InfoNu.nl > Financieel > Geld > Zwangerschaps- en bevallingsuitkering aanvragen

Zwangerschaps- en bevallingsuitkering aanvragen

Zwangerschaps- en bevallingsuitkering aanvragen Wanneer je werkt in loondienst, een WW-, Ziektewet- of een loongerelateerde WGA-uitkering ontvangt of werkt als zelfstandige dan heb je bij een zwangerschap recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Werk je in loondienst dan vraagt je werkgever deze uitkering aan ter compensatie van jouw afwezigheid en krijg je je loon gewoon doorbetaald. Vrouwen met een WW-, Ziektewet- of loongerelateerde WGA-uitkering of met een eigen bedrijf dienen de uitkering zelf aan te vragen. Er bestaat een compensatieregeling voor zelfstandigen die tussen 7 mei 2005 en 3 juni 2008 bevallen zijn en toen geen recht hadden op een uitkering.

Inhoud

Wat is een zwangerschaps- en bevallingsuitkering?

Wanneer je gaat bevallen van een kindje dan heb je in de periode rondom de bevalling recht op zwangerschapsverlof. Dit gaat in tussen de vier en zes weken voor de datum dat je bent uitgerekend. Bij een meerling is dit tussen de acht en tien weken voor de uitgerekende datum. Na de bevalling heb je tevens recht op minimaal tien weken bevallingsverlof. Gedurende je zwangerschaps- en bevallingsverlof heb je recht op een een zwangerschaps- en bevallingsuitkering, mits voldaan wordt aan een aantal voorwaarden. Dit is geregeld in de Wet arbeid en zorg (WAZO). Wanneer je in loondienst bent bij een werkgever dan vraagt deze de uitkering aan. Je werkgever wordt dan gecompenseerd voor de periode dat jij niet werkt. Hiermee kan dan een vervanger bekostigd worden. Ben je in loondienst dan heb je zelf dus niet zo veel van doen met de zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Je ontvangt je salaris gewoon van je werkgever. Als je een WAO-, Wajong, IVA-, loonaanvullings-(LAU) of vervolguitkering (VVU) ontvangt dan loopt je uitkering gewoon door waardoor je hier ook in dat geval niets van merkt. In een aantal andere situaties moet je wel zelf actie ondernemen.

Zwangerschaps- en bevallingsuitkering bij een (gedeeltelijke) WW-, Ziektewet- of WGA-uitkering

Ontvang je een volledige of gedeeltelijke WW-, Ziektewet- of WGA-uitkering en ga je bevallen van een kindje dan kun je via het UWV een zwangerschaps- en bevallingsuitkering aanvragen. De hoogte van de uitkering is in dat geval 100% van je dagloon, waarbij een maximum geldt van € 211,42 per dag (2018). Je dagloon wordt gebaseerd op de hoogte van de uitkering zoals je deze had voor het ingaan van je zwangerschapsverlof.

Wanneer je een WW-uitkering hebt dan kun je de zwangerschaps- en bevallingsuitkering aanvragen via Mijn UWV. Bij een Ziektewet-uitkering of WGA-uitkering dien je telefonisch een aanvraagformulier aan te vragen bij het UWV. Dit kan vanaf vier weken voor het ingaan van je verlof. Je kunt dan vragen om het 'formulier Aanvraag WAZO-uitkering'. Met de aanvraag hoeft geen zwangerschapsverklaring te worden meegestuurd maar je moet deze wel bij je eigen administratie houden omdat een zwangerschapsverklaring eventueel opgevraagd kan worden door het UWV. Binnen vier weken na de aanvraag ontvang je een beslissingsbrief. Hierin staat onder meer de hoogte van de uitkering en de eerste betaaldatum genoemd, als ook de plichten die horen bij de uitkering.

