InfoNu.nl > Financieel > Geld > Aanbiedingen, lokkertjes en misleiding

Aanbiedingen, lokkertjes en misleiding

Winkeliers proberen consumenten te lokken met voordeeltjes, waar ze toch zoveel mogelijk aan proberen te verdienen. Veel aanbiedingen zijn in werkelijkheid gewoon lokkertje die minder aantrekkelijk zijn dan dat ze lijken. Winkeliers passen bepaalde trucjes toe om ons te laten denken dat er groot voordeel te behalen is. Consumenten zijn vooral dol op artikelen die eerst duurder waren. De doorgestreepte oude prijs moet ons duidelijk maken dat de huidige prijs een koopje is. Helaas blijken die oude bedragen in sommige gevallen niet te kloppen. Een andere truc is om bij een aanbieding aan te geven dat er maximaal een bepaald aantal mag worden gekocht. Dit maakt de consument gretig, en zal er voor zorgen dat ze meerdere artikelen gaan kopen.

Een actie waar “op = op” bijstaat, zal zijn doel niet meer treffen. Deze benaming is zo vaak gehanteerd, dat deze geen indruk meer maakt op de gemiddelde consument. Toch loont het de moeite om de consument te laten denken dat hij er snel bij moet zijn.

Veel toegepaste verkooptrucjes

De oude prijs is te hoog

Winkeliers gaan vaak eerst een artikel is prijs verhogen, om deze vervolgens af te prijzen. Door de eerdere verhoging, lijkt het artikel erg goedkoop. De werkelijke verlaging van de prijs is echter een stuk minder. Consumenten zijn gevoelig voor kortingen en letten goed op dergelijke voordeeltjes.

Tijdelijke acties

Indien u voor een bepaalde datum een actieproduct koopt, krijgt u het voor een lagere prijs. Soms blijkt het product in het verleden ook al verkocht te zijn voor dat bedrag. U moet er ook niet raar van opkijken dat het product na de betreffende uiterste datum, gewoon dezelfde prijs blijft houden.

Drie voor de prijs van twee

Met deze verkoopmethoden proberen de fabrikanten meer producten te verkopen. Indien u meerdere producten nodig hebt, is het voordelig. In andere gevallen gaat het u zelf meer geld kosten. De winkelier met dergelijke acties de producten scherp prijzen. Ze nemen genoegen met een lagere marge, en dit maken ze weer goed door meer producten te verkopen.

Maximum aantal per klant

Door bij een actie te vermelden dat er slechts een aantal gekocht mogen worden per klant, resulteert dit in een hogere omzet van het product. In het televisieprogramma “ Weet wat je koopt” hebben ze deze verkooptechniek geprobeerd in een supermarkt. Sinaasappelsap was in de aanbieding. Op een bordje stond te lezen dat een klant maximaal vier pakken mocht meenemen. Het blijkt dat veel klanten in dat geval gewoon vier pakken meenemen. In het geval het bordje er niet had gestaan, hadden ze waarschijnlijk minder pakken gekocht.

Is het toegestaan om de klant te misleiden?

Nee, in de Wet oneerlijke Handelspraktijken en de Nederlandse Reclame Code zijn regels opgesteld om de consument te beschermen. Hierin is vastgelegd dat het niet is toegestaan om de klanten te misleiden. De consument moet heldere informatie krijgen en de feiten moeten juist zijn. Een winkelier die dus eerst de prijzen verhoogd, om deze vervolgens te gebruiken als de oude “ van” prijs, is de klant aan het misleiden. De prijzen zijn namelijk verhoogd om te kunnen misleiden.

Zie ook:
Goedkoper boodschappen doen
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Consumentenbond

Reageer op het artikel "Aanbiedingen, lokkertjes en misleiding"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 23-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!