Hoe rijk is een Sjeik

Hoe rijk is een Sjeik Een sjeik is een titel die in de Arabische wereld gegeven wordt aan een man of vrouw die aanzien heeft of heeft verworven als leider. Bij de naam sjeik denken wij gelijk aan olie en rijkdom. De naam wordt echter gebruikt voor leiders in Arabische landen.

Vermogen uit de grond

In Saoedi-Arabie hebben ze meer te bieden dan alleen olie, namelijk: fosfaat, goud en zonne-energie. De grond in het hele Midden-Oosten is rijk aan olie. Deze landen zijn ook bekend geworden door hun vermogen door hun oliebronnen. Naast olie bevat de grond ook substantiële voorraden aan minerale grondstoffen, zoals goud, koper en fosfaat. Met name in Saoedi-Arabie zijn ze wel erg afhankelijk van haar inkomsten uit olie. Raakt hun olie op of komen er alternatieve energiebronnen dan zijn ze te laat om nog naar alternatieven te zoeken.

Rijkste wereldleiders

Volgens Forbes zijn de Arabische leiders de rijkste leiders in de wereld. Koningin Beatrix staat volgens Forbes op nummer tien met een vermogen van 270 miljoen dollar. In de top 10 staan twee sjeiks, namelijk:

Sjeik Khalifa bin Zayed Al Nahyan

Sjeik Khalifa bin Zayed Al Nahyan uit de Verenigde Arabische Emiraten, met een vermogen van 19 miljard dollar. Hij is President van de Verenigde Arabische Emiraten. Onder de Emiraten ligt tien procent van alle olie in de wereld, zijn vermogen heeft dus nog groeipotentieel. Hij bezit het investeringsbedrijf ADIA. Met zijn vermogen heeft hij kunnen profiteren van de kredietcrisis in de VS. Hij heeft namelijk geïnvesteerd in de Citibank. In een hersteld beursklimaat zal het mogelijk een zeer lucratieve investering zijn geweest.

Sjeik Mohammed bin Rashid Al Maktoum

Sjeik Mohammed bin Rashid Al Maktoum uit Dubai, met een vermogen van 14 miljard. In 2004 trouwde de Sheikh zijn tweede vrouw, Prinses Haya Bint Al Hussein. Zij is de dochter van de Koning van Jordanie. Hij heeft 17 kinderen, waarvan 14 van zijn eerste vrouw en 3 van zijn tweede vrouw. Hij heeft fors geïnvesteerd in Dubai, onder andere in de Palm eilanden.
Gerelateerde artikelen
Een stedentrip naar DubaiDubai is een erg grote stad in de Verenigde Arabische emiraten. Het is de ideale vakantiebestemming voor ieder budget.

Reageer op het artikel "Hoe rijk is een Sjeik"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 17-09-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!