Wat is de Worldbank?
‘Onze droom is een wereld zonder armoede!’, dit motto werd in 1995 gelanceerd door de toenmalig president van de Worldbank, James Wolfensohn. Ondanks dit nobele doel van de Worldbank om de armoede in ontwikkelingslanden terug te dringen, is er toch veel kritiek op deze organisatie. Waar gaat deze kritiek over? Wat is de Worldbank precies? En er zijn toch ook wel positieve kanten aan deze organisatie? Een uitgebreide beschrijving vindt u hier.Inleiding
In het eerste deel van dit artikel zal een algemeen beeld geschetst worden van de Worldbank. In het tweede deel wordt een aantal punten van kritiek op de Worldbank nader toegelicht. Het derde deel behandeld de wijze van besturen (governance) binnen de Worldbank en in de volgende delen worden de positieve respectievelijk negatieve rol van de Worldbank behandeld, met onderbouwing door middel van een aantal praktijkvoorbeelden.Worldbank
De Worldbank (de International Bank for Reconstruction and Development) is aangesloten bij de Verenigde Naties en heeft als doel, de economische ontwikkeling van haar lidstaten te verbeteren. Men probeert dit te doen door middel van het verstrekken van leningen voor ontwikkelingsdoeleinden. Bij de start van de organisatie in 1944 (operationeel in 1946), was het doel vooral, het mogelijk maken van de wederopbouw van Europa na de Tweede Wereldoorlog. Dit gebeurde in het kader van het Marshallplan. Na 1950 verschoof het werkgebied van de organisatie echter van Europa naar ontwikkelingslanden. De Worldbank werd steeds meer de organisatie die het vandaag de dag is, namelijk een internationale organisatie die ontwikkelingslanden op allerlei manieren ondersteuning biedt om de armoede te bestrijden. De ondersteuning bestaat onder andere uit technische ondersteuning en kennisoverdracht, maar de bank heeft zich door de jaren heen vooral ontwikkeld als financieel instrument dat het gat tussen de rijke Eerste Wereld en de hulpbehoevende Tweede en Derde Wereld probeert te overbruggen. De Worldbank Group bestaat uit vijf onderdelen:- International Bank for Reconstruction and Development
- International Development Association
- International Finance Corporation
- Multilateral Investment Guarantee Agency
- International Centre for Settlement of Investment Disputes
Een land kan van ieder onderdeel afzonderlijk lid zijn, waardoor de ledenaantallen van de verschillende onderdelen uiteenlopen. Het dagelijks bestuur bestaat uit 24 leden; Duitsland, Frankrijk, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten hebben allen een eigen afgevaardigde, terwijl de overige 19 bestuursleden ieder een groep landen vertegenwoordigen.
Kritiekpunten
Ondanks de nobele uitgangspunten van de Worldbank, wordt er in toenemende mate kritiek geuit op de organisatie. Hierbij gaat het vooral om de manier waarop de Worldbank haar doelen probeert te verwezenlijken. Zo worden leningen slechts verstrekt aan de regeringen van de lidstaten of aan particuliere ondernemingen met garanties van de betrokken regering en niet aan de locale bevolking zelf. De Worldbank staat op dit gebied voor een groot probleem, want het is ontzettend moeilijk om het geld ook daadwerkelijk op die plaatsen te krijgen waar het het hardst nodig is. Een veel gehoord verwijt jegens de Worldbank is, dat men niet transparant genoeg zou zijn. Aangezien het bij de Worldbankprojecten om zeer grote geldbedragen en om een grote groep belanghebbenden gaat, is het van groot belang dat alle actoren goed inzicht kunnen krijgen in de projecten, waarin de Worldbank investeert. Alle stappen in het proces moeten goed te controleren zijn, zodat het geld niet in verkeerde handen kan vallen en een project meer kans van slagen heeft. Een ander veel gehoord kritiekpunt is dat de Worldbank een ‘one style fits all’-model hanteert. Privatisering wordt namelijk voor alle landen gezien als de manier om de armoede te bestrijden. In veel gevallen pakt dit voor het Westen positief uit, maar de locale bevolking heeft er maar op beperkte schaal baat bij. Verder het is nog maar de vraag of voor alle landen hetzelfde scenario geldt en er wordt daarom gepleit voor landspecifieke oplossingen.Governance bij Worldbank
Het is van groot belang om door middel van governance een juiste weg naar grotere effectiviteit en legitimiteit te verkrijgen. Het is een vorm van besluitvorming, met als insteek om met verschillende partijen overeenstemming te bereiken omtrent de manier van uitvoeren van toekomstplannen en dergelijke. Openheid, betrokkenheid, verantwoordingsplicht, doeltreffendheid en samenhang staan centraal bij deze manier van sturing. Uit het voorgaande is gebleken dat de Worldbank in de praktijk niet aan al deze centrale ‘eisen’ kan voldoen. De Worldbank is een onderdeel van de Verenigde Naties, maar toch laat de governance binnen deze twee organisaties verschillen zien. Elk onderdeel van de Worldbank Group wordt bestuurd door de lidstaten en het lidmaatschap geeft in principe recht tot meestemmen over de verschillende vraagstukken die het bestuur behandelt. Maar