InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Zeven tips om financiële welvaart te creëren

Zeven tips om financiële welvaart te creëren

Zeven tips om financiële welvaart te creëren Waarom leven andere mensen in financiële welvaart en jij niet? Lees hier zeven tips die jou kunnen helpen om financiële welvaart te bereiken.

Hoe creëer je financiële welvaart

Al die mensen die al in financiële welvaart leven hebben meestal niet geluk gehad en zijn meestal ook niet slimmer dan de rest van ons. Zij hebben hun financiële welvaart bereikt doordat zij een aantal dingen anders doen dan de massa om financieel succesvol te worden.

Of je nu in de schulden zit of je zit financieel wat ruimer in je vel, deze zeven tips zullen je helpen om meer financiële welvaart te creëren. Deze tips zijn zeker niet ingewikkeld en ook niet moeilijk om uit te voeren. Sterker nog, deze financiële tips zijn zo eenvoudig dat de meeste mensen ze niet serieus nemen en zich hierdoor niet bewust zijn van hun eigen kracht.

Hier zijn de zeven tips om financiële welvaart te creëren:

1) Ontdek oplossingen voor jouw eigen financiële situatie

Veel mensen zijn bang om de realiteit van hun eigen financiële situatie onder ogen te zien. Ze sluiten hiervoor liever hun ogen met alle gevolgen van dien. Wanneer je geen duidelijk beeld hebt van waar je nu precies staat financieel gezien, hoe kun je dan vaststellen wat voor jou de beste oplossingen zijn om financiële welvaart te creëren? Bepaal je huidige financiële situatie en bedenk oplossingen om een betere financiële situatie voor jezelf te creëren.

2) Stop met speculeren voor een betere financiële welvaart

Ben jij iemand die verwachte inkomsten al uitgeeft voordat je daadwerkelijk het geld in handen hebt? Stop hier dan onmiddellijk mee. Bouw eerst een financiële reserve op en geef dan pas geld uit volgens een van te voren goed doordachte planning.

3) Weersta verleidingen

Ga niet zomaar in op allerlei aanbiedingen. Houd je aan een prioriteitenlijst van uitgaven. Dit is een lijst van behoeften en wensen die je in de de komende periode wilt en kunt gaan doen. Het is natuurlijk wel van belang om de goedkoopste oplossingen te kiezen voor de dingen die op jou lijstje staan.

4) Bekijk jouw financiële situatie op de langere termijn

Plan jouw uitgaven en inkomsten voor een heel jaar. Inkomsten zoals commissies, bonussen en terugbetalingen schommelen gedurende de periode van een jaar. Bepaalde vaste kosten zoals verzekeringspremies, onroerend zaakbelasting en dergelijke worden betaald per jaar, per kwartaal, per maand of op andere vaste tijdstippen.

5) Bouw zelfvertrouwen voor financiële welvaart

Herken een patroon in de financiële keuzes die je maakt. Het is goed als jij je schuldig voelt als je iets hebt gekocht dat je niet had gepland. Je bouwt zelfvertrouwen op door je aan jouw planning te houden en hierdoor te zien dat je meer financiële welvaart aan het creëren bent. Doordat je een reserve hebt opgebouwd kun je jouw planning altijd wat aanpassen voor onverwachte uitgaven.

6) Voorkom een financiële crisis.

Wees uiterst voorzichtig met het lenen van geld. Lenen moet je eigen te allen tijde voorkomen, maar soms kan het niet anders. Zorg dat je goed in beeld hebt van wat je maandelijks moet aflossen en hoeveel je aan rente moet betalen en eventueel overige kosten. Wanneer je dit in beeld hebt bepaal dan of je dit wel kunt betalen. Hierbij moet je eerlijk zijn tegenover jezelf. Als later blijkt dat je de rente en aflossing niet kunt betalen, dan raak je heel snel en veel dieper in de financiële problemen.

7) Blijf kalm in elke financiële situatie

Neem de tijd als je financeële beslissingen moet nemen. Zeker als je geen financiële planning hebt worden er vaak overhaast verkeerde beslissingen genomen. Zonder financiële planning ben je ook gemakkelijker beïnvloedbaar voor adviezen die niet altijd de beste adviezen voor jou blijken te zijn.

Gemeenschappelijk in deze zeven tips staan wel dat je duidelijkheid moet hebben en een goede financiële planning. Als je duidelijk inzicht hebt in jouw financiële situatie en wanneer jij je aan wat eenvoudige, dagelijkse disciplines kunt houden, dan zul je gaan genieten van financiële welvaart.
© 2009 - 2017 Wubbo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Economie: WelvaartEconomie: WelvaartUitleg over de vraag: wat is economie? In dit artikel leggen we het derde antwoord uit: Economie is (oa) welvaart. Wat i…
Arkefly tickets: goedkoop vliegen met ArkeflyArkefly tickets: goedkoop vliegen met ArkeflyArkeFly heeft de goedkoopste tarieven voor tal van bestemmingen. Of je nu naar Brazilië, Aruba of Spanje gaat. Of missch…
Kinderen worden wel dikker, maar niet langerKinderen worden wel dikker, maar niet langerKinderen werden de laatste eeuw steeds langer. Maar daar is anno 2010 een einde aan gekomen. Kinderen groeien nu vooral…
Depressie door welvaart en gelukreclame?Depressie door welvaart en gelukreclame?In de uitzending van het programma VPRO Thema 'Iedereen depressief?' op dinsdag 28 december 2010 stelt Jules Tielens, ps…
Top 10 rijkste landen ter wereld 2017Top 10 rijkste landen ter wereld 2017Wat zijn de rijkste landen ter wereld in 2017? Wat is het rijkste land ter wereld? En wat zijn de rijkste landen van Eur…

Reageer op het artikel "Zeven tips om financiële welvaart te creëren"

Infoteur: Wubbo
Gepubliceerd: 29-03-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!