InfoNu.nl > Financieel > Geld > Soorten werkloosheid

Soorten werkloosheid

Soorten werkloosheid Werk is natuurlijk erg fijn om te hebben. Het genereert een bron van inkomsten waarmee je alle gemaakte kosten kunt dekken en waarmee je op macro niveau bijdraagt aan de economie van het land. Er zijn verschillende redenen en achterliggende verklaringen te vinden op het gebied van werkloosheid. Hier lees je de hoofdpunten van de vijf bekende soorten werkloosheid: frictiewerkloosheid, structurele werkloosheid, conjuncturele werkloosheid, seizoenwerkloosheid en verborgen werkloosheid.

Frictiewerkloosheid

Een nieuwe baan betekent vaak een periode van even op adem komen. Deze periode tussen twee banen in noemt men frictiewerkloosheid. Je kunt je voorstellen dat als je van baan wisselt er altijd een bepaalde periode is die niet met werk wordt opgevuld. Deze periode kun je benutten voor allerlei zaken. Je kunt je voorbereiden op je nieuwe baan of je neemt een vakantie om je batterij weer op te laden. Deze vorm van werkloosheid is vaak ook van korte duur en is ook vaak zelf ingepland. Naast de voorbereiding op je nieuwe baan en even op adem komen kun je jezelf in deze periode natuurlijk ook laten bijscholen.

Structurele werkloosheid

Niet alle banen blijven bestaan zoals ze altijd werden aangeboden. De tijd verandert en daarmee ook het aanbod van banen. Deze vorm van werkloosheid ontstaat vooral wanneer een land zich snel aan het ontwikkelen is. Modernisering en internationalisering is een vorm van structurele werkloosheid. Handarbeid wordt ingeruild voor machinewerk waardoor er werkloosheid ontstaat. De textielindustrie en de scheepsbouw zijn voorbeelden van branches die veel structurele werkloosheid hebben gevormd. Dit wordt natuurlijk niet express gedaan. Branches moeten zich aanpassen aan de steeds sneller veranderende wereld waar meer geproduceerd moet worden voor lagere kosten. Deze branches verhuizen dus ook met rap tempo naar lagelonenlanden.

Conjuncturele werkloosheid

Als de inwoners van een land meer geld gaan uitgeven zullen bedrijven zich ook snel en sterk kunnen ontwikkelen. Vraag van consumenten betekent een verhoogde productie van een product dat aangeboden wordt door de aanbodzijde van de economie. Als er dus veel vraag van consumenten en veel aanbod is spreek je van hoogconjunctuur. Veel aanbod wordt opgevangen door meer werk want het aanbod moet natuurlijk wel gerealiseerd worden. Je zou dus kunnen zeggen dat de werkgelegenheid meegolft met de conjunctuurgolf. Als er weinig vraag is zullen bedrijven die een product aanbieden het ook moeilijker krijgen. Deze bedrijven (de aanbodzijde van de economie) verkopen minder producten. Deze vermindering betekent dat er ook minder winst en omzet wordt gemaakt bij bedrijven. Door deze vermindering van winst en omzet wordt er vaak gesneden in personeelskosten. Dit betekent dat personeel wordt ontslagen.

Seizoenswerkloosheid

Niet alle functies kunnen het hele jaar door worden uitgevoerd. Als je een docent bent op een middelbare school zul je weinig last hebben van seizoenswerkloosheid. Je blijft immers het hele jaar door werk houden. Een ijscoman heeft het daarentegen een stuk moeilijker! In de zomer zal hij veel verkopen maar in de herfst, winter en lente zal hij het een stuk lastiger hebben. Ook de beheerder van een strandtent op het strand van Ameland zal het niet zo makkelijk hebben op een ijskoude winterse dag. Als het hartje zomer is maakt hij juist veel omzet. Dit soort werk heeft het hele jaar door dus geen levenskracht. De rest van het jaar moeten deze mensen het werk zien op te vangen door een andere bron van inkomsten te genereren.

Verborgen werkloosheid

Arbeidsbureaus zijn bureaus waar je vacatures kunt bekijken en werk kunt vinden. Je moet je hiervoor inschrijven. Deze registratie wordt bijgehouden door arbeidsbureaus. Als je werkt zoekt maar jezelf niet laat registreren bij een arbeidsbureau spreekt men van verborgen werkloosheid. Je bent immer wel werkloos maar deze werkloosheid is niet bekend.

Werkloos: en nu?

  • Vraag een WW-uitkering aan.
  • Schrijf je in bij een arbeidsbureau.
  • Zoek het internet af naar vacatures.
  • Blijf solliciteren en geef de moed niet op.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Soorten werkloosheid"

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 07-11-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!