nieuws uitgelichtTabster: Introductie van een nieuwe betalingsdienst
Horecabezoekers van een aantal locaties in Amsterdam zijn niet meer afhankelijk van contante betalingen. Tabster is een service van het gelijknamige bedrijf dat in november 2015 door ING werd verkozen tot start-up van de maand. In samenwerking met Eijsink afrekensystemen en Fonk Creative Agency ontwikkelde en introduceerde het bedrijf in november 2015 een innovatieve betalingsmethode voor de horeca.
Het concept van Tabster
Tabster; zoals ook het concept heet; werkt volledig via de mobiele telefoon en de verschuldigde betaling wordt na gebruik direct via een creditcard of bankrekening (via IBAN) afgeschreven. Hierdoor zijn alternatieve betaalmogelijkheden zoals cash of pinpas niet meer nodig. Sterker nog, de klant hoeft niet eens meer naar de bar om de rekening te betalen. Het werkt volledig digitaal, veilig en overzichtelijk en houdt rekening met groepen klanten. Het biedt zowel voor de ondernemer als de klant voordelen, doordat de aandacht bij de bestellingen kan blijven. Het afrekenproces kost momenteel veel tijd, maar valt na gebruik van Tabster volledig weg. Dit zorgt ervoor dat klanten sneller en slimmer geholpen kunnen worden. Door een betere service beïnvloedt dit de tevredenheid van het horecabezoek.
Achtergrondinformatie
Sjoerd Rothweiler en Frans van Hoogstraten (de oprichters van Tabster) gingen al in 2013 aan de slag met het project. Ze zeggen dat persoonlijke ervaring de basis was voor het concept. Rothweiler was manager in de horeca en Van Hoogstraten beschikte over de nodige technische kennis. Rothweiler: “Een gezellige avond met vrienden eindigt vaak in gedoe wanneer je wilt afrekenen. Eerst moet je aandacht vragen en wachten om te mogen betalen. Daarna is er nog de vraag wie het bedrag voorschiet en vervolgens achter het geld van de anderen aan moet gaan. Dat kan veel makkelijker en plezieriger.” Ook kan de klant tijdens het bezoek de rekening meteen zien stijgen wanneer een nieuwe bestelling heeft plaatsgevonden en de rekening wordt automatisch verdeeld en afgerekend over alle mensen die verbonden zijn aan de rekening. Later arriveren of eerder naar huis gaan kan eenvoudig door in- en uit te loggen. Zo komt niemand achteraf voor verrassingen te staan.
De precieze werkwijze van Tabster
- Klanten downloaden en installeren de app gratis via de Appstore.
- Binnen enkele minuten kunnen ze een account aanmaken en koppelen met een mobiele telefoon.
- Vervolgens selecteren ze met behulp van GPS de betreffende horecagelegenheid.
- Ze openen via de app een nieuwe rekening of loggen in bij een bestaande rekening van kennissen.
- Ze loggen uit wanneer ze weggaan. Daarna wordt de betaling verdeeld en automatisch afgeschreven van de vooraf opgegeven bankrekening of creditcard.
Bedrijfsstrategie
Toen Tabster na ontwikkeling in 2015 werd gelanceerd werkte het systeem naar behoren, maar om de service rustig op te kunnen bouwen werd eerst een test in de praktijk gedaan. De dienst werd in eerste instantie aangeboden in vier Amsterdamse horecagelegenheden (Café Zouk, ICEC Café, Café Vanzz en Café De Pijp). Wanneer alles perfect zou verlopen zou Tabster flink aan de slag gaan om de service mogelijk te maken binnen een groot netwerk van horecagelegenheden binnen Amsterdam. Het bedrijf wilde zich in eerste instantie richten op de Nederlandse horeca, maar sluit niet uit dat het indien succesvol ook internationaal beschikbaar zal zijn.
Samenwerking met diverse partners
Hoe verder Rothweiler en Van Hoogstraten vorderden met het idee, hoe ingewikkelder het werd, waardoor hulp van externe partijen niet kon uitblijven. Ze kwamen in contact met Eijsink Afrekensystemen uit Hengelo, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen, leveren en implementeren van compleet geautomatiseerde afrekensystemen en accessoires zoals opslagkluizen, afroomsystemen en (vals)geldtesters. Dit bedrijf beschikte over een groot netwerk in de Amsterdamse horeca en implementeerde met Tabster nieuwe hardware die op simpele wijze gekoppeld kon worden met de bestaande systemen.
Naast het technische aspect werd er ook een creatief ontwikkelingsbureau in dienst genomen om het idee zo uniek en slim mogelijk vorm te geven en ook online te positioneren bij de juiste doelgroep. Dit bureau heet Fonk Agency en is net als Tabster gevestigd in Amsterdam. Samen zorgden deze bedrijven er voor dat Tabster de kans kreeg om een nieuwe trend te worden in de horeca.