Laat u niet misleiden door uitverkoopacties en kortingtrucs

Laat u niet misleiden door uitverkoopacties en kortingtrucs Tijdens de uitverkoop in winkels, Black Friday of andere verkoopacties in de detailhandel, kunnen we vaak onze slag slaan. Maar houd het hoofd koel! Belangrijk dat we ons niet alleen blind staren op de extra korting, maar dat we ons ook terdege bewust zijn van het uiteindelijk te betalen bedrag. Een korting alleen zegt namelijk heel weinig, omdat iedere winkelier vrij is z'n eigen verkoopprijs te bepalen. Van een korting op een veel te hoge prijs worden we niets wijzer. En besef ook dat "de tweede voor de halve prijs" veel minder korting betekent (dus onvoordeliger is) dan "drie halen, twee betalen".

Verticale prijsbinding is strafbaar

Verticale prijsbinding wil zeggen dat de fabrikant de minimumprijs bepaalt waar beneden de winkelier niet mag verkopen. Het dwingend voorschrijven van een prijs is tegenwoordig bij wet verboden, behalve bij boeken waarbij nog wel een bindende adviesprijs geldt. Dit wordt overigens bij boeken vaak omzeild door ze als zogenaamd licht beschadigd te bestempelen en ze op die manier toch in de opruiming te kunnen doen.

Kortingpercentage zegt op zich heel weinig

Een korting op een bepaalde winkelprijs garandeert dan ook absoluut niet, dat je werkelijk goedkoop uit bent. Er zijn allerlei winkels die constant afprijzingen en aanbiedingen hebben, maar als het constant is, kun je ervan verzekerd zijn dat het bedrijf nog steeds normaal verdient aan het artikel ondanks dat het (zogenaamd) is afgeprijsd. Het staat iedere winkel namelijk vrij geheel z'n eigen prijs voor een artikel vast te stellen. Dus " van zoveel euro voor slechts zoveel euro " zegt vaak helemaal niets.

Laagste prijs

Er is geen enkele garantie dat de uitverkoopprijs ook echt de laagste prijs is. Het is goed mogelijk dat een andere winkel het product voor de zelfde prijs of zelfs nog lager aanbiedt. Je zou natuurlijk als koper om een laagsteprijsgarantie kunnen vragen. Dat wil zeggen dat je het verschil terug krijgt indien je in een andere winkel het zelfde product tegen de zelfde voorwaarden, voordeliger kunt aanschaffen.

Tijdelijke aanbieding

Als een artikel eenmaal is afgeprijsd, betekent dat absoluut niet dat de prijs zich definitief op het laagste punt bevindt. Best mogelijk dat de winkelier enige tijd later nogmaals een prijsverlaging doorvoert indien de uitverkoop niet het gewenste opruimresultaat heeft. Soms kun je daar ook gebruik van maken, door nog een tijdje te wachten met de aanschaf van een artikel dat je op het oog hebt. (Uiteraard loop je dan wel het risico dat het spul is uitverkocht). En als je merkt dat de spullen al een hele tijd hangen, kun je ook best zelf een balletje opgooien bij de winkelier voor een extra korting.

Ruilen

Soms kun je artikelen die in de opruiming gedaan zijn niet meer ruilen. Ook in winkels waar ruilen normaal gesproken wel mogelijk is. Maar dat is een kwestie van je goed laten informeren. Vaak geeft de winkelier het zelf al aan indien ruilen niet kan bij uitverkoopartikelen.

Garantie

Ook kan de leverancier stellen dat er i.v.m. de lage prijs geen, of verminderde garantie van toepassing is op het betreffende artikel. Ook dat moet voldoende duidelijk worden gemaakt door de winkel. De winkelier kan voorts ook de garantie beperken als bij voorbaat vast staat dat zich aan het product een gebrek bevindt. Je koopt bijvoorbeeld tegen een leuk prijsje een fiets omdat de verlichting gebrekkig is en de winkelier wijst daar netjes op. Dan is het natuurlijk logisch dat je op dit punt geen garantie kan claimen. Wanneer een product echter onveilig blijkt kan de producent of de verkoper zijn aansprakelijkheid niet ontlopen. Ook niet als er korting is verleend.

