InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Verkopen op de rommelmarkt - Wat je niet moet doen

Verkopen op de rommelmarkt - Wat je niet moet doen

Verkopen op de rommelmarkt - Wat je niet moet doen Ben je van plan om spullen te gaan verkopen op een vlooienmarkt of rommelmarkt dan kun je beter niet zomaar onvoorbereid op pad gaan. Je moet weten hoeveel je kunt vragen voor je artikelen, alles moet schoon zijn en je moet weten hoe je alles het beste tentoon kan stellen. Er zijn vele doís en doníts op een braderie of jaarmarkt en je kunt leren welke dat zijn door het te ervaren. Maar beter is het om bij je eerste markt al te weten wat je allemaal niet moet doen.

Niet voorbereid zijn op de rommelmarkt

Het domste wat je kunt doen is zomaar wat oude spullen in je auto gooien en richting rommelmarkt rijden. Wanneer je niet weet wat je spullen waard zijn, loop je de kans dat de vroege snuffelaars je spullen voor een habbekrats kopen voordat de markt net begonnen is. Het kan zomaar zijn dat zij jouw oude kroonluchter voor het tienvoudige op hun eigen kraam zetten, en dezelfde dag nog verkopen voor dat bedrag. Kijk op marktplaats of vergelijkbare sites wat je spullen waard zijn. Je kunt sieraden, schilderijen en andere kunst laten taxeren. Ook moet je je spullen zo schoon mogelijk maken. Je hoeft maar een paar vlekkerige, plakkerige spullen op je kraam te hebben liggen en de rest van je artikelen wordt ook minder waard. Wat je daarnaast niet moet doen is met slechts twintig dozen oude kinderkleding naar een antiek- en curiosamarkt gaan. Het heeft geen zin en het is zonde van je tijd. Zorg er dus voor dat je weet naar wat voor markt je gaat en dat je je goed voorbereidt voordat je naar een rommelmarkt of vlooienmarkt gaat.

Emotionele gehechtheid aan spullen

Wanneer je op je kraam iets hebt liggen waaraan je nog emotioneel gehecht bent, zal je een hogere prijs vragen dan dat het eigenlijk waard is. Prima, als je het niet wilt verkopen want dan neem je het artikel aan het einde van de dag weer mee naar huis. Maar wil je het wel verkopen, dan kun je het beste je emotionele gehechtheid los laten. Wat je wel kunt doen is eventuele geïnteresseerden vertellen over wat je met het te verkopen artikel hebt meegemaakt, of vertellen waar je het voor gebruikt hebt.

Te laat komen

Wanneer je te laat komt op een rommelmarkt loop je tegen verschillende problemen aan. Ten eerste zal je nog moeilijk bij je kraam kunnen komen omdat andere verkopers al aan de terugweg zijn begonnen met hun autoís en andere voertuigen. Daarnaast lopen er vaak al voordat de markt echt begonnen is brutale snuffelaars rond die al door je spullen gaan terwijl jij nog aan het inrichten bent. Zijn ze erg brutaal dan nemen ze het gratis mee (ze stelen het dus), maar vaker komt het voor dat ze je een prijs bieden die ver onder de marktwaarde ligt. Wanneer je overdonderd bent en blij bent met zoín snelle verkoop kun je op die manier de boot in gaan.

Onvriendelijkheid

Is de markt eenmaal begonnen dan ben je zo klantvriendelijk mogelijk. Niks is zo slecht voor de verkoop als een chagrijnige verkoper die loopt te mopperen op zijn klanten. Ook al biedt een potentiële koper een bedrag ver onder jouw vraagprijs, dan nog blijf je beleefd. Je deelt rustig mee dat je niet op zijn bod in gaat. Het kan zomaar zijn dat de klant aan het einde van de dag terugkomt voor hetzelfde artikel, misschien kun je dan alsnog een deal maken. Wanneer klanten onbeschoft zijn naar je, wat gelukkig niet vaak voorkomt, dan haal je je schouders op en besteed je aandacht aan de leuke klanten bij je kraam.

Ongeïnteresseerdheid

Blijf niet in een lage stoel zitten kletsen met je collega terwijl klanten tussen je spullen zoeken. Wanneer je ongeïnteresseerd onderuit blijft zitten zal je minder verkopen dan wanneer je opstaat of met je eventuele klanten een praatje maakt.

Een rommeltje

Wil je kleding verkopen, leg het dan niet allemaal ongesorteerd op een grote stapel. Weinig mensen nemen de moeite om er doorheen te zoeken. Bovendien, als ze dat doen, zal je de stapel elke keer weer opnieuw moeten vouwen en recht maken. Beter kun je kleding gesorteerd in bakken leggen, of nog beter: ophangen. Zet spullen niet gesorteerd op prijs bij elkaar, maar op interessegebied, sfeer of kleur.

