Fietsplan, enkele voordelen en nadelen

Fietsplan, enkele voordelen en nadelen De fietsplan regeling is een regeling waarbij een werknemer via zijn werkgever kan besparen op de kosten voor een fiets. Hij kan dan met belastingvoordeel een fiets kopen om mee naar het werk te fietsen. Hierdoor is de fiets goedkoper. Aangezien er natuurlijk allerlei regels en voorwaarden aan vastzitten, heeft deze regeling naast voordelen ook nadelen. In dit artikel worden daarom naast vele voordelen ook een aantal nadelen genoemd. Dan kunt u een goede afweging maken.

Voordelen van het nationale fietsplan

Goedkoper door belasting voordeel

Uiteraard het belastingvoordeel die het oplevert! Heeft u een fiets nodig en gaat u die ook voor uw werk gebruiken dan kunt u dat beter via het fietsplan doen. De kosten van de fiets gaan namelijk van uw brutoloon af, waardoor u over dat deel van uw salaris aan de belasting geen loonheffing hoeft te betalen.

Regel: eens per 3 jaar

U kunt aan het fietsplan maximaal een keer per 3 jaar meedoen. Als u bedenkt dat een fiets over het algemeen veel langer mee gaat, dan kunt u zich voorstellen dat dit dus erg vaak is.

Beter voor het milieu

Het is algemeen bekend dat fietsen beter voor het milieu is dan auto rijden of het openbaar vervoer. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat veel woon- en werkverkeer met auto’s ronde de 10 kilometer of korter zijn. Deze zijn in principe goed met de fiets te doen.

Fiets ook voor privé gebruik

In Nederland heeft in bijna elk gezin ieder lid een fiets. U bent vrij om de fiets, aangeschaft via een fietsplan, ook voor andere doeleinde te gebruiken zoals privé in de vrije tijd. Hierdoor hoeft u niet nog een tweede fiets aan te schaffen.

Goed voor de fysieke gezondheid

Uit vele studies en onderzoeken is gebleken dat een bepaalde hoeveelheid beweging per dag gezond is. Zowel voor de spierkracht, het uithoudingsvermogen, de bloedsomloop, maar ook het algemene immuunsysteem wordt verhoogd. Door naar het werk te fietsen voldoet u al snel aan deze gezonde levensstijl en hoeft u daarnaast bijvoorbeeld niet extra te gaan hardlopen of naar een dure fitness school te gaan.

Beter voor de mentale gezondheid in vergelijking met autorijden

Veel mensen ervaren het fietsen ook als een mooie uitlaatklep om de beslommeringen van de werkdag van zich af te zetten. Over het algemeen hoef je op een fiets minder alert en geconcentreerd te zijn dan in een auto, daardoor komt u ook makkelijker en beter tot rust dan wanneer u in de auto zit en u ergert aan alle andere weggebruikers. Beweging zorgt er vaak ook voor dat mensen zich beter kunnen ontspannen naderhand, dus grotere kans dat u minder gestrest thuis komt na het werk.

Ontwijken van files

Een ding is zeker: de kans dat u in een file komt te staan met de fiets is zeer onwaarschijnlijk. Wanneer u elke dag een vaste hoeveelheid reistijd kwijt bent aan stilstaan in files, pakt u deze tijd in ieder geval terug als u gaat fietsen. Vooral in de Randstad zijn er relatief veel mensen die maar een kort stukje hoeven te rijden, maar die toch een lange tijd in een file staan. Ook worden er tegenwoordig steeds meer ‘fietssnelwegen’ aangelegd. Dit zijn goed verlichte, mooie vlakke en vaak brede fietspaden die door middel van bruggen en tunnels ervoor zorgen dat men aan één stuk door kan fietsen zonder stoplichten en kruisingen die veel mensen als negatief beoordelen.

Nadelen van het nationale fietsplan

Belastingvoordeel stopt na beëindiging tijdelijk contract of ontslag

Met de fietsplan regeling koopt u via uw baas de fiets, hij houdt dit vervolgens in van uw bruto salaris. In de meeste gevallen wordt dit uitgesmeerd over 12 maanden, maar kan zelfs over 3 jaar worden uitgesmeerd. Mocht u ineens ontslag krijgen of nemen dan moet u vaak het resterende bedrag ineens betalen en ook zonder het belasting voordeel. Dus betaalt uiteindelijk nog het volle bedrag voor de fiets.