er zijn echter ook stemronden waarbinnen een gewogen stem uitgebracht wordt, deze stem hangt dan samen met de financiële inbreng van de lidstaat binnen de organisatie. De lidstaat met die het meeste geld binnenbrengt, heeft de zwaarst wegende stem. Ontwikkelingslanden hebben geen inbreng en zijn in feite klant bij de bank, waardoor zij niet of nauwelijks mee kunnen beslissen. Het is ook direct de reden dat binnen de Worldbank in de praktijk de G8-landen een meerderheid van stemmen hebben. Op 1 november 2004 hadden de Verenigde Staten 16,4% van de stemmen, Japan 7,9%, Duitsland 4,5% en Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk beiden 4,3% van de stemmen. Dit geeft de Verenigde Staten de macht om alle grote beslissingen te dwarsbomen, omdat voor deze beslissingen minimaal 85% van de stemmen nodig is. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat één enkel land zoveel macht heeft binnen een internationale organisatie als de Worldbank. En er wordt dan ook door verschillende partijen gepleit voor een ander stemsysteem, om zo de besluitvorming eerlijker en democratischer te laten verlopen, wat de effectiviteit van de projecten ten goede zal komen.Programma
De algemene programmamissie van de Worldbank ten aanzien van governance is: Het ondersteunen van projecten die landelijk belangrijk zijn, door het verbeteren van de governance capaciteit van de belangrijkste stakeholders. Dit wordt gedaan door middel van rigoureuze en actie georiënteerde programma’s. De focus ligt hierbij op twee gebieden. De eerste is het effectief gebruiken van de publieke bronnen. Het tweede gebied is het maken en implementeren van regels, reguleringen en beleid van de staat. De programma’s zijn gebaseerd op de belangrijkste oorzaken van armoede en hoe “misgovernance” en corruptie hier direct voor zorgen. Er zijn zeven hoofd programma’s.- Programma 1 : Nationale en subnationale governance. In dit programma worden de cliënten van de Worldbank in landen met betere governance gemachtigd om transparantie en verantwoordelijkheid te koesteren. De activiteiten die de bank onderneemt zijn onder anderen, governance en corruptie onderzoeken, het mogelijk maken van de capaciteiten om governance op landelijk niveau te monitoren, ontwikkelen en implementeren van anticorruptie programma’s en het financieren van politiek en governance.
- Programma 2: Effectief gebruik van publieke bronnen. Het programma is erop gericht om de publieke sector in landen te verbeteren. De activiteiten die worden ondernomen zijn onder anderen het monitoren en begeleiden van de publieke financiële middelen, actie plannen opzetten voor het verbeteren van de financiële situatie en het leggen van de link tussen armoede in een land en governance door het onderzoeken van verschillenende invalshoeken, zoals verbeterde transparantie, verantwoordelijkheden en verbreden van de participatie.
- Programma 3: Veranderen van juridisch systeem ter bevordering van de governance. Hier gaat het om het opnieuw vormen van een juridisch systeem, in samenwerking met sleutelfiguren uit het rechtssysteem.
- Programma 4: Ontwikkeling van de media en de betrouwbaarheid. De pers is in een goed functionerende maatschappij een sleutelfiguur. De media zorgt voor een goede informatievoorziening voor de burgers om zo de betrouwbaarheid en de transparantie van de regeringen te bevorderen, wat zich weer vertaald in een efficiënter en rechtvaardiger gebruik van bronnen. Activiteiten waar aan gedacht moet worden zijn het traceren van de juridische structuren voor een vrije en functionele media, het creëren van de capaciteit voor media bedrijven om beter en financieel sterker in de markt te komen staan en het trainen van journalisten.
- Programma 5: Parlementaire versterking. Parlementen zijn eigenlijk de brug tussen de uitvoerende instanties en de maatschappij. Ze hebben een kritieke rol in het governance systeem omdat ze de maatschappij een stem geven op nationaal niveau. Het is belangrijk deze stem zo betrouwbaar en transparant mogelijk te laten zijn. Activiteiten die ondernomen worden zijn bijvoorbeeld het geven van regionale workshops om de identificatie en de verspreiding van ‘de beste manier’ en de lessen die al geleerd zijn in andere situaties te bevorderen. .
- Programma 6: Band scheppen tussen private sector-publieke sector voor verbeterde governance. Door deze band sterker te maken creëer je een beter vermogen tot een gezamenlijk plan te komen over de manier van besturen door een bepaalde organisatie of overheid. De activiteiten zijn bijvoorbeeld het mogelijk maken van de capaciteit voor een betere betrouwbaarheid in regelmatig terugkomende beleidsonderwerpen en het helpen bij de transparantie bij bijvoorbeeld infrastructurele concessies.
- Programma 7: Research en development in governance en anti corruptie. Dit programma is een sleutel in alle hiervoor genoemde programma’s ten aanzien van governance. Om optimale resultaten te behalen is het belangrijk altijd onderzoek te blijven doen naar betere manieren om governance te bevorderen.