Een bedrijfje starten

Je eerste bedrijf starten, het is al spannend genoeg en vooral in deze tijden dien je je goed voor te bereiden. De economische crisis zorgt immers voor veel risico's op financieel gebied. Toch bieden juist deze tijden ook mogelijkheden voor de durfal. Met dit stappenplan zit je altijd goed.

Stappenplan voor het starten van een bedrijf:

Stap 1: Het kiezen van een rechtsvorm

De te kiezen rechtsvormen zijn simpelweg in te delen in twee groepen: zonder rechtspersoonlijkheid en met rechtspersoonlijkheid.

Zonder rechtspersoonlijkheid

Een onderneming zonder rechtspersoonlijkheid betekent dat je als ondernemer privé aansprakelijk bent. Wanneer je schulden hebt, kunnen de schuldeisers beslag leggen op je persoonlijk bezit. Wel is het goedkoop en makkelijk om een onderneming zonder rechtspersoonlijkheid op te richten. Ook heb je startersaftrek, wat betekent dat je minder belasting hoeft te betalen. Wanneer je privé schulden hebt, kun je dit weer verhalen op het vermogen van de onderneming. De ondernemingen zonder rechtspersoonlijkheid zijn:
  • De eenmanszaak
  • Vennootschap onder Firma
  • Commanditaire Vennootschap

Met rechtspersoonlijkheid

Een onderneming met rechtspersoonlijkheid kan op financieel gebied alles doen wat een mens ook kan. Dus dingen kopen, overeenkomsten aangaan en dingen bezitten. Wanneer het bedrijf schulden heeft ben je niet aansprakelijk met je privé vermogen. Dus wanneer je bedrijf failliet gaat, betekent dit niet dat je zelf ook failliet gaat. Het is dus een stuk veiliger dan zonder rechtspersoonlijkheid. Ondernemingen met rechtspersoonlijkheid zijn:
  • Naamloze Vernootschap
  • Besloten Vernootschap

Stap 2: Een ondernemingsplan

Vervolgens is het verstandig om een ondernemingsplan te gaan maken. In dit plan zet je welke rechtsvorm je kiest, waar je je gaat vestigen, op welke markt je aan de slag gaat met wat voor product, hoe je aan klanten komt en hoe je het het financieel gaat aanpakken. Het is belangrijk dat je een duidelijk en goed uitvoerbaar ondernemingsplan hebt voordat je bij de bank aanklopt voor een lening.

Stap 3: Opgeven en inschrijven

Voordat je je onderneming start moet je je al aangeven bij de belastingdienst. Ook moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel, de KvK. De KvK heeft gegevens van alle ondernemingen in Nederland, en bij een conflict of een faillissement kan zo worden bekeken wie verantwoordelijk is. Ook dien je een VAR (Verklaring Arbeidsrelatie) aan te vragen wanneer je ZZP'er bent, zodat je kunt aantonen dat je een zelfstandig ondernemer bent, en niet voor iemand werkt.

Stap 4: Huisvesting

Over de huisvesting moet goed nagedacht worden. In het begin is het handig om thuis te werken. Het is voordelig en je hebt geen reistijd. Maar een bedrijf vanuit huis starten mag niet altijd. De gemeenten heeft een bestemmingsplan, waarin staat in welke gebieden bedrijven zich mogen vestigen. Je zult dit dus moeten navragen bij de gemeente. Wanneer je klanten gaat ontvangen en personeel in dienst neemt, is het verstandig om een pandje te gaan huren.

