InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Manieren om zelf kleding te verkopen via internet

Manieren om zelf kleding te verkopen via internet

Manieren om zelf kleding te verkopen via internet Heb je een volle kledingkast met kleding die je niet meer past of niet meer leuk vindt? Dan kun je je kleren verkopen. Dat kan door het aan te bieden bij een tweedehandswinkel waar zij het voor je verkopen. Het kan door met een kraampje op een rommelmarkt, vlooienmarkt, braderie of jaarmarkt te gaan staan. Maar je kunt je truien, broeken, jurken en shirts ook verkopen via internet. Er zijn verschillende websites en apps waar je dit kunt doen.

Tweedehands kleding verkopen via Marktplaats

Marktplaats is de bekendste website hiervoor, daarom trekt het ook veel bezoekers. Wil je op marktplaats kleding verkopen dan ben je echter wel een van de velen. Naast de dames en heren die op marktplaats hun eigen oude kleding verkopen zijn er ook vele bedrijven die hier hun koopwaar aan de man brengen. Doordat zij meer middelen hebben om hun advertenties bovenaan in de zoekresultaten te zetten, zakt jouw advertentie binnen een dag al van de eerste pagina’s. Alleen de potentiële klanten die op zoek zijn naar een specifiek merk, weinig voorkomende maat of een bepaalde kleur zullen dan nog gemakkelijk bij je advertentie aankomen. En natuurlijk de snuffelaars bij jou uit de buurt die het artikel willen komen ophalen en daarom zoeken op kleding uit de regio.

Kleding te koop aanbieden via Facebook

Wanneer je op Facebook zit, kun je je kleding ook daar verkopen. Zoek in het zoekveld bovenaan op de naam van je dorp of stad en meestal komt er dan een lijst van Facebookpagina’s waar ook ‘Ik zoek/ik verkoop’ of iets dergelijks bij staat. Door je aan te melden bij de pagina kun je advertenties plaatsen. Voordeel van een Facebookpagina in je regio is dat mensen het artikel kunnen komen ophalen en meteen kunnen betalen.

Verkopen via de buurtapp Nextdoor

Via de buurtapp Nextdoor kun je zien wat er in je directe omgeving gebeurt. Mensen kunnen er bijvoorbeeld melden dat er een zonnebril gevonden is, of een indringer is weggejaagd, maar ook dat er iets te koop wordt aangeboden.

Tweedehandskleding verkopen via Ebay

Ebay is een internationale marktplaats. Maar je kunt aangeven of je alleen in Europa, of alleen in Nederland wilt verkopen. Voor het plaatsen van een advertentie en het verkopen van artikelen moet je betalen. Advertentiekosten bedragen tussen de € 0,11 en € 0,37, de verkoopcommissie is 8,4%.

Tweedehands kleding te koop aanbieden via Speurders

Op Speurders kun je ook nieuwe en gebruikte kleding aanbieden. De site is wat eenvoudiger ingericht en trekt wat minder bezoekers dan marktplaats. Let bij het maken van foto’s op dat ze op de site automatisch vierkant worden gemaakt. Dat betekent dat ze opgerekt worden zodat je kledingstuk er niet uitziet zoals het is.

Kleding ruilen via Swopster

Swopster is een website die in maart 2015 gestart is en waar je kleding kunt ruilen, ook tegen geld. Het is laagdrempelig, inschrijven gaat gemakkelijk en het kost niets. De website is overzichtelijk en eenvoudig in gebruik. In eerste instantie is het bedoeld om het weggooien van kleding tegen te gaan, en het helpt je op die manier duurzaam om te gaan met textiel. Bij de verkoop heb je via mail contact met geïnteresseerden en bepaal je hoe je je artikel levert en hoe er betaald gaat worden.

Tweedehands kleding verkopen via Unitedwardrobe

Deze kledingruilwebsite is gestart in januari 2014 door studenten aan de universiteit van Wageningen. Wanneer je een kledingstuk verkoopt, draag je 10% bemiddelingskosten af aan Unitedwardrobe, koop je een artikel dan betaal je € 1,99. Wanneer je een kledingstuk verkocht hebt, maakt de koper via iDEAL het geld over aan Unitedwardrobe. Is het geld bij hen binnen, dan stuur jij het pakketje op. Wanneer de koper niet tevreden is dan kun je via een chatbox met elkaar contact hebben. Komen jullie er niet uit, dan krijgt de verkoper zijn kleding terug en de koper zijn geld. Er is ook een app beschikbaar, via Google Play en via de App Store.

