InfoNu.nl > Financieel > Geld > Grote geldprijs winnen in een loterij

Grote geldprijs winnen in een loterij

Grote geldprijs winnen in een loterij De laatste jaren worden geldprijzen in loterijen steeds hoger, de kans is zeer klein dat je er een wint, maar wat kunt je het beste doen wanneer dat wel gebeurt?

Loterijen

De meeste mensen hebben wel eens deelgenomen aan een loterij of doen dit periodiek. We kennen inmiddels heel wat loterijen waar we in kunnen meespelen. De bekendsten zijn de Staatsloterij, de Postcodeloterij, de Lotto en Dayzers. Mede doordat deze loterijen ook op TV hun promotieprogramma's hebben, komen deze het meest in de belangstelling te staan.

Hoe groot is je kans om te winnen?

De winkansen in loterijen zijn zo klein, dat je eigenlijk beter het geld wat je gewend bent uit te geven aan loterijen op een spaarbank kunt zetten. De kans dat je hier meer rendement uithaalt dan dat er een grote prijs op je lot valt is aanzienlijk. Maar de grote bedragen, zoals onlangs de Jackpot van 25 miljoen in de Staatsloterij, oefenen grote aantrekkingskracht op de mens uit. Het idee om zorgeloos over zo'n groot bedrag te kunnen beschikken doet iedereen watertanden en men maakt alvast plannen over wat men met het geld zou kunnen doen.

Een groot geldbedrag winnen, van alle zorgen af?

We kennen allemaal de verhalen van mensen die juist aan lager wal geraakt zouden zijn, nadat zij een miljoenenprijs gewonnen hebben in een loterij. Uit onderzoek door Finse wetenschappers is gebleken dat het alleszins meevalt. Juist door dit soort verhalen blijken winnaars tegenwoordig bewust om te gaan met het geld wat ze hebben gewonnen. Men probeert het niet teveel te laten opvallen een grote geldprijs gewonnen te hebben, en met beleid met het geld om te gaan.

Natuurlijk is het wel zo dat je geen geldzorgen meer hebt, echter je zult wel moeten gaan zorgen dat je je geld goed gaat beheren. Je zult afwegingen moeten gaan maken, wat je met je geld gaat doen. Ga je bijvoorbeeld stoppen met werken, of koop je een nieuwe woning met een dure auto voor de deur. De eerste stap die je moet zetten is de gang naar een financieel adviesbureau. Er zijn loterijen die al begeleiding regelen voor wanneer een winnaar een grote geldprijs in de wacht sleept, maar ook zelf kun je op zoek gaan naar een adviesbureau. Laat je vooral goed adviseren waar je het beste in kunt beleggen.

Anoniem blijven of van de daken schreeuwen dat je geld hebt gewonnen?

Wanneer je veel geld hebt gewonnen, zul je moeten bepalen of je dit aan je omgeving laat weten. Wanneer je iedereen erover vertelt, zul je te maken krijgen met mensen die vinden dat jij wel wat kunt missen. Het kan zijn dat je relatie met vrienden of familie hierdoor op de proef wordt gesteld. Ook kan het zijn dat mensen van wie je niet dacht dat het je vrienden waren zich ineens als een goede vriend beschouwen.

Wanneer je anoniem wilt blijven is het handig dit al te bedenken voordat je lid wordt of loten koopt van een bepaalde loterij. Bij de Postcodeloterij kun je zien dat de winnaars vol in beeld op TV komen, als je dit pertinent niet wilt: vooral niet meespelen in deze loterij. Ook bij Dayzers heb je kans dat je door een filmploeg wordt overvallen. De Staatsloterij of de Lotto zijn anoniemer. Als je dit niet wilt wordt je naam niet bekend gemaakt. Wil je helemaal anoniem blijven, dan kun je beter kiezen voor een kraslot, echter hierop zijn de prijzen lager.

