InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Bitcoins – gokken of investeren?

Bitcoins – gokken of investeren?

De Bitcoin is als digitale munteenheid in opkomst. Eén procent van de Nederlanders had eind 2013 Bitcoins. Is het een investering om ze te kopen of is het eerder gokken? Met de Bitcoin kunt u op het internet betalingen verrichten. U kunt ze niet bij de bank kopen, maar op het internet. De waarde van de munt schommelt zeer sterk. De waarde is eigenlijk het bedrag dat de gek ervoor wil geven. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Doordat de munt veel in de media besproken wordt, blijft de vraag naar de virtuele munt stijgen. Veel vraag betekent stijgende prijzen.

De waarde van de Bitcoin

De Bitcoin wordt vaak afgekort als BTC. Er zijn nu wereldwijd ruim 12 miljoen Bitcoins in omloop. In 2010 kocht u één Bitcoin voor 5 dollarcent. In januari 2013 bedroeg de waarde al 10 dollar. In het jaar 2013 is de waarde sterk gestegen doordat het bekend werd bij het grote publiek. De hoogste waarde bedroeg tijdelijk 1000 dollar. De waarde ontwikkeling is zeer grillig. Koersdalingen en stijgingen van meer dan 10 procent per dag zijn geen uitzondering. Door de sterke waardestijging van de afgelopen jaren hebben veel Nederlanders er veel geld aan verdient. Als u in 2010 voor 10 dollar Bitcoins had gekocht, had u het op het piekmoment in 2013 kunnen verkopen voor in totaal 200.000 dollar.

Waar kunt u Bitcoins krijgen?

Er zijn diverse websites die de vituele munt verkopen. Nadat u de munt gekocht hebt krijgt u een code toegestuurd. Met deze code kunt u betalingen verrichten en deze kunt u weer doorverkopen. U kunt ze op een ingewikkelde technische manier ook zelf maken door ze te “minen”. Dit is echter voor weinig mensen weggelegd.

Nu geld investeren in Bitcoins?

Een Bitcoin is een goede investering als de waarde de komende maanden en jaren nog blijft stijgen, maar niemand kan dat met zekerheid zeggen. Zolang er vertrouwen blijft bestaan in deze vituele munt, kan de waarde nog sterk blijven stijgen. Het piekmoment kan echter ook al bereikt zijn. Zodra het vertrouwen in de toekomst van de munt weg is, zal de waarde snel wegzakken en heeft de munteenheid geen waarde meer.

Het blijft een gok om te investeren in Bitcoins

In Canada en in Nederland zijn er al huizen in de verkoop gezet tegen Bitcoins. Uiteindelijk zijn ze niet verkocht voor Bitcoins, maar het zegt wel iets over het stijgende vertrouwen in de Bitcoin. Als de waarde de komende maanden nog sterk blijft stijgen, moet u zo snel mogelijk instappen. Houd er wel rekening mee dat u het geïnvesteerde bedrag kunt verliezen. Daarnaast moet u ook rekening houden met de veiligheid van de coderingen. Hackers blijken al veel Bitcoins gestolen te hebben. De veiligheid laat nog te wensen over.

Wat is de Bitcoin waard over vijf jaar?

De toekomst van deze virtuele munt is onzeker. Op het moment dat u de munt gekocht hebt kan de waarde nog sterk stijgen, maar de risico’s zijn groot. De Chinese overheid heeft de munteenheid niet erkend als betalingseenheid. Nadat dit bekend werd in de media is de waarde van de munt gelijk met 14 procent gezakt. Dit zegt iets over de mate van koersveranderingen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie/article/detail/3547532/2013/11/19/Investeren-in-de-bitcoin-of-de-hype-negeren.dhtml

Reageer op het artikel "Bitcoins – gokken of investeren?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 04-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!