InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld besparen, maar dan op het werk

Geld besparen, maar dan op het werk

U moet altijd proberen om de kosten zoveel mogelijk te beperken. Dit moet wel gebeuren zonder dat het de kwaliteit van het leven sterk beperkt. Door eenvoudige maatregelen kunt u op het werk besparen op uw huishoudbudget, zonder oneerlijk te handelen. In het bedrijfsleven zien wij steeds vaker dat ze gaan snijden in de kosten door zeer kritisch naar werkwijzen en gewoonten te kijken. Indien er op een eenvoudige manier een paar centen bespaard kan worden, zal dit zeker gebeuren. Bedrijven gaan hun systemen en processen zo inrichten, dat de zuinige werkwijze standaard werkwijze gaat worden. De maatregelen die genomen worden gaan vaak om zeer kleine besparingen, maar het geheel kan veel geld opleveren. Dit geldt niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst. Op deze manier werkt het ook met uw huishoudbudget.

Door kleinschalige maatregelen te treffen kunt u op jaarbasis veel geld besparen. In dit artikel treft u bespaartips aan die u geld kunnen besparen op werkdagen.

Zorg voor een thuiswerkplek

Helaas is het thuiswerken niet voor iedereen mogelijk, maar indien mogelijk kan het u, maar ook uw werkgever veel geld besparen. Thuiswerken bespaart u niet alleen veel tijd, maar ook geld. U hoeft namelijk op die dag niet de auto te pakken om naar het werk te gaan. Mogelijk gaat uw werkgever de reiskostenvergoeding ook verlagen doordat u minder kosten maakt, maar over het algemeen is een reiskostenvergoeding toch al niet kostendekkend. Daarnaast kan het u ook vrije dagen besparen. Een werknemer die op een bepaalde tijdstip thuis moet zitten, omdat er iets geleverd gaat worden, kan gewoon thuis gaan werken. In veel gevallen geven bedrijven namelijk aan dat ze iets gaan bezorgen tussen bijvoorbeeld 12 en 16.30 uur. Door thuis te werken hoeft u niet de hele middag vrij te nemen. Het is eigenlijk niet de bedoeling, maar het kan ook kosten voor de kinderopvang besparen.

Carpoolen met collega’s

De meeste werknemers hebben collega’s in de buurt wonen waarmee ze eenvoudig kunnen meerijden. Het probleem is vaak dat de werktijden en werkdagen niet volledig overeen komen. U kunt natuurlijk ook parttime carpoolen. U zou één of twee dagen in de week kunnen afspreken dat u de ene week gaat rijden en uw collega de week daarna. Indien het niet mogelijk is met collega’s, kunt u op het internet ook zoeken naar plaatsgenoten die in dezelfde plaats werken. Op deze manier kunt u vaste afspraken maken en bespaart u kosten. Werknemers die binnen tien kilometer van hun werk wonen, kunnen ook gewoon die fiets nemen. Desnoods doen ze dat alleen op dagen wanneer het weer redelijk goed is.

Let op uw uitgaven aan de lunch

Het is een aantrekkelijke optie om tussen de middag uitgebreid uit eten te gaan met collega’s. Ongemerkt kan dat u per week meer gaan kosten dan dat u lief is. U kunt de kosten ook beperken door gewoon een broodje te halen voor een paar euro. Nog beter is om gewoon boterhammen van huis mee te nemen.

Een incidenteel printje, kan ook op het werk

Werknemers die nauwelijks thuis gebruik maken van een computer, hoeven vaak ook geen dure printer aan te schaffen. Uw baas zal het vast niet erg vinden dat u incidenteel een paar velletjes gaat printen omdat u thuis geen printer hebt. U zou ook kunnen afspreken dat u daar een klein bedrag voor gaat betalen.
Gerelateerde artikelen
Besparen binnen het huishoudenBesparen binnen het huishoudenEr zijn verschillende manieren om te besparen op producten of diensten zonder direct van aanbieder te veranderen.

Reageer op het artikel "Geld besparen, maar dan op het werk"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 03-06-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!