Zwangerschaps- en bevallingsuitkering voor zelfstandigen (waaronder ZZP'ers)

Ben je zelfstandige met of zonder personeel dan kun je in de periode rond je bevalling ook een zwangerschaps- en bevallingsuitkering aanvragen. Hiervoor geldt de regeling Zelfstandige en Zwanger (ZEZ), die onderdeel uitmaakt van de WAZO. Een van de onderstaande situaties moet dan op jou van toepassing zijn:
  • Je hebt een eigen onderneming met of zonder personeel
  • Je werkt voor een bedrijf waarvan je medeaandeelhouder bent
  • Je werkt als directeur-grootaandeelhouder, partner, freelancer, artiest, huisarts, pgb-zorgverlener of meewerkend echtgenote
  • Je werkt als beroepsbeoefenaar met arbeidsovereenkomst als alfahulp of particuliere hulp in de huishouding

Deze situatie moet al op jou van toepassing zijn geweest in het kalenderjaar voor het jaar dat de uitkering ingaat. De ZEZ-uitkering duurt minimaal 16 weken. Dit kan langer worden wanneer je bevalt na de uitgerekende datum of zwanger bent van een meerling. De hoogte van de uitkering wordt berekend op basis van je inkomen in het vorige kalenderjaar. Ben je vrijwillig verzekerd voor de Ziektewet dan is de hoogte van de uitkering gelijk aan 100% van het verzekerde dagloon.

Het aanvragen van de ZEZ-uitkering gaat via de website van het UWV. Hiervoor dien je je BSN, aangifte inkomstenbelasting, vermoedelijke bevallingsdatum en eventuele gegevens met betrekking tot een vrijwillige Ziektewet-verzekering bij de hand te houden. De aanvraag kan op zijn vroegst gedaan worden wanneer je 24 weken zwanger bent en op zijn laatst twee weken voor het ingaan van je verlof. De aanvraag kan ook later gedaan worden maar dit kan dan gevolgen hebben voor de hoogte van de uitkering.

Compensatie voor zelfstandigen

Ben je bevallen tussen 7 mei 2005 en 3 juni 2008 en werkte je in die periode als zelfstandige dan viel je op dat moment tussen twee regelingen in waardoor je geen recht had op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Als gevolg van een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep (CRvB) kunnen deze vrouwen echter alsnog aanspraak maken op een compensatie. Deze wordt uitgekeerd door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Zelfstandigen die in de periode tussen 7 mei 2005 en 3 juni 2008 bevallen zijn kunnen zodoende aanspraak maken op een bedrag van € 5.600 per persoon. Men moet hiervoor zelf een aanvraag indienen via het UWV. De aanvraag dient gedaan te worden in de periode tussen 15 mei 2018 tot en 30 september 2018. Na deze periode kan geen aanspraak meer gemaakt worden op de regeling. Halverwege augustus 2018 hadden al 12.000 vrouwen de aanvraag gedaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mijn zwangerschap is gestopt, waar heb ik recht op?Mijn zwangerschap is gestopt, waar heb ik recht op?Voor veel vrouwen is de zwangerschap en het krijgen van een kind de ultieme bevestiging van hun relatie. Indien men zwan…
Zelfstandig onderneemster en zwanger: zwangerschapsuitkeringZelfstandig onderneemster en zwanger: zwangerschapsuitkeringVrouwen die zelfstandig onderneemster zijn en die een kind verwachten of die al een kind hebben gekregen kunnen via de r…
Zwangerschapsverlof en bevallingsverlof: hoogte en duurZwangerschaps– en bevallingsverlof zijn geregeld in de Wet arbeid en zorg. Deze wet biedt een aantal verlofregelingen, z…
Vragen over zwangerschapsverlof en bevallingsverlofVragen over zwangerschapsverlof en bevallingsverlofZwangere werkneemsters en zelfstandigen hebben recht op zwangerschapsverlof en bevallingsverlof. Ook werkneemsters met b…
Recht op verlof voor ouders - zwangerschapsverlofVoor gezinnen met jonge kinderen, of die kinderen krijgen, zijn er extra regelingen in het leven geroepen. Het zwangersc…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Distel2610, Pixabay
  • https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/zwangerschapsuitkering-en-bevallingsuitkering
  • https://www.uwv.nl/particulieren/zwanger-adoptie-pleegzorg/zwanger-met-uitkering/ik-ben-zwanger-en-heb-een-uitkering/index.aspx
  • https://www.ad.nl/economie/12-000-moeders-kloppen-aan-bij-uwv-voor-bevallingsuitkering~a3761668/

Reageer op het artikel "Zwangerschaps- en bevallingsuitkering aanvragen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 21-08-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Zwangerschap
Schrijf mee!