Stap 5: Verzekering afsluiten

Wanneer je een onderneming begint, zijn er natuurlijk risico's. Zo kun je arbeidsongeschikt raken, of in een conflict verzeild raken. Daarom is het verstandig om, ook al is de onderneming nog maar net van de grond, verzekeringen af te sluiten. Het is misschien prijzig, maar wanneer een personeelslid van je een nacht op de intensive care moet verblijven door een bedrijfsongeval, zijn de kosten helemaal niet te overzien. In het begin is een onderneming starten flink investeren, en het duurt even voor je dit geld weer terugziet. Enkele van de belangrijkste verzekeringen zijn:
  • Aansprakelijkheidsverzekering
  • Rechtsbijstandverzekering
  • Arbeidsongeschikt
  • Een basisverzekering die ook de ziekenhuiskosten dekt

Stap 6: Personeel

In het begin kun je je zonder personeel nog wel redden, maar hoe groter je klantenkring wordt, hoe lastiger dit wordt. Als je op zoek gaat naar werknemers, bedenk dan van te voren wat je wilt. Ben je op zoek naar wat oudere werknemers met veel ervaring, of juist jonge enthousiaste mensen waarmee je nog lange tijd kunt samenwerken. En bedenk welke kwaliteiten je toekomstige werknemer moet hebben. Zal hij veel in contact komen met mensen, bijvoorbeeld potentiële klanten, of moet hij veel regelwerk doen.

Stap 7: Administratie

Het is in Nederland verplicht om een bedrijfsadministratie bij te houden en deze voor minimaal zeven jaar te bewaren. Als het onroerend goed betreft, moet je het zelfs tien jaar bewaren. In de administratie moet je je facturen bijhouden, je inkomsten en uitgaven. Aan deze gegevens valt te zien hoeveel BTW je aan de belastingdienst moet betalen. De administratie kan lastig zijn om te doen wanneer je geen enkele ervaring hebt, maar er zijn talloze cursussen en boeken om het onder de knie te krijgen. Wanneer het echt niet lukt, kun je een accountant in de arm nemen.

Zo, je hebt alle stappen afgewerkt en inmiddels een succesvol bedrijf!
© 2012 - 2020 D-d-r, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een eigen bedrijf starten vanuit huis?Een eigen bedrijf starten vanuit huis?Ben jij van plan om een eigen bedrijf te starten? Lees dan hier enkele vragen die je voor jezelf zou moeten beantwoorden…
Eigen bedrijf starten zonder geldEen eigen zaak beginnen zonder geld is lastig, maar niet onmogelijk. Er zijn een aantal geldschieters die het mogelijk m…
Bedrijfsresultaat verbeteren: klanten bindenBedrijfsresultaat verbeteren: klanten bindenTevreden, trouwe en vaste klanten kunnen de bedrijfsresultaten positief verbeteren. Een klant is het belangrijkste onder…
Zelfstandig OndernemenZelfstandig OndernemenSteeds meer mensen starten een zelfstandige onderneming. Wat is zelfstandig ondernemen precies? Zelfstandig ondernemen i…

Gebruik het internet om een huis sneller te verkopenGebruik het internet om een huis sneller te verkopenOnline een huis verkopen, het is makkelijker dan je denkt en vaak ook nog eens gratis om een huis op het internet te zet…
Geld schenken in België, minder makkelijk dan je denktGeld schenken in België, minder makkelijk dan je denktHet schenken van geld in België lijkt eenvoudig. Een handgift is immers een 'vormvrije' schenking. Of in mensentaal gefo…
Bronnen en referenties
  • http://www.leerwiki.nl/Rechtspersoonlijkheid:_voordelen_en_uitleg
  • http://www.kvk.nl/ondernemen/rechtsvormen/overzicht-van-alle-rechtsvormen/de-eenmanszaak/
  • http://www.dezaak.nl/artikel/-/journal_content/56_INSTANCE_VG8i/10157/1707106
  • http://www.ing.nl/zakelijk/starters/starterstips/checklist-bedrijf-starten/
  • http://www.startbedrijf.nl/artikel/Stappenplan

Reageer op het artikel "Een bedrijfje starten"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reactie

Jung, 15-11-2016 19:16 #1
Wij zitten in de bijstand. Mijn man wil voor zich zelf beginnen. Nu gevraagd aan gemeente voor een kleine starterskapitaal om te beginnen als fotograaf, op om deze manier uit de bijstand te komen.
Maar we hebben ook schulden die we ook willen oplossen. Kan dit dan gewoon in deze maatschappij wie kan ons dit zeggen?

Infoteur: D-d-r
Gepubliceerd: 01-06-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 5
Reacties: 1
Schrijf mee!