Beurswijsheden: Sell in may, back in september
Een veel gehoorde wijsheid over beleggen luidt: “Sell in may and go away, but remember to come back in september”. In de praktijk blijkt deze wijsheid ook vaak te kloppen.
Er zijn wijsheden te bedenken, maar in de praktijk blijken ze vaak niet te kloppen. De vraag is altijd of het gewoon een illusie of een bijgeloof is, of dat het werkelijkheid is. Een Amerikaanse econoom heeft onderzoek gedaan naar de correlatie tussen de Amerikaanse beursindex Standard & Poors 500 en willekeurige andere markten. Door een verband te kunnen leggen is het eventueel mogelijk om meer inzicht te krijgen in de ontwikkeling van de financiële markten.
Er bleek een verband te bestaan met de productie van boter in Bangladesh. Hieruit blijkt dat er een verschil bestaat tussen toevalligheden en wijsheden.
Sell in may and go away, but remember to come back in september
In de praktijk blijkt de wijsheid vaak te kloppen. De deskundigen kunnen dat op verschillende manieren verklaren. Er zijn meerdere beursjaren aan te wijzen waarbij de wijsheid niet opgaat, maar in de meeste beursjaren wel. Robeco heeft de jaren tussen 1988 en 2010 onder de loep genomen en gekeken wat de rendementen zijn geweest. In de periode van mei tot oktober is het gemiddelde rendement in deze periode geweest 1,7 procent. In de periode van oktober tot mei, zijn de koersen gemiddeld 11,2 procent gestegen.
Verklaring: geen risicovolle posities in de vakantieperiode
Een logische verklaring zou kunnen zijn dat beleggers geen risicovolle beleggingen in hun portefeuille willen hebben op het moment dat ze met vakantie gaan. Gedurende de vakantie kunnen ze namelijk niet anticiperen op ontwikkelingen. Voor de vakantie worden de aandelen verkocht, en zal er minder vraag zijn naar aandelen, dus zakken de koersen.
Verklaring: optimisme over nieuw beleggingsjaar
In het begin van het jaar zijn beleggers positief en hebben hoge verwachtingen voor het nieuwe jaar. In de loop van het jaar kan de optimistme getemperd worden door resultaten die bedrijven openbaar maken. Daarnaast kan het ook een boekhoudkundige reden hebben om het eind van het jaar en het begin van het jaar meer aan- en verkooptransacties door te voeren. Meer transacties resulteert vaak in hogere koersen
Verklaring: selffulfilling prophecy
Op het moment dat veel beleggers gaan geloven in bepaalde wijsheden, dan gaan ze daar naar handelen. Bij twijfel zullen beleggers eerder besluiten om in de maand mei inderdaad hun aandelen te verkopen. Indien beleggers dit massaal gaan doen, gaat de theorie inderdaad op. Dit is te vergelijken met de huizenprijzen. Zolang iedereen blijft roepen dat de huizenprijzen verder gaat zakken, gaat dit inderdaad ook gebeuren. Mensen gaan er namelijk naar handelen.
De jaren waarin de zomer juist de beste periode was
In het verleden zijn er meerdere jaren geweest, waarin de meeste rendementen (of minste negatieve rendementen) werden gehaald in de zomer. Het meest recente voorbeeld waren de jaren 2008 en 2009. In deze periode zijn de koersen hard omlaag gegaan, maar de zomermaanden waren de beste maanden. Ook gedurende de crisisjaren in de jaren dertig, waren de zomermaanden de beste maanden voor de beleggers.
© 2011 - 2024 Juul, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wijsheden over de beleggenDe aandelenkoersen kennen een grillig verloop. Toch zijn er wijsheden die u kunt hanteren die een kern van waarheid beva…
De GroentekalenderWe willen het tegenwoordig allemaal veel vaker: zo vers mogelijk eten. Alleen zijn we het niet meer zo gewend. Regelmati…
Beleggen in lithiumEr is een toenemende vraag naar lithium. Dat maakt het lithium tot een interessante belegging. Er is sprake van een toen…
Bronnen en referenties
- Intermediair - nummer 37 - 16-09-2011