InfoNu.nl > Financieel > Geld > Besparen na een dure periode

Besparen na een dure periode

Besparen na een dure periode De maand december staat erom bekend dat het een dure maand is en hoewel ook daar alternatieven voor zijn, lijken we dat niet erg te vinden. In de kerstperiode mag iets wel geld kosten en dan is er maar een oplossing, na de dure periode geld besparen. Er zijn wat hulpmiddeltjes voor te bedenken. Hulpmiddeltjes die je trouwens ook kunt gebruiken als je juist wilt gaan sparen voor een vakantie of iets dergelijks.

Shoppen

Het is te eenvoudig om te zeggen dat je de hand op de knip moet houden. Hoewel dit wel klopt, zal je de maand januari ook gewoon door moeten komen.

Supermarkt

Voor de dagelijkse/wekelijkse boodschappen in de supermarkt is het het beste om met een briefje te werken en je hier ook aan te houden. Als je naar een vaste supermarkt gaat, en dat geldt voor de meeste mensen, dan is het ook het beste om het briefje zo te maken, zoals je ook de gangen doorloopt tot aan de kassa. Dit voorkomt dat je gaat zoeken naar de spullen op je lijstje en ook weer andere zaken ziet die in het winkelwagentje gaan.

Geld of plastic

Altijd geld, je ziet wat je in handen hebt en wat je nog over hebt. En probeer wat grotere biljetten te pinnen. Het is blijkbaar zo dat munten en kleinere biljetten gemakkelijker uitgegeven worden.

Wat moet, wat kan en wat is wenselijk

Na de dure decembermaand is de kans groot dat alleen hetgeen “moet” gaat gebeuren en dat wil ook meteen zeggen dat je een lijst moet maken van de kosten die gemaakt moeten worden in januari. Je vaste lasten, je boodschappen, eventueel een roodstand van de dure decembermaand bij de bank aanvullen en wat blijft er dan nog over om te verdelen? Kortom, ga met beleid het nieuwe jaar in. Hoewel dit altijd beter is te doen, is het om je kosten weer wat neutraler te krijgen sowieso goed na dure periodes (zoals bijvoorbeeld december en de vakantieperiode).

Maar werk je naar een dure vakantie en moet deze over enkele maanden betaald worden, zorg dan ook dat alles wat “over” is direct in de pot voor het vakantiedoel gaat. Je voorkomt dat het geld toch nog even voor iets anders gebruikt wordt.

Gemoedsrust

Het klinkt wellicht vreemd, maar niet ieder humeur is geschikt om te gaan winkelen. Als je bijvoorbeeld in een pesthumeur bent, ben je eerder geneigd om geld uit te geven. Meestal met de bedoeling en in de hoop dat het je humeur op zal vrolijken. Wat overigens maar een zeer korte prikkel geeft en uiteindelijk dus niet het gewenste resultaat oplevert. Het tegenovergestelde, erg goed gehumeurd zijn, kan je ook weer onbezonnen uitgaven laten doen. Je hebt dan een soort roze bril op en realiseert je later pas wat je uiteindelijk gedaan hebt.

Zoek alternatief

Wat kan je doen als je wel die dwang hebt om iets te gaan kopen? Zoek een alternatief en laat dit minimaal 20 minuten duren. Je hebt deze tijd nodig om je in je emotionele gemoedstoestand te herpakken. Een wandeling (eventueel met de hond) is dus een prima alternatief, aangezien je ook nog in beweging bent.

Doel

Maar uiteindelijk gaat het om het doel voor ogen te houden. En of dat nu die reis in de zomer is of je roodstand bij de bank van de dure december maand af te lossen, het doel voor ogen houden is altijd erg belangrijk. Voordat je er dus aan begint is het belangrijk om een plannetje te maken. Een plan hoeft niet uitgebreid te zijn, maar wel met het eindpunt in zicht. Stel je doel dus ook niet enkele jaren vooruit maar maak je doelen behapbaar. En dat doe je door het eind- of tussendoel in zicht te houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Besparen na een dure periode"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 24-12-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Woonlasten
Schrijf mee!