Een bedrijfje starten
Je eerste bedrijf starten, het is al spannend genoeg en vooral in deze tijden dien je je goed voor te bereiden. De economische crisis zorgt immers voor veel risico's op financieel gebied. Toch bieden juist deze tijden ook mogelijkheden voor de durfal. Met dit stappenplan zit je altijd goed.
Stappenplan voor het starten van een bedrijf:
Stap 1: Het kiezen van een rechtsvorm
De te kiezen rechtsvormen zijn simpelweg in te delen in twee groepen: zonder rechtspersoonlijkheid en met rechtspersoonlijkheid.
Zonder rechtspersoonlijkheid
Een onderneming zonder rechtspersoonlijkheid betekent dat je als ondernemer privé aansprakelijk bent. Wanneer je schulden hebt, kunnen de schuldeisers beslag leggen op je persoonlijk bezit. Wel is het goedkoop en makkelijk om een onderneming zonder rechtspersoonlijkheid op te richten. Ook heb je startersaftrek, wat betekent dat je minder belasting hoeft te betalen. Wanneer je privé schulden hebt, kun je dit weer verhalen op het vermogen van de onderneming. De ondernemingen zonder rechtspersoonlijkheid zijn:
- De eenmanszaak
- Vennootschap onder Firma
- Commanditaire Vennootschap
Met rechtspersoonlijkheid
Een onderneming met rechtspersoonlijkheid kan op financieel gebied alles doen wat een mens ook kan. Dus dingen kopen, overeenkomsten aangaan en dingen bezitten. Wanneer het bedrijf schulden heeft ben je niet aansprakelijk met je privé vermogen. Dus wanneer je bedrijf failliet gaat, betekent dit niet dat je zelf ook failliet gaat. Het is dus een stuk veiliger dan zonder rechtspersoonlijkheid. Ondernemingen met rechtspersoonlijkheid zijn:
- Naamloze Vernootschap
- Besloten Vernootschap
Stap 2: Een ondernemingsplan
Vervolgens is het verstandig om een ondernemingsplan te gaan maken. In dit plan zet je welke rechtsvorm je kiest, waar je je gaat vestigen, op welke markt je aan de slag gaat met wat voor product, hoe je aan klanten komt en hoe je het het financieel gaat aanpakken. Het is belangrijk dat je een duidelijk en goed uitvoerbaar ondernemingsplan hebt voordat je bij de bank aanklopt voor een lening.
Stap 3: Opgeven en inschrijven
Voordat je je onderneming start moet je je al aangeven bij de belastingdienst. Ook moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel, de KvK. De KvK heeft gegevens van alle ondernemingen in Nederland, en bij een conflict of een faillissement kan zo worden bekeken wie verantwoordelijk is. Ook dien je een VAR (Verklaring Arbeidsrelatie) aan te vragen wanneer je ZZP'er bent, zodat je kunt aantonen dat je een zelfstandig ondernemer bent, en niet voor iemand werkt.
Stap 4: Huisvesting
Over de huisvesting moet goed nagedacht worden. In het begin is het handig om thuis te werken. Het is voordelig en je hebt geen reistijd. Maar een bedrijf vanuit huis starten mag niet altijd. De gemeenten heeft een bestemmingsplan, waarin staat in welke gebieden bedrijven zich mogen vestigen. Je zult dit dus moeten navragen bij de gemeente. Wanneer je klanten gaat ontvangen en personeel in dienst neemt, is het verstandig om een pandje te gaan huren.
Stap 5: Verzekering afsluiten
Wanneer je een onderneming begint, zijn er natuurlijk risico's. Zo kun je arbeidsongeschikt raken, of in een conflict verzeild raken. Daarom is het verstandig om, ook al is de onderneming nog maar net van de grond, verzekeringen af te sluiten. Het is misschien prijzig, maar wanneer een personeelslid van je een nacht op de intensive care moet verblijven door een bedrijfsongeval, zijn de kosten helemaal niet te overzien. In het begin is een onderneming starten flink investeren, en het duurt even voor je dit geld weer terugziet. Enkele van de belangrijkste verzekeringen zijn:
- Aansprakelijkheidsverzekering
- Rechtsbijstandverzekering
- Arbeidsongeschikt
- Een basisverzekering die ook de ziekenhuiskosten dekt
Stap 6: Personeel
In het begin kun je je zonder personeel nog wel redden, maar hoe groter je klantenkring wordt, hoe lastiger dit wordt. Als je op zoek gaat naar werknemers, bedenk dan van te voren wat je wilt. Ben je op zoek naar wat oudere werknemers met veel ervaring, of juist jonge enthousiaste mensen waarmee je nog lange tijd kunt samenwerken. En bedenk welke kwaliteiten je toekomstige werknemer moet hebben. Zal hij veel in contact komen met mensen, bijvoorbeeld potentiële klanten, of moet hij veel regelwerk doen.
Stap 7: Administratie
Het is in Nederland verplicht om een bedrijfsadministratie bij te houden en deze voor minimaal zeven jaar te bewaren. Als het onroerend goed betreft, moet je het zelfs tien jaar bewaren. In de administratie moet je je facturen bijhouden, je inkomsten en uitgaven. Aan deze gegevens valt te zien hoeveel BTW je aan de belastingdienst moet betalen. De administratie kan lastig zijn om te doen wanneer je geen enkele ervaring hebt, maar er zijn talloze cursussen en boeken om het onder de knie te krijgen. Wanneer het echt niet lukt, kun je een accountant in de arm nemen.
Zo, je hebt alle stappen afgewerkt en inmiddels een succesvol bedrijf!