Tips voor wanneer je toch die onverwachte prijs hebt gewonnen

  • Neem een paar maanden de tijd om na te denken wat je met je prijs gaat doen.
  • Stoppen met werken ligt vaak voor de hand, maar wat als je veel plezier hebt in je werk en fijne collega's hebt, wil je er dan wel zomaar uitstappen?
  • Neem een betrouwbaar financieel adviesbureau in de arm en ga na waar je je geld het beste in kunt beleggen.
  • Laat je adviseren over alle belastingen die over je geld betaald moeten gaan worden.
  • Geef niet zomaar je geld weg, ten eerste mag je grote bedragen niet zomaar weggeven (belastingtechnisch gezien) en ten tweede is je geld snel op als je te gemakkelijk met je bankbiljetten zwaait.
  • Wanneer je je kinderen of naaste familie geld wilt geven, ga eerst na bij de Belastingdienst hoeveel je hen per jaar mag geven, hier zijn vaste bedragen voor.
  • Doe niet meteen allerlei nutteloze aankopen, ga weloverwogen met het geld om. Wanneer je je kapitaal door goed te investeren op peil kan houden, dan kun je lekker genieten van de leuke dingen die je met je geld kunt doen, en hou je genoeg kapitaal over om dit levenslang te kunnen doen. Als je dat wilt hou je dan zelfs nog een aardige erfenis over voor je nabestaanden.
  • Kies één of meerdere goede doelen, wanneer je wat van je geld wenst weg te geven. Ga van tevoren na of de organisaties waar je aan wilt geven betrouwbaar zijn (giften aan goede doelen zijn weer belastingaftrekbaar).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De winkansen van de StaatsloterijDe winkansen van de StaatsloterijDoor mee te spelen met de Staatsloterij of andere loterijen, maakt u kans om grote geldbedragen te winnen. Deze kans is…
Winnende eindcijfers en andere strategieën bij loterijenBij diverse loterijen moet u zelf een keuze maken uit uw lotnummers of eindnummers. Dit geldt zowel voor de Staatsloteri…
mijn kijk opDe beste besparing: loterijen opzeggenDe meeste Nederlandse gezinnen kunnen grote besparingen doorvoeren, zonder dat ze er iets van merken. Ze doen namelijk m…
Kansspelbelasting betalen over gewonnen prijsOver gewonnen prijzen in loterijen moet u belasting betalen. Bij een geldprijs kunt u het geld gebruiken voor het betale…
De winkansen bij de Lotto en Lucky DayDe Lotto en Lucky Day zijn twee van weinige in Nederland toegestane loterijen. De kans om een grote prijs te winnen is e…
Bronnen en referenties
  • www.telegraaf.nl

Reageer op het artikel "Grote geldprijs winnen in een loterij"

Reacties

B. @. J., 09-10-2010 14:17 #4
Wat een simpele onzinpraat! Je leeft in een land waarin belasting betaald moet worden. Logisch, je wil toch ook dat er politie is die je zal beschermen tegen mensen die op je geld uitzijn, je wil toch ook goed kunnen rijden met je porsche over mooie wegen en als je van het roken van dure sigaren ziek wordt, wens je ook geholpen te worden! Je zult dus profijt hebben van dat geld dat je betaalt! Ik snap dat de percentages hoog zijn en dat het soms een beetje raar overkomt als je 20% moet betalen over een bedrag dat voor je kinderen is. echter zul je in een fatsoenlijk land ervan uit moeten gaan dat toch gewoon over alles belasting moet betalen. zo gaat de fiscus ervan uit dat je 4% rendement hebt per jaar, daarover moet je 30% betalen. Dat betekent: je moet 1,2% over je vermogen betalen!

Al met al… veel geld maar je ontkomt er niet aan! Misschien een tip. Verhuis naar de bahama's, daar hebben ze gunstigere percentages wat betreft de belastingen. Echter zul je er weinig aan hebben als je daar een 'simpel' mens bent dat hard moet werken voor zijn geld. Geloof me, dan heb je het zwaarder dan hier in Nederland!

Tien, 17-07-2010 12:42 #3
Geef het geld vooral aan mensen die het goed kunnen gebruiken, probeer een goed mens te zijn. Hou van je naaste en zorg voor hen. Relativeer je rijkdom, weet dat het belangrijker is om veel om mensen te geven ipv om materie.
Dat zijn nu nog eens goed adviezen. Als ik zou winnen, zou ik delen, en als ik niet win ook.

J., 29-04-2010 14:09 #2
Goed artikel, echter is het volgende weer typisch nederlands:
- Neem een betrouwbaar financieel adviesbureau in de arm en ga na waar je je geld het beste in kunt beleggen.
- Laat je adviseren over alle belastingen die over je geld betaald moeten gaan worden.
- Geef niet zomaar je geld weg, ten eerste mag je grote bedragen niet zomaar weggeven (belastingtechnisch gezien) en ten tweede is je geld snel op als je te gemakkelijk met je bankbiljetten zwaait.
- Wanneer je je kinderen of naaste familie geld wilt geven, ga eerst na bij de Belastingdienst hoeveel je hen per jaar mag geven, hier zijn vaste bedragen voor.

Wat een onzin? Waarom zou ik in vredesnaam BELASTING moeten betalen over het gewonnen bedrag? Kan de staat het niet hebben dat er een inwoner is die er financieel even beter bijzit dan de meeste ministers? En waarom zou ik niet 2 miljoen mogen geven aan mijn ouders of zus, vriendin en schoonfamilie? Het is toch immers MIJN geld?
Typisch nederlands weer dat de staat er met zn fikken aan moet zitten als iemand iets 'heeft'. En waarom zou ik gaan beleggen? Je kunt beter het geld in 1 (of 10.000) sokken bewaren onder je bed; hoef je er geen belasting over te betalen en dan val je tenminste niet op, dus loop je ook geen risico (mits de toko niet afbrand natuurlijk). Mag toch zeker zelf wel weten wat ik met mijn eigen gewonnen geld doe?

Adrie Steenbrink, 02-01-2009 13:45 #1
Het advies dat je je geld beter op een spaarrekening bij een IJslandse bank kunt zetten dan aan een loterij kunt uitgeven lijkt me enigszins gedateerd!

Infoteur: Ceetee
Laatste update: 02-01-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geld
Reacties: 4
Schrijf mee!