InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Wat is letselschade?

Wat is letselschade?

Wat is letselschade? We horen regelmatig de term letselschade? Maar wat is letselschade nou eigenlijk? Veel mensen weten het wel ongeveer, maar ze vinden het alsnog lastige materie Hoe zit het met een letselschade advocaat? Kun je eigenlijk sociale hulp krijgen bij letselschade en wie is er aansprakelijk wanneer er sprake is van letselschade?

Wat is letselschade?

Letselschade is een lichamelijke schade die je hebt opgelopen bij bijvoorbeeld een ongeval, een misdrijf, een misdaad of een medische misser. Als je letselschade hebt opgelopen kunnen de kosten vaak erg hoog zijn en heb je in sommige gevallen ook te maken met psychologische problemen. Als je te maken hebt met letselschade heb je recht op een vergoeding. Dit proces gaat echter erg langzaam. Soms komt er zelfs een rechtszaak aan te pas. Een letselschade advocaat kan je dan helpen met de rechtszaak.

Voorbeelden van letselschade

Helaas komt letselschade regelmatig voor. Een voetganger kan bijvoorbeeld zijn been breken als een automobilist door rood rijdt. Je kunt ook te maken hebben met letselschade als er iets mis is gegaan bij bijvoorbeeld een operatie.

Wie is er aansprakelijk?

Vaak is het meteen duidelijk wie er aansprakelijk is als je te maken hebt met letselschade. Dat is alleen niet altijd het geval. Helaas is het niet altijd even duidelijk wie er aansprakelijk is. Zo kun je bijvoorbeeld bij medische missers nooit goed zien wie er aansprakelijk is. Ook bij ongevallen is het niet altijd even duidelijk wie er aansprakelijk is. Bij een rechtszaak kan worden besloten wie er aansprakelijk is. Ook zal een letselschade advocaat je helpen om uit te vinden wie er aansprakelijk is.

Sociale hulp en letselschade

Heb je letselschade opgelopen? Dan is de kans aanwezig dat je ook sociale hulp nodig hebt. Denkt bijvoorbeeld aan huishoudelijke hulp of maatschappelijke ondersteuning. Soms heb je ook zorg of verpleging nodig. In andere gevallen heb je bepaalde spullen nodig, zoals een ziekenhuisbed of hulpmiddelen zoals krukken. De sociale hulp kun je meestal regelen via een ziekenhuis.

Bemiddelingsloket

Het kan zijn dat je problemen hebt in je zaak of dat je tegen vragen aanloopt. Er is een speciaal bemiddelingsloket dat je dan kan helpen. Dit heet Bemiddelingsloket van De Letselschade Raad. Zij zullen de zaak analyseren en advies geven waar nodig. Er is ook een jurist die je een handje kan helpen met de te nemen stappen. Er wordt nooit gekeken naar de situatie, maar alleen naar wat je kunt doen. Eventueel kun je ook terecht bij het Juridisch loket, wanneer je niet goed weet wat je moet doen en hoe je de situatie waar je in zit moet oplossen.

Hoe vind je een letselschade advocaat?

Een letselschade advocaat kun je dus sowieso via een bemiddelingsloket vinden, maar het is ook mogelijk om bijvoorbeeld online te zoeken naar verschillende advocaten. Het is hierbij altijd mogelijk om vrijblijvende informatie aan te vragen. Zo zit je niet direct vast aan een advocaat. Bekijk wat zij te bieden hebben en kies bijvoorbeeld voor een advocaat die werkt met no cure no pay. Dit houdt in dat je niet hoeft te betalen als je de zaak niet wint.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is letselschade?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Letselschade
Schrijf mee!