InfoNu.nl > Financieel > Geld > Aanbiedingen, lokkertjes en misleiding

Aanbiedingen, lokkertjes en misleiding

Winkeliers proberen consumenten te lokken met voordeeltjes, waar ze toch zoveel mogelijk aan proberen te verdienen. Veel aanbiedingen zijn in werkelijkheid gewoon lokkertje die minder aantrekkelijk zijn dan dat ze lijken. Winkeliers passen bepaalde trucjes toe om ons te laten denken dat er groot voordeel te behalen is. Consumenten zijn vooral dol op artikelen die eerst duurder waren. De doorgestreepte oude prijs moet ons duidelijk maken dat de huidige prijs een koopje is. Helaas blijken die oude bedragen in sommige gevallen niet te kloppen. Een andere truc is om bij een aanbieding aan te geven dat er maximaal een bepaald aantal mag worden gekocht. Dit maakt de consument gretig, en zal er voor zorgen dat ze meerdere artikelen gaan kopen.

Een actie waar “op = op” bijstaat, zal zijn doel niet meer treffen. Deze benaming is zo vaak gehanteerd, dat deze geen indruk meer maakt op de gemiddelde consument. Toch loont het de moeite om de consument te laten denken dat hij er snel bij moet zijn.

Veel toegepaste verkooptrucjes

De oude prijs is te hoog

Winkeliers gaan vaak eerst een artikel is prijs verhogen, om deze vervolgens af te prijzen. Door de eerdere verhoging, lijkt het artikel erg goedkoop. De werkelijke verlaging van de prijs is echter een stuk minder. Consumenten zijn gevoelig voor kortingen en letten goed op dergelijke voordeeltjes.

Tijdelijke acties

Indien u voor een bepaalde datum een actieproduct koopt, krijgt u het voor een lagere prijs. Soms blijkt het product in het verleden ook al verkocht te zijn voor dat bedrag. U moet er ook niet raar van opkijken dat het product na de betreffende uiterste datum, gewoon dezelfde prijs blijft houden.

Drie voor de prijs van twee

Met deze verkoopmethoden proberen de fabrikanten meer producten te verkopen. Indien u meerdere producten nodig hebt, is het voordelig. In andere gevallen gaat het u zelf meer geld kosten. De winkelier met dergelijke acties de producten scherp prijzen. Ze nemen genoegen met een lagere marge, en dit maken ze weer goed door meer producten te verkopen.

Maximum aantal per klant

Door bij een actie te vermelden dat er slechts een aantal gekocht mogen worden per klant, resulteert dit in een hogere omzet van het product. In het televisieprogramma “ Weet wat je koopt” hebben ze deze verkooptechniek geprobeerd in een supermarkt. Sinaasappelsap was in de aanbieding. Op een bordje stond te lezen dat een klant maximaal vier pakken mocht meenemen. Het blijkt dat veel klanten in dat geval gewoon vier pakken meenemen. In het geval het bordje er niet had gestaan, hadden ze waarschijnlijk minder pakken gekocht.

Is het toegestaan om de klant te misleiden?

Nee, in de Wet oneerlijke Handelspraktijken en de Nederlandse Reclame Code zijn regels opgesteld om de consument te beschermen. Hierin is vastgelegd dat het niet is toegestaan om de klanten te misleiden. De consument moet heldere informatie krijgen en de feiten moeten juist zijn. Een winkelier die dus eerst de prijzen verhoogd, om deze vervolgens te gebruiken als de oude “ van” prijs, is de klant aan het misleiden. De prijzen zijn namelijk verhoogd om te kunnen misleiden.

Zie ook:
Goedkoper boodschappen doen
© 2010 - 2019 Esmee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kortingscodes: bespaar geld op je aankopenKortingscodes: bespaar geld op je aankopenWil je grote korting krijgen op je aankopen bij Primark, H&M, Zara of andere modeketens? Heel eenvoudig kan je online ko…
Stichting Reclame CodeStichting Reclame CodeReclame dient aan vastgelegde regels te voldoen. Wanneer er bijvoorbeeld sprake van misleiding wordt geacht, kan men dit…
Bespaar op je vaste lastenIn een tijd van crisis kan het erg aantrekkelijk zijn om te besparen op je vaste lasten. Via internet zijn er diverse mo…
Welke boodschappen kan een reclame uitdragen?Elke boodschap vereist een andere reclame. Aangezien er veel verschillende doeleinden zijn van reclames, zijn er namen g…
Bronnen en referenties
  • Consumentenbond

Reageer op het artikel "Aanbiedingen, lokkertjes en misleiding"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 23-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!