Tweedehands merkkleding verkopen via 2ndhandbrand

Op deze website kun je alleen merkkleding verkopen. De minimumverkoopprijs is € 50,00. 2ndhandbrand vraagt geen commissiekosten of andere kosten, het is geheel gratis. Ze screenen echter wel het aanbod. Niet goedgekeurde items worden niet geplaatst en daarover kun je niet discussiëren met ze. Daardoor bevat de site wel mooie kleding uit het hogere segment waardoor het voor kopers interessant is.

Kleding verkopen via tweedehandsnet

Op tweedehandsnet kun je allerlei tweedehandsartikelen verkopen, waaronder ook kleding. Je klanten wonen in Nederland en België. De site is eenvoudig. Maar klanten kunnen zoeken op particuliere of zakelijke verkopers.

Verkopen via de 'kleding verkopen app' Shopfashmob

Op shopfashmob kun je kleding verkopen op dezelfde manier als bij united wardrobe. Ook hier betaal je voor bemiddeling en afhandeling, ook hier gaat de betaling via het bedrijf. De kosten bedragen 15% van wat je verkoopt. Om te registreren download je de fashmob-app in de App Store of Google Play Store. Daarna log je in met je Facebookacccount of je e-mailadres.

Zelf een webwinkel of website maken

Via tictail, mijnwebwinkel.nl en vele andere aanbieders kun je een gratis webwinkel starten. Dat doe je wanneer je veel kleding te koop hebt en genoeg voorraad. Natuurlijk moeten de teksten bij je producten wel SEO (search engine optimalisation) geschreven zijn en moet je veel reclame maken voor je site.

Zelf kleren verkopen via rommelmarkt, tweedehandswinkel of samenwerken in winkelpand

Je kunt ook zonder internet je kleding verkopen. Heb je veel nieuwe kleding te verkopen en is de huur van een winkelpand te hoog, dan kun je samenwerken met andere ondernemers. Vele zzp'ers gingen je voor. Samen delen zij de huur en staan bij toerbeurt in de winkel. Het is een manier om leegstand in de binnenstad tegen te gaan en om startende ondernemers en webwinkels te helpen. Heb je minder (nieuwe) kleding te verkopen dan kies je voor een jaarmarkt of braderie. Op rommelmarkten en vlooienmarkten kun je ook veel kleding kwijt raken. Voordeel van een dergelijke markt is dat er veel potentiële kopers langs je kraam komen en dat het contact heel gemakkelijk gaat. Daarnaast is de deal meteen gesloten en is er geen gedoe met geld overmaken omdat iedereen contant betaalt. Zorg er echter wel voor dat je goed voorbereid naar zo’n markt gaat. Je moet alles schoon hebben gemaakt, en je kraam en jij moeten er representatief uitzien.  

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tweedehands kleding, waarom niet?Tweedehands kleding, waarom niet?In deze tijd moeten steeds meer mensen gaan bezuinigen. Steeds meer mensen hebben minder geld om aan leuke dingen te bes…
Mijn kind wil alleen maar merkkledingMijn kind wil alleen maar merkkledingKinderen onderling kunnen hard zijn en elkaar afrekenen op uiterlijk vertoon. Kinderen die niet voldoen aan de verwachti…
Tweedehands spullen scheelt u de helftU kunt veel geld besparen door niet nieuw te kopen. Op deze manier kunt u eenvoudig de helft besparen op het aankoopbedr…
Besparen op babykleertjesBabykleren vormen voor jonge ouders een flinke kostenpost. Je hebt een hele stapel kleren voor je baby nodig en binnen e…
Goedkope Björn Borg kleding, hoe kom je daar aan?Goedkope Björn Borg kleding, hoe kom je daar aan?Björn Borg was lange tijd een van de meest populaire kledingmerken onder kinderen en jongeren. In de loop der tijd zijn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kapa65, Pixabay
  • http://forum.girlscene.nl/forum/fashion/sites-zoals-marktplaats-waar-je-je-eigen-kledingschoenen-etc.-kan-verkopen.-260962.0.html
  • http://www.wageningenur.nl/nl/nieuws/Studenten-starten-marktplaats-voor-vintage-fashion.htm
  • http://www.2ndhandbrand.nl/over-2hb.html

Reageer op het artikel "Manieren om zelf kleding te verkopen via internet"

Infoteur: Gway
Laatste update: 30-08-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!