InfoNu.nl > Financieel > Geld > Huizenprijzen dalen hard, maar stegen harder

Huizenprijzen dalen hard, maar stegen harder

Huizenprijzen dalen hard, maar stegen harder De huizenprijzen zijn ongeveer 20% gezakt in de periode vanaf de najaar van 2008 tot de zomer van 2013. Hierdoor wordt er negatief gedacht over het kopen van een huis. De geschiedenis laat iets anders zien. Een huis wordt mede gekocht als een soort belegging. U koopt een huis in de veronderstelling dat u deze uiteindelijk voor een hoger bedrag weer kunt verkopen. De huizenprijzen kunnen niet onbeperkt tot in de hemel blijven groeien, dus worden de huizenprijzen zo nu en dan gecorrigeerd. Een correctie hebben we gezien in de periode 1979 tot 1983 en in de periode vanaf 2008. Tijdens een dergelijke dip wordt er weer massaal gekozen voor een huurhuis. De geschiedenis leert dat een eigen huis een goede investering is.

Stijgende huizenprijzen? Huis kopen

De meeste recente ontwikkelingen worden vaak in gedachten gehouden. In tijden dat de huizenprijzen zakken, wordt het kopen van een huis gezien als slechte investering. In tijden met stijgende huizenprijzen worden huurders voor gek verklaard. Een vergelijkbare ontwikkeling zien wij op de aandelenbeurs. In tijden dat de AEX jaarlijks met meer dan 10% stijgt, wil iedereen instappen. Op het moment dat de AEX zakt stappen wij uit en wordt u voor gek verklaard dat u geld investeert in aandelen.

Huizenprijzen hard gestegen tot 2008

In de periode van 2008 tot en met 2013 zijn de huizenprijzen sterk gedaald. De uitslagen per jaar gerekend vallen echter mee, tenminste indien u de dalingen vergelijkt met de stijgingen tot het jaar 2008. In 1996 en 1998 zijn de huizenprijzen landelijk met 3% tot 12% gestegen (verschilt per provincie). In het jaar 2000 zijn de huizenprijzen in alle provincies met meer dan 12% gestegen. In de jaren na 2000 bleven de huizenprijzen jaarlijks stijgen tot 6% per jaar. Eigenlijk is het niet zo vreemd dat er een correctie zou volgen.

Nieuwe hypotheekregels

Sinds 1 januari 2013 gelden er andere hypotheekregels. In tegenstelling tot voorgaande jaren was het niet meer toegestaan om de aflossing van de hypotheek door te schuiven naar de einddatum of dit geheel achterwege te laten. Dit is een sterke beperking van de hypotheekrenteaftrek. Door deze maatregel stijgen de maandlasten. De voor 2013 afgesloten hypotheken worden gerespecteerd en hoeven niet omgezet te worden naar een variant waarin maandelijks afbetaald gaat worden.

Huis kopen fiscaal nog steeds aantrekkelijk

Ondanks de strengere hypotheekregels blijft het fiscaal aantrekkelijk om een huis te kopen. De hypotheekrente is aftrekbaar onder voorwaarde dat er een annuïteitenhypotheek of een lineaire hypotheek wordt afgesloten. In deze hypotheekvormen daalt het fiscaal voordeel wel geleidelijk, maar het gaat in kleine stapjes.

Huis kopen in een dalende markt

Is het slim om een huis te kopen in een dalende markt? Op lange termijn zal het een goede investering zijn, maar op korte termijn kunt u nog tegen forse verliezen aanlopen. Het beste aankoopmoment is het moment dat de huizenprijzen gaan stabiliseren of zelfs weer gaan stijgen. Dit is echter nog geen garantie. Het stabiliseren of stijgen kan namelijk een tijdelijke ontwikkeling zijn, of een ontwikkeling ingegeven door omstandigheden. In december 2012 hebben wij bijvoorbeeld gezien dat er veel meer huizen verkocht zijn dan in november. Het bleek een tijdelijke opleving te zijn doordat kopers nog wilden profiteren van de oude hypotheekregels die nog golden tot 1 januari 2013.
Gerelateerde artikelen
Huurhuis goedkoper dan koophuis?Huurhuis goedkoper dan koophuis?Een eigen huis wordt gezien als een slimme investering, en het aanhouden van een huurhuis wordt vaak gezien als een vers…
Huis kopen een goede of een slechte investering?In het verleden werden huurders van huizen voor gek verklaard. De maandelijkse huur was weggegooid geld. Door de daling…
Geen huis huren, maar kopenGeen huis huren, maar kopenIn de periode vanaf 2008 is gebleken dat het huren van een huis voordelen heeft. Op de lange termijn is het nog steeds v…
Bronnen en referenties
  • http://www.cbs.nl/nl-nl/menu/themas/bouwen-wonen/cijfers/extra/huizenprijzen-visualisatie.htm

Reageer op het artikel "Huizenprijzen dalen hard, maar stegen harder"

Reactie

Peter, 12-03-2013 21:30 #1
Wat is eigenlijk het probleem. In deze tijden verkoop je gewoon je huis niet. Over een paar jaar is alles opgelost en klaar.

Iedereen heeft het over kopen en verkopen. De groep die een huis heeft en tevreden woont heeft helemaal niets met die ressecie, crisis of welke term dan ook te maken. De crisis is iets dat de zakelijke wereld heeft veroorzaakt. Al die geniale lieden met al hun kennis en geld, … Weet je wat de echte oorzaak is. Er is teveel van alles en de hebzucht treft haast iedereen… Blijf gewoon jezelf en je verstand. Komt allemaal goed…

Jullie weten niet wie dit zegt. Ik verloor echt alles in mijn leven. En kreeg het net zo weer in mijn voordeel terug. De innerlijke persoon in mij weet in alle situaties een oplossing te vinden. Kan soms ff duren… Het komt steeds weer goed.

Dit wilde ik kwijt. Groetjes Peter

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 12-03-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!