InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Brons: het verkopen van brons

Brons: het verkopen van brons

Brons: het verkopen van brons Brons is een oud materiaal dat al zesduizend jaar lang in gebruikt is. De waarde van brons is de afgelopen jaren snel toegenomen. Dat heeft te maken met de toegenomen vraag naar grondstoffen. De prijs van brons is het afgelopen decennia verviervoudigd. U kunt brons verkopen bij verschillende metaalhandelaren. U moet u wel kunnen legitimeren. Zij gieten het brons vervolgens weer op. Brons is een metaal en is samengesteld uit koper en tin. Door de toevoeging van tin is brons harder en minder buigzaam dan koper. Ook heeft het door de toevoeging van tin een lager smeltpunt dan puur koper. Brons werd voor de eerste keer door de mensheid gebruikt rond vierduizend voor Christus en waarschijnlijk rondom de stad Susa in het huidige Iran. Ook in China en Irak werd het waarschijnlijk gebruikt. Het brons werd vooral gebruikt voor wapens, wapenuitrusting en verschillende landbouwgereedschappen. Het voordeel van brons was dat het harder was dan steen. Vanaf drieduizend voor Christus werd er ook tin toegevoegd aan het brons. Dat werd daardoor van steeds betere kwaliteit. Deze periode staat daarom ook bekend als het bronstijdperk. Het bronstijdperk werd gevolgd door het ijzertijdperk. Dat kwam omdat ijzer makkelijker te vinden was en makkelijker verwerkt kon worden. Het brons bleef echter altijd nog in gebruik. De Romeinen gebruikten het bijvoorbeeld voor hun zwaarden. Er kunnen voorwerpen van brons worden gemaakt door de juiste gietvorm te gebruiken.

Waarvoor wordt brons gebruikt?

Brons wordt tegenwoordig gebruikt voor verschillende voorwerpen. Veel kerkklokken zijn tegenwoordig bijvoorbeeld gemaakt van brons. In de Tweede Wereldoorlog werd menig kerkklok in bezit genomen door de Duitsers om gebruikt te worden om munitie van te maken. Verder worden veel beelden van brons gemaakt. Andere voorwerpen die meestal van brons gemaakt worden zijn bijvoorbeeld siervoorwerpen en sieraden. In het verleden werden ook regelmatig munten van brons geslagen. Tegenwoordig worden daar meestal andere materialen voor gebruikt, zoals coupro-nikkel. Dat komt omdat ze materialen beter bestand zijn tegen de roest. Ook zijn medailles bij verschillende sportevenementen voor de derde prijs gemaakt van brons.

Waarde van brons

De afgelopen jaren is de waarde van brons snel gestegen. Daar zijn verschillende redenen voor. Ten eerste wordt men zich steeds meer bewust van de schaarste van grondstoffen. De vraag uit met name China en India is de afgelopen decennia razendsnel gestegen. Door de toegenomen vraag is ook de prijs van brons snel gestegen. Brons was halverwege 2011 vier keer zoveel waard als rond 2010. Dit leidt overigens ook diefstallen. Verschillende musea en particulieren hebben bijvoorbeeld ervaren dat er bronzen beelden die in de tuin stonden werden gestolen. Deze beelden worden vervolgens omgesmolten en aangeboden bij metaalhandelaren.

Verkopen van brons

Wanneer u brons over heeft kunt u dat bijvoorbeeld verkopen bij een metaalhandelaar. U moet u daarbij wel kunnen legitimeren. Dit is omdat er veel gestolen brons wordt aangeboden bij metaalhandelaren. Deze handelaren zorgen er vervolgens voor dat het brons weer verder wordt verwekt. Soms kan het aan te bevelen zijn om het brons bij meerdere handelaren aan te bieden om er zeker van te zijn dat u niet opgelicht wordt of te weinig voor uw brons krijgt. In België kunt u nog steeds brons aanbieden bij metaalhandelaren zonder dat u zich hoeft te legitimeren. Er is overigens wetgeving in de maak die daar verandering in moet brengen. Brons wordt verhandeld per gram of kilo.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Markus53, Pixabay
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Bronze

Reageer op het artikel "Brons: het verkopen van brons"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 18-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!