Betaalapp Tikkie: eenvoudig een betaalverzoek sturen
Heb je geld voorgeschoten en wil je dit terugvragen? Met Tikkie betalen je vrienden, collega's of familieleden jou eenvoudig terug via een iDeal-link. Deze wordt door middel van Tikkie verstuurt via WhatsApp, Telegram of Facebook Messenger. De betaalapp is bedacht en ontwikkeld door medewerkers van ABN AMRO. In 2018 wordt de app al door meer dan 2 miljoen mensen gebruikt. Het succes van Tikkie is vooral te verklaren omdat de app iets oplost wat mensen dagelijks tegenkomen.
Hoe is Tikkie ontstaan?
De app Tikkie is een start-up en idee van ABN AMRO. Roland Booijen, directeur Digital Strategy & Innovation bij ABN AMRO, is de grondlegger van Tikkie. De app is in 2016 gemaakt en gerealiseerd door een klein team. Om de app zo functioneel mogelijk in te richten, zijn er gesprekken gevoerd met studenten van de UvA. Er is bewust gekozen voor een oplossing vanuit de klantbehoefte en niet vanuit het bankwezen. Minder dan een jaar na de introductie heeft de app al een half miljoen gebruikers. In 2018 heeft de app al meer dan 2 miljoen gebruikers.
Hoe werkt Tikkie?
Tikkie is een betaalapp waarmee consumenten onderling via WhatsApp, Telegram en Facebook Messenger (terug)betaalverzoekjes kunnen sturen. Het terugbetalen gebeurt vervolgens via iDeal. In Tikkie zie je precies wie er al betaald heeft en wat de status van jouw verzoekje is. Als het erg lang duurt voordat jij je geld ontvangt, dan is het mogelijk om een reminder te sturen. De app is beschikbaar voor zowel een iOs- als een Android-toestel.
Een uitbetaling vindt één dag na het afronden van het verzoek plaats, tenzij de ontvanger een rekening heeft bij ABN AMRO. In dat geval vindt de bijschrijving direct plaats. Er komt wel direct een melding binnen op het webportal zodra een Tikkie is afgerekend.
Hoe installeer ik Tikkie?
Ga op je smartphone naar de App Store of Google Play Store. Zoek op 'Tikkie'. Kies voor 'download' om de app op jouw smartphone te installeren. Als je je voor de eerste keer aanmeldt, vraagt de app om jouw telefoonnummer en het bankrekeningnummer waarop jij je geld wilt ontvangen door te geven.
Tikkie verwijderen
Wil je geen gebruik meer maken van de dienst? Doe dan het volgende:
- Kies in het menu voor 'Meer'
- Ga naar 'Instellingen'
- Kies voor 'Verwijder account'
Tikkie voor bedrijven
Tikkie is ook beschikbaar voor bedrijven, die klant zijn van ABN AMRO. Op deze manier kunnen zij sneller facturen innen door een zakelijk betaalverzoek te sturen. Onder andere Transavia en Rijksuniversiteit Groningen maken hier gebruik van (mei 2018). Het is ook mogelijk om de huisstijl van het bedrijf te integreren in de Tikkie-betaalomgeving. Om betaalverzoeken via Tikkie te sturen, heeft de klant een Tikkie Portal nodig. De ABN AMRO ontwikkelt dit voor de klant.
Kosten per Tikkie voor bedrijven
Aantal Tikkies per maand | Prijs per Tikkie |
Minder dan 101 | € 0,25 |
Tussen de 100 en 501 | € 0,20 |
Meer dan 500 | € 0,15 |
Verdienmodel Tikkie
ABN AMRO verdient dus aan de bedrijven die gebruik maken van de app. Aan consumenten verdient de ABN AMRO in principe niets. Toch is de app erg waardevol voor de ABN AMRO. Het is goed voor het imago omdat de bank met Tikkie een goede en snelle oplossing heeft bedacht voor het terugvragen van geld. Als je veel gebruik maakt van Tikkie en dit goed bevalt, ben je misschien sneller geneigd om een rekeningnummer bij ABN AMRO af te sluiten. Ook geeft de applicatie informatie en inzicht in/over Nederlandse betaaltrends. Zo liet ABN AMRO weten dat de app vooral populair is onder gebruikers tussen de 20 en 35 jaar. De app wordt het meest gebruikt om rekeningen voor eten en drinken te delen, bijvoorbeeld een bezoek aan het terras of een etentje. De bank aast met Tikkie op een marktpositie om betalingen te verrichten, als concurrent van bestaande betaalmanieren zoals pinnen, PayPal of creditkaarten.
Nadelen en risico's van Tikkie
Als je jezelf aanmeldt voor Tikkie, moet je je IBAN opgeven. Let hierbij goed of je het juiste nummer doorgeeft, want ABN AMRO controleert dit namelijk niet. Daarnaast heeft de applicatie geen toegangscode. Als je telefoon in verkeerde handen valt, kan iemand anders betaalverzoeken doen. Dan moet de dief wel de applicatie opnieuw installeren, want het rekeningnummer kan niet zomaar veranderd worden. Het is dus vooral aan de ontvanger van een Tikkie om oplettend te zijn. Kijk goed of het bedrag klopt en betaal niet zomaar een betaalverzoek van iemand die je niet kent.
Dit komt vooral in het volgende voorbeeld goed naar voren. In januari 2018 werd door Fraudehelpdesk bekend gemaakt dat oplichters via een nepversie van Tikkie bankgegevens proberen te stelen. De website die door de oplichters wordt gebruikt is Tlkkie, dus met een kleine letter L als tweede letter in plaats van de i. Daarnaast eindigt het webadres op .nl, terwijl Tikkie op .me eindigt. De mensen achter de phishingwebsite richten zich vooral op verkopers op Marktplaats. Ze benaderen de verkopers omdat ze 'zogenaamd' geïnteresseerd zijn om iets te kopen. Daarna vragen ze 1 cent over te maken via de namaakversie van Tikkie en sturen een link met een betaalverzoek. Dat is doen ze om er zogenaamd achter te komen of de verkoper 'betrouwbaar' is, omdat ze bang zijn voor oplichting. Als de verkoper dat bedrag vervolgens overmaakt, krijgt de oplichter betaalgegevens in handen waarmee hij de bankrekening van het slachtoffer kan leeghalen.