Omgaan met klanten
Bepaalde mensen vragen in de verkoop om specifieke aandacht. Dit is wat verkopen een moeilijk vak maakt. De verkoper moet kunnen aanvoelen wat en hoe hij iets tegen de klant kan zeggen om zo positief mogelijk te kunnen overkomen. Het is daarom belangrijk om te weten welke verschillende soorten klanten men kan krijgen. Hieronder wordt in het kort een beschrijving gegeven van vier verschillende types van klanten die het meeste voorkomen, en hoe men het beste met deze klanten kan omgaan.
Het joviale type
Deze klant is vriendelijk, een populair figuur en een allemansvriend. Hij praat rechtuit en komt moeilijk terzake. De verkoper moet veel tijd in deze klant steken. Dit is een klant die moeilijk is om aan te verkopen want hij koopt niet makkelijk. Het zal waarschijnlijk zijn dat deze klant zelf een goede verkoper zou zijn of is. De tactiek die aan te raden is en gebruikt kan worden is om te praten met deze klant, hij heeft behoefte aan aandacht. Een voorbeeld is, dat als de verkoper iets zegt tegen deze klant, dat hij dan ook moet uitleggen waarom dat zo is. Dit is over het algemeen een moeilijke klant.
Het bedeesde type
Deze klant is erg onzeker, vraagt iedereen om raad, is besluitloos en heeft de neiging tot uitstelling. Deze klant is bang om bedrogen te worden en is makkelijk om te beïnvloeden. Deze klant is dus redelijk makkelijk om aan te verkopen als men met goede argumenten komt. Bij deze klant is het eerste contact van groot belang. De klant moet de verkoper vertrouwen. Overdonder deze klant dus niet met allerlei praat. Het is ook belangrijk dat deze klant bevestiging krijgt van zijn aankoop. Vertel de klant dat het hem goed staat of dat het een goed produkt is etc. Let wel op dat dit altijd de waarheid moet zijn, want de klant gaat ook nog eens bevestiging zoeken bij familie en vrienden. Men moet deze klant de tijd geven om de informatie die hij van u gekregen heeft te laten inwerken.
Het zwijgende type
Deze klant is nuchter. Hij laat de verkoper praten en berekent alles wat hij hoort of ziet. Deze persoon is een denker. De tactiek om hier te gebruiken is om de voor- en nadelen van een produkt te geven en de klant zelf te laten beslissen. Deze klant houdt vaak van een zakelijke bespreking.
Het zelfingenomen type
Dit is waarschijnlijk de moeilijkste klant om mee om te gaan en ook de lastigste. Hij vindt zichzelf heel goed, en kleineert de verkoper. Er wordt misbruik gemaakt van de machtspositie die hij tegenover de verkoper heeft. Hij weet er alles van en maakt onbeduidende opmerkingen en bezwaren. Deze klant voelt zich meer dan hij is. Het belangrijkste voor de verkoper is om zich door dit soort klant niet te laten beinvloeden of zich te laten leiden in een discussie. Een discussie met deze klant zal leiden tot een argument en uiteindelijk een ontevreden klant die niet meer zal terugkeren. Speel mee met de klant en overheers niet. Als men deze klant tegenkomt, blijf dan altijd vriendelijk en laat hem niet toe u te irriteren want dat is vaak zijn bedoeling. Blijf de situatie de meester.
Besluit
Veel klanten zijn onvoorspelbaar en elke klant verschilt. Maar zoals het oude gezegde gaat, ''Iemand knollen voor citroenen verkopen''. Of in andere woorden gezegd, de klanten met mooie praatjes beetnemen is niet de beste, en zeker niet de eerlijkste manier van zaken doen. Zowel u als de klant heeft er geen baat bij als de klant zich bekocht voelt en twijfelt aan uw eerlijkheid. Er zijn veel andere effectieve technieken om klanten te overtuigen uw produkten te kopen in plaats van proberen de klant iets aan te smeren waarvan de klant niet op de hoogte is van eventuele hoge kosten om de hoek. Uiteindelijk: klant is koning!