Stuntaanbiedingen en verkoopacties soms misleidend
Als je een auto koopt kijk je niet alleen naar de aanschafkosten, maar ook naar brandstofverbruik, wegenbelasting, verzekering enz. Dus de totale verbruikskosten. Maar er zijn veel meer producten die op den duur fors kunnen tegenvallen als het om de verbruikskosten gaat. Maar bij de Senseo kun je de fabrikant gelukkig terugpakken. En dat geldt ook voor cartridges van je printer die je voor de helft van de prijs bij een inktvulstation kunt laten vullen.
De cost gaet voor de baet uyt
Fabrikanten willen nog al eens met opzet bepaalde producten tegen een relatief lage prijs op de markt zetten, omdat ze wel weten dat ze het aanvankelijke verlies in de praktijk snel alsnog in winst kunnen omzetten vanwege de voor de gebruiker noodzakelijke vervolgaankopen van dure bijproducten. Denk bijvoorbeeld maar aan die schreeuwend dure stofzuigerzakken.
Printers
Maar het meest bekende voorbeeld van een dergelijke prijsstrategie vormen de printers. Heb je eenmaal zo’n voordelige printer aangeschaft, dan moet je als consument vervolgens dure inktpatronen aanschaffen, waarmee de fabrikant alsnog z’n winstmarge realiseert. Overigens kun je dit de fabrikant niet altijd kwalijk nemen, omdat die ook te maken heeft met concurrenten. Als hij het niet doet, doen die concurrenten het wel en vist hij achter het net.
Koffie
Behalve het stereotype voorbeeld van de printer vind je het zelfde verschijnsel terug bij de huidige koffiezetapparaten met de zogenaamde koffiepads, zoals Senseo. Philips c.q Douwe Egberts, kan zo’n ding bij wijze van spreken voor niets weggeven, omdat de kassa voor hen nadien nog jaren gaat tikken bij de verkoop van de koffiepads. Daarvoor dient de fabrikant wel de nodige maatregelen te nemen, dat niet anderen met de verkoop van de koffie aan de haal gaan.
Senseo
Wist u trouwens dat je rustig meer heet water via die ene koffiepad in je kopje kunt laten stromen, door met de zelfde koffiepad opnieuw de startknop in te drukken? Heb je lekker voor het zelfde geld een royale bak i.p.v. zo'n klein kopje, en de smaak blijft prima. Wel tijdig weer uitdrukken anders wordt de koffie te slap.
Onderhoudskosten goed voor de winst
Van bovenstaande voorbeelden zal geen consument raar opkijken, maar veel fnuikender en onopvallender is het als het gaat om onderhoudskosten en reserve onderdelen. Het garage bedrijf zal u de auto met amper winst willen verkopen bij voldoende zekerheid dat u de auto nadien bij hem in onderhoud doet. Niet dat de garagehouder per definitie te hoge rekeningen uitschrijft voor het onderhoud aan de auto, maar wel omdat hij daarop toch wat makkelijker winst weet te realiseren.
Dure reserve onderdelen
Op reserve onderdelen wordt meestal een forse winst gemaakt, omdat je zo’n onderdeel nu eenmaal nodig hebt en je doorgaans weinig zin en tijd hebt om daarvoor stad en land af te speuren. Bovendien ben je vaak al lang blij dat “het ding“ het weer doet. Symbolisch zijn in dit opzicht de kosten van auto onderdelen: als je een nieuw ruitje nodig hebt van je voor- of achterlicht, durf je zo’n ding amper zonder politiebescherming te vervoeren en bekruipt je sterk een gevoel van oplichting. Maar dat is niet alleen van toepassing op auto onderdelen. Fabrikanten van verwarmingsketels bijvoorbeeld, weten de leveranciers van de CV-pomp vaak dusdanig onder druk te zetten dat ze het ding tegen de kostprijs van circa 60 euro verkopen aan de ketelfabrikant. De pompfabrikanten weten immers dat de consument bij vervanging t.z.t. de volledige mep gaat betalen, waardoor ze hun aanvankelijke verlies alsnog goed maken.
Let op de exploitatiekosten
Al met al is het dus belangrijk over langere termijn de kosten op de korrel te nemen en daarover de verkoper aan de tand te voelen alvorens tot aanschaf over te gaan. En het is goed te weten dat een leverancier vaak best bij de aanschaf wat extra korting wil geven indien hij de zekerheid heeft dat het apparaat ook bij hem in onderhoud wordt gegeven.
Lees verder