Beschadigd

Producten in de uitverkoop zijn vanzelfsprekend ook vaak verouderd, beschadigd of het betreft bijvoorbeeld een demonstratieomodel dat lange tijd in de showroom stond. Het zal duidelijk zijn dat de oude modellen in prijs worden verlaagd als de nieuwe (collecties) in aantocht zijn. In de kledingbranche zijn deze periodes meestal bij de seizoenswisselingen. Ook in de autobranche zijn dealers tegen het eind van het jaar geneigd hogere inruilbedragen of kortingen te geven. Bij andere branches zoals elektronica is er wat dat betreft geen peil op te trekken.

Tot wel 70% korting

Als een winkelier één product in de uitverkoop doet tegen bijvoorbeeld 70% korting en op de rest slechts 10% geeft, kan hij toch op deze wijze in zín winkel met 70 % adverteren en de klanten in zijn winkel lokken. Ook is het belangrijk je te realiseren op welke prijs een korting geldt. Het is geen kunst op de consumentenadviesprijs van elektronica een korting van 20% te verlenen, aangezien er weinig winkels zijn die niet reeds standaard gedurende het gehele jaar dergelijke kortingen op de consumentenadviesprijs geven.

Onderhandelen

Als je denkt dat iets er al heel lang hangt, heb je een goede kans dat er nog wat extra's van de prijs af kan, want op een gegeven moment wil de winkelier echt van zo'n incourante winkeldochter af. Vaak kan het helpen door nog iets te kopen en dan een speciale combinatieprijs voor die twee artikelen te vragen.

BTW voor rekening van winkelier

Als de detaillist bij wijze van verkoopactie de BTW voor zijn rekening neemt en je die als klant niet hoeft te betalen, betekent dit een korting van ruim 17% en dus geen 21% korting. Reken maar even mee: 100 euro plus 21% BTW is uiteraard 121 euro. Om weer op 100 euro te komen, geef je op het bedrag van 121 euro een korting van ruim 17%.

En nu we toch met procentsommen bezig zijn: " Drie halen twee betalen" betekent een korting van 33 procent, terwijl de actie " de tweede voor de halve prijs" neer komt op een korting van slechts 25 procent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wanneer begint de uitverkoop en wanneer eindigt deze?Wanneer begint de uitverkoop en wanneer eindigt deze?Voor menig persoon die van mode houdt is de uitverkoop het jaarlijkse hoogtepunt. In feite zijn er twee hoogtepunten, na…
Black Friday & Cyber Monday zetten voet aan wal in Nederlandnieuws uitgelichtBlack Friday & Cyber Monday zetten voet aan wal in NederlandSinds de jaren '60 hebben veel Amerikanen de dag na Thanksgiving vrij. Op deze dag gaan Amerikanen op koopjesjacht voor…
Black Friday en Cyber Monday: wat houden deze dagen in?Black Friday en Cyber Monday: wat houden deze dagen in?Black Friday en Cyber Monday. Inmiddels beroemde dagen in het jaar als het gaat om consumeren. Er worden hoge kortingen…
Hoge korting vaak misleiding en geen garantie op lage prijsHoge korting vaak misleiding en geen garantie op lage prijsKorting is voor ons consumenten vaak nog belangrijker dan de uiteindelijk te betalen prijs. Een hoog kortingspercentage…

Zeven tips om financiële welvaart te creërenZeven tips om financiële welvaart te creërenWaarom leven andere mensen in financiële welvaart en jij niet? Lees hier zeven tips die jou kunnen helpen om financiële…
Grootste overvallen ooitGrootste overvallen ooitWie op een snelle manier veel geld wil bezitten, heeft niet veel mogelijkheden om dit te realiseren. De snelste methode…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Laat u niet misleiden door uitverkoopacties en kortingtrucs"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 23-11-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Slimmer winkelen
Schrijf mee!