Eerste keer AOW op uw verjaardag

In 2012 is het noodzakelijk dat er besparingen worden doorgevoerd, ook al zijn het kleine besparingen. De eerste uitbetaling van de AOW-uitkering wordt in 2012 opgeschoven naar de 65e verjaardag. Besparingen die op het oog klein lijken, kunnen door massale toepassing toch een grote besparing opleveren voor de schatkist. In het jaar 2012 moet er flink bespaard worden. Door op sluitposten te besparen, zal de consument er redelijk weinig van merken, maar toch kan er flink bespaard worden door de kleine aanpassingen. Dit geldt niet alleen voor het jaar waarin ze doorgevoerd worden, maar ook voor de jaren daarop volgend.

De ingangsdatum van de AOW wordt verschoven naar de 65e verjaardag in plaats van de eerste van de maand waarin u 65 jaar gaat worden. Een ander voorbeeld van een kleine besparing per 2012 is het feit dat de vrijstelling voor vermogensrendsmentsheffing voor minderjarige kinderen, komt te vervallen in 2012.

Waarom de ingangsdatum van de AOW verschuiven?

Dienstverbanden bij werkgevers eindigen nu per de eerste van de maand waarin de werknemer 65 jaar gaat worden. Per 1 januari start de AOW-uitkering en eventueel het aanvullend pensioen dat bij de werkgever is opgebouwd. Door de ingangsdatum te verschuiven naar de verjaardag van de rechthebbende, kan er een besparing worden gerealiseerd van € 60 miljoen per jaar. De besparing zal doorgevoerd worden per 1 april 2012.

Gevolgen voor de AOW gerechtigde?

De financiële gevolgen zijn afhankelijk van de geboortedatum. Voor iemand die geboren is in het begin van de maand, vallen de gevolgen te overzien. Iemand die de laatste dagen van een maand jarig is, zal bijna één maand aan AOW kunnen mislopen. In de toekomst zullen werknemers niet meer stoppen met werken op de eerste van de maand waarin ze 65 jaar worden, maar ze zullen door moeten werken tot hun 65e verjaardag.

Gevolgen voor het aanvullend pensioen?

Het aanvullend pensioen zal ook moeten wijzigen. De ingangsdatum van deze aanvulling werd gesteld op de ingangsdatum van de AOW. Dit is ook logisch want bij de aanvulling is er rekening gehouden met de hoogte van de AOW. Over het deel van het inkomen na pensionering waarop recht bestaat op een AOW-uitkering, wordt er geen aanvullend pensioen opgebouwd.

Wanneer stopt de bijstandsuitkering en andere vormen van uitkering?

Uitkeringen vanuit de sociale zekerheid stoppen op het moment dat de gerechtigde AOW gaat ontvangen. De einddatum van de overige uitkeringen moeten dus opgeschoven worden naar de nieuwe ingangsdatum van de AOW.

Hoeveel gaat een dergelijke besparing kosten voor de rechthebbenden?

Om de periode van de eerste van de maand tot aan de 65e verjaardag te overbruggen, moet er gezocht worden naar alternatieven. Het kostenplaatje voor de “bijna” gepensioneerde is afhankelijk van de geboortedag. Iemand die de eerste van de maand is geboren, zal geen inkomensverlies hebben. Iemand met een geboortedatum aan het eind van de maand, zal een volledige maand aan AOW-uitkering moeten missen.

Partnertoeslag vervalt per 2012

Het verschuiven van de ingangsdatum van de AOW is een klein probleem, vergeleken met de financiële schade die kunnen ontstaan door het wegvallen van de partnertoeslag per 2015. Een AOW met een jongere partner die nog geen 65 jaar is, kan onder voorwaarden recht hebben op een partnertoeslag om de AOW eventueel aan te vullen tot 100 procent van het minimumloon. Per 2015 komt deze toeslag te vervallen. Hierdoor zullen AOW gerechtigden met een jongere partner in een financieel gat terecht kunnen komen.
Gerelateerde artikelen
Vanaf wanneer krijg ik AOW?Vanaf wanneer krijg ik AOW?Vanaf 2013 gaat voor het eerst in meer dan 55 jaar de pensioenleeftijd omhoog. Per 1 oktober 2012 is besloten om de pens…
AOW: bedragen en vakantiegeld juli 2020AOW: bedragen en vakantiegeld juli 2020De AOW 2020 (januari 2020 en juli 2020) is bekend plus uw vakantie-uitkering. Bruto en netto komen de bedragen hoger uit…
AOW partnertoeslag 2019 en 2020AOW partnertoeslag 2019 en 2020Hoeveel AOW partnertoeslag krijgt u in 2020 (per 1 juli) en wat was het in 2019? De AOW-partnertoeslag is al in 2015 afg…

Zelfstandig onderneemster en zwanger: zwangerschapsuitkeringZelfstandig onderneemster en zwanger: zwangerschapsuitkeringVrouwen die zelfstandig onderneemster zijn en die een kind verwachten of die al een kind hebben gekregen kunnen via de r…
American Express - de geschiedenisAmerican Express is één van de bekendste financiële dienstverleners ter wereld. De bekendste producten van dit bedrijf z…
Bronnen en referenties
  • http://www.geldenrecht.nl/artikel/2011-12-12/aow-pas-op-je-verjaardag

Reageer op het artikel "Eerste keer AOW op uw verjaardag"

Reacties

Rocee, 06-11-2012 11:21 #4
10 November word ik 65 en ik heb van PGGM mijn volledige OBU uitkering gekregen.
Ben benieuwd wanneer de AOW bijschreven wordt. Ik weet niet of het een 'voorschot' betreft van PGGM. Ik wacht het af.

Lh Oldescholten, 26-04-2012 09:46 #3
Ik leef al drie jaar van een klein pre-pensioen, nu krijg ik een halve maand geen geld, want ik ben op de 14 jarig. Ik dacht dat de sociale voorzieningen in Nederland goed geregeld waren, waarom betaald het pensioen fonds niet door tot je verjaardag? Hier heb ik toch mijn hele leven voor betaald. Dat je dubbel krijgt is niet nodig, maar helemaal geen geld is absurd, de vaste lasten lopen toch ook gewoon door.

Mw Ferwerda, 24-03-2012 13:49 #2
Iedereen krijgt een doorbetaling tot de dag waarop iedereen 65 jaar wordt, alleen de mensen die momenteel een prepensioen hebben krijgen dit niet. Is dit rechtvaardig?
De mensen met een WAO uitkering, ook een overheidsuitkering, de WW idem dito de WIA ook en ga zo maar door, krijgen hun uitkering doorbetaald tot hun verjaardag. Ik heb 44 jaar in de zorg gewerkt en ik ben pas 28 okt 65 jaar en ik zit met een inkomensgat van ong. € 700, - in de maand oktober en mijn lasten lopen toch echt door. Hoe moet ik dit oplossen? En waarom wordt er zoveel verschil in behandeling gemaakt? Wie of welke organisatie helpt mensen ( duizenden) zoals ik?
De vakorganisaties doen niets, de pensioenfondsen doen niets en wij moeten dit maar accepteren? Zo vreselijkoneerlijk en ongepast.

B. W. Schurink, 15-03-2012 22:20 #1
LS. Er is geen enkel argument te noemen dat degene die toevallig op het eind van de maand jarig is, gestraft wordt met een AOW-uitkering van vier weken "niets" t.o.v. degene die toevallig aan het begin van de maand jarig is. Waarom niet alle verjaardagen op de 16e gezet. Dan blijft de bezuiniging intact en zijn de lasten evenredig verdeeld.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 13-12-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!