InfoNu.nl > Financieel > Geld > Egyptische Pond: geld, informatie, koers

Egyptische Pond: geld, informatie, koers

Als je een bezoek brengt aan het historische Egypte, zul je de lokale valuta moeten hebben. Dit is de Egyptische Pond. In het Egyptisch Arabisch wordt het uitgesproken als ginēh (جنيه). Hoe is de Egyptische pond ontstaan en wat is de koers precies van deze valuta? En hoe duur zijn dingen in Egypte?

Geschiedenis van de Egyptische Pond

De Egyptische Pond werd voor het eerst geïntroduceerd in 1834. Het eerste briefgeld kwam in 1889. De koers van de Egyptische werd eerst gekoppeld aan de Britse Pond, maar is vanaf 1962 gekoppeld aan de koers van de Amerikaanse dollar. Pas sinds de afgelopen jaren zijn er meer pinautomaten in Egypte gekomen. Waar je eerder alleen geld kon krijgen bij een bank, zijn er tegenwoordig veel meer opties voor toeristen en de bevolking van Egypte zelf om aan geld te komen. Toch zijn er nog steeds veel problemen met het geld. Zo hebben veel winkels doorgaans een tekort aan wisselgeld.

Uiterlijk van de Egyptische Pond

Het opschrift op de biljetten is zowel in het Arabisch als in het Engels geschreven. Dit geldt niet alleen voor de teksten, maar ook voor de cijfers. Op de voorkant van het briefgeld staat altijd een moskee en op de achterkant vind je afbeeldingen van bekende Egyptische en historische bezienswaardigheden.

Egyptische PondKleurAfbeelding voorkantAfbeelding achterkant
25 PiasterLichtblauwMoskee van umm-al-mu'minīn AishaWapen van Egypte
50 PiasterLichtgroenMoskee van Al-Azhar Ramesses II
1 PondOranjeMoskee van QaitbayAbu Simbel
5 PondBlauw/groen achtigMoskee van Ibn TulunEen symbool dat voor de rivier de Nijl staat
10 PondRozeMoskee van Al Rifa'iKhafra
20 PondGroenMoskee van Muhammad AliEen historisch voertuig voor de oorlog
50 PondBruin/rood achtigMoskee van Abu HuraibaTempel van Edfu
100 PondPaarsMoskee van Sultan Hassan Sphinx
200 PondOlijfgroenMoskee van QanibayDe zittende Scribe

Munten en bankbiljetten

De Egyptische Pond heeft zowel munten als bankbiljetten. De munten komen vrijwel niet voor, omdat winkels vaak niet genoeg wisselgeld hebben. De centen worden in Egypte Piaster genoemd. Er zijn munten van 1, 2, 5, 10, 20 en 25 Piaster. Briefgeld is gebruikelijker in Egypte. Er zijn zowel briefjes van Piasters als van Ponden. Het volgende briefgeld is te krijgen in Egypte: 10, 25 en 50 Piaster, 1, 5, 10, 20, 50 en 100 Pond.

Egyptische Pond op reis

Als je op vakantie gaat naar Egypte krijg je logischerwijs ook te maken met de Egyptische Pond. Let goed op als je geld uitgeeft. De bankbiljetten lijken erg veel op elkaar en de kans is dus aanwezig dat je teveel geld geeft. De meeste winkeliers zijn niet eerlijk en zullen dit dan ook niet laten weten. Let ook op dat je niet te grote biljetten hebt, want hier is vaak geen wisselgeld voor. Zorg dat je dus altijd kleingeld hebt, zeker als je bijvoorbeeld met de taxi gaat of voor de fooien die je geeft. Bankbiljetten die beschadigd of gescheurd zijn worden bijna nooit geaccepteerd. Pinnen is mogelijk, maar vaak alleen in de grotere steden. Geld kan gewisseld worden in hotels en bij banken. Op toeristische plekken kun je ook vaak betalen met Euro’s, omdat deze uiteraard meer waard zijn dan de Egyptische Ponden. Betaal dan echter alleen met kleinere briefjes, om problemen te voorkomen. De creditcard kun je vaak alleen gebruiken bij grotere hotels en restaurants. Reischeques zijn mogelijk, maar het kost veel tijd en moeite om deze in te wisselen.
Prijzen in Egypte
In Egypte zijn dingen een stuk goedkoper dan in Europa. Je kunt dan doorgaans ook met omgerekend 25 euro prima doorbrengen. Soms ben je zelfs een stuk minder kwijt, afhankelijk van de dingen die je doet.

Koers Egyptische Pond

De koers van de Egyptische Pond staat gekoppeld aan de Amerikaanse Dollar. De koers kan iedere dag anders zijn en het is dan ook raadzaam om de actuele koersen bij de banken in Egypte te raadplegen als je er bent. Ook kun je de actuele koersen vinden bij het Grens Wissel Kantoor.

DatumEuroEgyptische Pond
5-4-2010100743,79
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • www.travelmarker.nl
  • Wisselkoers.nl

Reageer op het artikel "Egyptische Pond: geld, informatie, koers"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 22-06-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!