InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat zijn ecocheques? (BE)

Wat zijn ecocheques? (BE)

Wat zijn ecocheques? (BE) Sinds de invoering van de Ecocheque hebben reeds 850.000 werknemers van dit voordeel gebruik kunnen maken. Wat is de ecocheque en waarvoor kan je hem gebruiken?

Wat zijn ecocheques?

Ecocheques, ook wel groene cheques genoemd, zijn cheques die dienen voor de aankoop van ‘groene’ producten of diensten.

De ecocheque werd in 2009 ingevoerd en is bedoeld als ‘extraatje’ voor de werknemer. Het is dus geen vervanging voor loon! Ecocheques zijn vrij van belastingen en socialezekerheidsbijdragen. Anders dan bij de maaltijdcheque bijvoorbeeld, moet de werknemer zelf geen bijdrage voor zijn ecocheques betalen.

Of je ecocheques krijgt als werknemer hangt af van een collectieve arbeidsovereenkomst, ofwel van de sector, ofwel van het bedrijf waarvoor je werkt. Als je in een personeelscategorie werkt waarvoor het niet gebruikelijk is dat er collectieve arbeidsovereenkomsten worden afgesloten, of je werkt voor een onderneming waar geen vakbondsafvaardiging is, kunnen de ecocheques je ook individueel toegekend worden.

Waarde van de ecocheque

Eén ecocheque is maximum 10€ waard. Een werknemer mocht in 2009 maximaal voor € 125 aan ecocheques krijgen, in 2010 was dat maximaal € 250. Als je tijdens het kalenderjaar stopt met werken voor een bepaalde onderneming, heb je in principe recht op ecocheques in verhouding tot het aantal gewerkte dagen.

De ecocheques blijven geldig tot de laatste dag van de 24ste maand na overhandiging ervan. Ze blijven dus in principe 2 jaar geldig. Dit is interessant wanneer je een grote energiebesparende investering van plan bent.

Wat kan je met je ecocheque kopen?

In principe zijn ecocheques bedoeld voor de aankoop van ecologisch verantwoorde producten en diensten. Handelaars zijn niet verplicht om de cheques te aanvaarden, dus je kan ze enkel gebruiken bij aangesloten winkels.

Wat die ecologische producten en diensten zijn, is vastgelegd in een lijst met 7 ecologische doelstellingen:
  • ecodesign (producten en diensten met het Europese ecolabel);
  • biolandbouw; Voor aankoop van producten met het EU biologisch logo
  • natuur Bijv. voor aankoop van duurzame houtproducten, planten, teelaarde, ...

In theorie is ook de mogelijkheid voorzien om vervoerbewijzen voor het openbaar vervoer te kunnen aankopen met Ecocheques. Sinds 1 februari 2010 kan een NMBS-ticket betaald worden met ecocheques. De Lijn heeft momenteel nog geen samenwerking ondertekend.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat zijn ecocheques? (BE)"

Infoteur: Juliedr
Laatste update: 26-01-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!