin heeft gedownload en geïnstalleerd zoekt die automatisch verbinding met een decentraal netwerk van alle Bitcoingebruikers. Het programma berekent een tweetal unieke wiskundige sleutels die nodig zijn voor een transactie:
  • de ene, een privesleutel, wordt opgeslagen op uw eigen computer;
  • de andere, een publieke sleutel alsmede een variant daarvan die men een Bitcoin-adres noemt, worden gedeeld met andere gebruikers, zodat men Bitcoins kan overmaken.

Zelfs met de meest krachtige supercomputers van vandaag is het in principe onmogelijk om de particuliere sleutel uit de publieke sleutel te reconstrueren. Zo wordt diefstal van iemands identiteit voorkomen. Beide sleutels worden opgeslagen in bestanden die op een andere computer kunnen worden overgezet, bijvoorbeeld wanneer men een nieuwe laptop heeft gekocht.

Een Bitcoin-adres is bijvoorbeeld een string als 15VjRaDX9zpbA8LVnbrCAFzrVzN7ixHNsC. Webwinkels die Bitcoins accepteren melden vóór de aankoop hun adres aan een gebruiker, zodat deze kan betalen.

Overmaken van Bitcoins

Ingeval van een transactie berekent de software uit de private sleutel van de betaler en de publieke sleutel van de ontvanger een data-sequentie. Die wordt vervolgens verstuurd naar het gezamenlijke Bitcoin-netwerk zodat andere cliëntprogramma's, die niet betrokken zijn bij het betaalproces, de transactie kunnen verifiëren.

Daarvoor zijn 2 acties nodig:
  1. de ene actie combineert de publieke sleutel van de betaler met diens privésleutel om zo diens identiteit te controleren;
  2. bij de tweede actie wordt in een openbare betaallijst nagekeken of de betaler überhaupt voldoende Bitcoins bezit.

Pakken beide acties goed uit dan worden ze door andere Bitcoin-cliënt-programma's herhaald. Binnen enkele seconden controleren zo alle klanten die online zijn de transactie. Enkele klanten fungeren daarbij als zogenaamde "Miners" die het overgeboekte Bitcoinbedrag in de openbare betaalmap vastleggen. Daarvoor moeten ze een cryptografisch vraagstuk oplossen. De miner die wint actualiseert de lijst en verzendt deze naar het netwerk. Als de software van de betalende gebruiker de bijgewerkte lijst ontvangt, wordt de betaling als afgerond afgevinkt.

De veiligheid van Bitcoins

De algoritmen van de software houden de inspanning om een transactie te controleren gering. Omgekeerd maken ze het moeilijk om transacties te vervalsen of Bitcoins over te maken die men niet heeft. Het openbare betaalregister is bovendien een afschrikmiddel voor het witwassen van geld: men kan aan de hand daarvan de historie van elke individu Bitcoins traceren tot en met de eerste aanmaak.

Hoe kan je Bitcoins krijgen?

Er zijn digitale wisselkantoren als Mt GOX, waar men gangbare valuta’s kan omwisselen in Bitcoins. Sommige internetgebruikers hebben hun eerste Bitcoins vergaard door middel van een prestatie of levering, zoals de bouw van een website. Er is zelfs al een banenbeurs die bemiddelt in met Bitcoins betaalde arbeid. Interessant in dit verband is ook Bitcoin, hype of hoop?

Waar kan je met Bitcoins betalen?

Momenteel zijn er nog niet zoveel plekken op het internet waar Bitcoins worden geaccepteerd. Sommige gebruikers zijn activiteiten gestart waarbij de digitale munten voor thee, boeken of webdesign ingewisseld kunnen worden. Maar van de gerenommeerde online-aanbieders neemt niemand tot dusver Bitcoins aan.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn bitcoins?Wat zijn bitcoins?Bitcoin is een moderne valuta, waarmee je betaalt op internet. Sinds 2009 is het via internet mogelijk om met bitcoins t…
Bitcoins: het nieuwe digitale geldBitcoins: het nieuwe digitale geldDe dollar als leidende wereldvaluta, de euro als reservevaluta. Op deze twee pijlers kon de wereldeconomie jarenlang ste…
Bitcoins minen: wat heeft u nodig?Bitcoins minen: wat heeft u nodig?De bitcoin is een nieuwe virtuele munteenheid die snel in waarde is gestegen. De munt wordt niet gemaakt door overheden…
Met Bitcoins betalen bij Microsoft en XboxMet Bitcoins betalen bij Microsoft en XboxOp 11 december 2014 maakte het softwareconcern Microsoft bekend dat ze betalingen middels Bitcoin accepteren voor het aa…
Krediet in vreemde valuta, de voordelen en risico'sKrediet in vreemde valuta, de voordelen en risico'sHet opnemen van een lening in vreemde valuta kan gunstiger voorwaarden opleveren. Een deviezenkrediet kan voordeliger zi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Bitcoin, een nieuwe valutasoort"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 24-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!