Don'ts: Dingen op je kraam leggen die niemand wil kopen

Weinig mensen zullen op een rommelmarkt een gebruikte matras kopen, een motorhelm of een beschadigde Tefal-pan. Leg het dus ook niet op je kraam, evenals gebruikte babyflesjes, maxi-cosiís of vieze en niet te repareren spullen. Je raakt het niet kwijt en je kunt het aan het einde van de dag dus weer mee naar huis nemen.

Kleine kinderen de hele dag bij je houden

Niks werkt zo op je zenuwen als jengelende kinderen aan je benen terwijl je in gesprek bent met een potentiële koper. Ga dus met twee of meer volwassenen, zodat er steeds iemand is om de kleintjes bezig te houden. Beter regel je oppas. Op die manier loop je niet het risico dat je kinderen bij nader inzien al hun oude babyspeelgoed weer mee naar huis willen nemen.

Geld onbeheerd laten

Zorg ervoor dat je je geld niet onbeheerd laat. Wanneer je namelijk eventjes niet oplet kan het zomaar zijn dat er iemand met je geldkistje vandoor gaat. Zeker aan het einde van de dag kan dit vervelend zijn. Beter houd je je geld bij je in een portemonnee, geldbuidel of schortzak.

Snuffelende klanten teveel in de gaten houden

Het is goed om klanten van informatie te voorzien terwijl ze door je spullen snuffelen. Je kunt ze de prijzen melden van artikelen die ze lang in hun hand houden, je kunt ze vertellen over wat je met het ding hebt meegemaakt. Maar het is niet goed als je mensen te nauwkeurig in de gaten blijft houden. Wanneer je ze de hele tijd op hun handen kijkt krijgen ze het gevoel dat jij denkt dat ze iets gaan stelen. Niemand wil voor dief aangezien worden. Je jaagt je potentiële klanten hiermee dus weg.

Verkeerde plaatsing van spullen

Zet breekbare spullen niet vooraan waar kinderen ze om kunnen gooien en verstop je allermooiste spullen niet veilig achter in je kraam. Plaats seizoensartikelen waarvan je bijna zeker weet dat iedereen het wel zou willen hebben zo dat iedereen ze van een afstandje kan zien. Zo lok je je potentiële klanten naar je kraam.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Trödelmarkt, de Duitse rommelmarktTrödelmarkt, de Duitse rommelmarktTrödelmarkt, de Duitse tegenhanger van de Nederlandse rommelmarkt maar dan vaak vele malen groter. Wie van lekker rondst…
Verschillende manieren van geld ontvangen op de rommelmarktVerschillende manieren van geld ontvangen op de rommelmarktWil je op een rommelmarkt veel verkopen, dan kan het handig zijn om meer betalingsmogelijkheden aan te bieden dan slecht…
Oude spullen verkopen op een rommelmarktOude spullen verkopen op een rommelmarktHet nieuwe jaar breekt aan en de grote schoonmaak staat weer voor de deur. Vaak worden weer allerlei spullen die hun fun…
Zo organiseer je als vereniging een winstgevende rommelmarktZo organiseer je als vereniging een winstgevende rommelmarktVia een rommelmarkt kan je extra geld verdienen voor club, vereniging of goed doel. Maar zo'n vlooienmarkt organiseren l…
Je kraam op de rommelmarkt of vlooienmarktJe kraam op de rommelmarkt of vlooienmarktWil je spullen verkopen die je zelf niet meer nodig hebt, of wil je geld verdienen met handgemaakte artikelen dan kun je…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verkopen op de rommelmarkt - Wat je niet moet doen"

Reactie

Weyers Ivan, 05-10-2017 17:44 #1
Ik heb een vraagje voor Jullie.welke artikelen(producten of andere spullen)mag ik niet verkopen op rommelmarkten. Over wapens is dit een overbodige vraag, maar nepwapens of legerobbussen en dvd-rom's, mag ik deze verkopen? Op de rommelmarkten bestaat er geen site voor op internet waar ik de verboden producten op kan vinden.
Mvg/weyers ivan. Reactie infoteur, 09-10-2017
Dag Ivan,
Je zou de organisator van de rommelmarkt kunnen vragen wat (wettelijk) verboden is. De warenwet zou je ook kunnen bekijken, al is deze misschien wat lastig te begrijpen. http://wetten.overheid.nl/BWBR0001969/2017-07-01

Op Marktplaats is er een (niet compleet) lijstje opgesteld: http://help.marktplaats.nl/help/veiligheid/regels_en_beleid/i/lijst-verboden-en-verdachte-producten-en-diensten, en op 2dehands helpen ze de verkopers ook met een dergelijke lijst: http://help.tweedehands.nl/HelpContentBlock?article=kA020000000Ph27CAC&tab=Verkopen&cate=Regels_nl

Ik hoop dat ik je hiermee voldoende geholpen heb,
Groeten,
Gway,

Infoteur: Gway
Laatste update: 29-08-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Rommelmarkt
Reacties: 1
Schrijf mee!