InfoNu.nl > Financieel > Geld > Het bankadvies doorzien

Het bankadvies doorzien

Het bankadvies doorzien Nog steeds verkopen banken te dure en overbodige producten. En protocollen die consumenten moeten beschermen, worden vaak met slimme trucs omzeild. Maar klanten kunnen zichzelf beschermen als ze de vage formuleringen en psychologische trucs in een bankadvies doorzien!

Hoe kan je een foutief bankadvies doorzien?

Vooral bij bepaalde formuleringen en speciale aanbiedingen is voorzichtigheid geboden.

Voorbeeld: "U bent jong en flexibel. In uw plaats zou ik altijd in aandelenfondsen beleggen". "Jong en flexibel", dat klinkt goed maar laat u niet om de tuin leiden. Het simpele feit dat u jong bent, verplicht u nog niet om flexibel te zijn. Juist een belegging in aandelenfondsen moet zorgvuldig worden overwogen. Want daarvoor moet men een lange adem bezitten. Het kan immers 10 tot 15 jaar duren om de schommelingen in de markt te compenseren.

Wat de bankadviseur zegt en wat hij bedoelt

Gelukkig bestaan er tips hoe u als klant een serieuze bankadviseur kunt herkennen. Doorzie de vage formuleringen en psychologische trucs van bankadviseurs.

Een bonus voor snelle beslissers

"Als u nú beslist, geven we nog een eenmalige bonus." Hoe aardig van hem! Maar even in alle ernst: we zijn hier niet bij de houthandel. Pensioenen en beleggingen moeten zorgvuldig worden overwogen. Als een bankadviseur u onder tijdsdruk zet, is dat een verkooptruc en volstrekt onbetrouwbaar.

Huisfondsen zijn gewone standaardproducten

"U als jarenlange en gewaardeerde relatie heeft het voorrecht om te mogen investeren in ons eigen huisfonds". Nou, dat klinkt toch geweldig! Maar let op: zelfs wie al jaren een bankrekening bij zijn huisbank aanhoudt, blijft een routineklant. Eigen huisfondsen bieden de bank een mogelijkheid om ook kleinere vermogens goedkoop te beheren. Maar ze zijn volstrekt niet afgestemd op de behoeften van de klant. Het gaat gewoon om standaardproducten.

Laat u zich niet onder druk zetten

"U kunt het zich toch veroorloven om elke maand enkele honderden euros opzij te leggen. U wilt toch niet op uw 65e elke euro drie maal omdraaien? " Natuurlijk niet, wie wil dat wél? Maar duidelijk is ook: hoe meer u opzij zet, hoe beter het is voor de bank. Laat u zich dus niet onder druk zetten.

Provisie-inkomsten nog steeds leidend voor de adviseur

"In uw plaats zou ik nooit beleggen op een spaarrekening of een depositorekening. Denk toch aan de inflatie! Na aftrek daarvan zal er nauwelijks iets over blijven! " Uiteraard is inflatie bij een laag rendement een belangrijk item en de verwijzing is dus niet helemaal uit de lucht gegrepen. Maar in dít geval berust dat pessimisme alleen op het simpele feit dat de adviseur op deze beleggingsvormen geen provisie verdient!

Vergelijking met andere beleggingsproducten

Adviseurs werken ook graag met niet ter zake doende vergelijkingen om hun eigen product een hogere status toe te kennen. Om obligaties of certificaten aan de man te brengen hoort men bijvoorbeeld argumenten als: "Onze xyz-stukken functioneren hetzelfde als federale kasbons. Alleen krijgt u bij ons een hoger rendement."

Indringende manier van vraagstelling in veel bankadviezen

Bankadviseurs stellen graag vragen die de klant alleen met "ja" kan beantwoorden:
  • Het begint met alledaagse thema´s: "die regen zou nu toch wel mogen ophouden, vindt u ook niet?";
  • En ongemerkt gaat het over op het thema geldbelegging: "minder belasting betalen, wilt ú toch ook, nietwaar"?
Met elk "ja" wordt het moeilijker voor de klant om op het cruciale moment "nee" te zeggen.

Ook worden vragen vaak zodanig geformuleerd dat de mening van de klant zelfs niet ter zake doet: "U heeft toch zeker ook gehoord dat het wettelijke pensioen bij 65 jaar niet meer voldoende is?"
  • Zelfs wie zich daar tot dan toe niet voor geïnteresseerd heeft, wil dat niet toegeven en zal niet met "nee" antwoorden;
  • En wie er wél van gehoord heeft maar er eigenlijk een andere mening op na houdt, zal toch met "ja" antwoorden.

Hoog rendement laat zich gemakkelijk aanprijzen met gereputeerde namen

"Dit is vrijwel zonder risico. Of denkt u dat de uitgevende instelling (Philips, de Nederlandse Staat, etc.) over 5 jaar failliet is? "
Graag wordt met een grote uitgever (emittent) een hoger rendement in het vooruitzicht gesteld. Maar let op: zelfs beursbedrijven met een wereldwijde reputatie raken op de aandelenmarkt soms wel eens aan het zwalken. Men hoeft natuurlijk niet meteen aan een faillissement te denken maar de laatste beurscrash heeft aangetoond dat zelfs de zogenaamde blue chips soms aan sterke prijsschommelingen onderhevig zijn.

Refereren aan persoonlijke omstandigheden

"Goedendag, meneer Janssen. Fijn dat u zich interesseert voor onze pensioenproducten. Ik heb een heel bijzondere aanbieding voor u! " Dat klinkt onschuldig, maar is bloedserieus. De adviseur moet natuurlijk eerst referen aan de persoonlijke doelstelling en financiële situatie van de klant, om vervolgens diens risicobereidheid ter sprake te brengen.
Gerelateerde artikelen
Betrouwbare financieel adviseursDe laatste jaren is gebleken dat sommige financieel adviseurs het niet zo nauw hebben genomen met de belangen van de con…
Het beste financiële adviesHet beste financiële adviesVoor financieel advies kunt u kiezen tussen verschillende soorten adviseurs. Kiest u voor een onafhankelijk tussenpersoo…
Zelf beleggen (of via de bank)?Zelf beleggen (of via de bank)?Als je gaat beleggen en je bent een beginnende belegger ga je je verdiepen in de ins en outs van beleggen. Dan is de vra…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het bankadvies doorzien"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 09-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!