Regel: geen aanbiedingsprijs fietsen

Het fietsplan geldt alleen voor de normale prijs van een fiets, niet voor de aanbiedingsprijs. Hierdoor bent u wat beperkter in uw keuze. Ook is het verstandig altijd even na te vragen of de winkel is aangesloten bij het fietsplan. Het kan zijn dat het fietsplan reglement, waarbij jouw bedrijf meedoet aan het fietsplan, bepaalt waar de fiets gekocht kan worden.

Regel: minstens de helft van de tijd op de fiets

Als u wilt deelnemen aan het fietsplan zult u volgens de regels minimaal de helft van de tijd gebruik moeten maken van deze fiets om naar uw werk te gaan. Het maakt niet uit of u de hele route fietst, naar de carpoolplaats mag ook, als u maar de helft van de tijd fietst. Er wordt wellicht niet streng op gecontroleerd maar hou dit wel in uw achterhoofd. Dus als u ook regelmatig met de auto gaat om uw kinderen daarna op te halen, of omdat het weer eens regent, denk er dan nog eens goed overna.

Praktijk: vanuit uw werk lastiger iets anders doen

In sommige gevallen combineert men de autorit met een andere doel. Zo zijn er ouders die eerst de kinderen afzetten op school, of ze tussen de middag even ophalen en wegbrengen. Dit is natuurlijk vaak niet mogelijk wanneer men op de fiets gaat. Ook combineert men het woon- en werkverkeer met een bezoek aan familie of doet men rechtstreeks vanuit het werk de wekelijkse boodschappen.

Wanneer u voor uw werk veel spullen mee moet nemen

U kunt niet op de fiets wanneer u bijvoorbeeld stapels werk mee naar huis neemt. Een laptop gaat vaak nog wel, maar wanneer er vele dossiers mee moeten worden genomen is dat vaak onhandig.

Openbaar vervoer of samen rijden kan gezelliger zijn

Sommige mensen houden er niet van om alleen te reizen en te fietsen. Ze zijn het gewend om bijvoorbeeld met een collega te carpoolen of met iemand uit de straat mee te rijden. Ook het openbaar vervoer geldt voor sommige mensen als een plek waar ze mensen ontmoeten en spreken. Op de fiets is hier minder sprake van al kan het natuurlijk wel om samen te fietsen.

Fysieke ongemakken

Voor sommige mensen kan elke dag een stuk fietsen ook tot nadelige fysieke gemakken leiden. Zo kan het fietsen mogelijk leiden tot slijtage aan bepaalde gewrichten, maar in de praktijk blijkt dat dit natuurlijk niet voor de meeste mensen geldt.

Slechte fietspaden en wegen

Elke dag hetzelfde stuk fietsen hoeft in principe geen probleem te zijn, wel is het een stuk minder aantrekkelijk als er grote stukken slecht wegdek zijn of als men op de rijbaan moet op een ‘gevaarlijke weg’. Ook het oversteken van ‘gevaarlijke’ wegen is natuurlijk niet bevorderlijk, helemaal niet in de drukke ochtendspitsen die Nederland rijk is.

Zwakke positie in het verkeer

Juridisch bent u als fietser in het verkeer goed beschermd. Over het algemeen geldt dat de fietser bijna nooit verkeerd is wanneer hij bij een aanrijding betrokken is. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat de mogelijke verwondingen van de botsing vaak meteen fysieke gevolgen hebben. Denk hierbij aan botbreuken en ander letsel.

Lees verder

© 2010 - 2024 Javis, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Vaker fietsen, de voordelen en wat bespaar je?Vaker fietsen, de voordelen en wat bespaar je?Elke dag weer die files en telkens die stijgende brandstofprijzen. Autorijden is een duur vervoersmiddel en helaas is he…
OV-fiets huren: kosten & tarievenTreinreizigers kunnen een OV-fiets huren op het station: een geelblauwe fiets om korte afstanden te overbruggen. De kost…
Beste elektrische fiets, elektrische fiets kopenDe beste elektrische fiets die je kunt kopen is de fiets die voldoet aan jouw wensen. Ga altijd eerst naar de winkel om…
Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?Naast primaire voorwaarden zijn er secundaire voorwaarden, zoals een auto van de zaak, een reiskostenvergoeding en een d…

Werkkostenregeling: extra van de baas verandertWerkkostenregeling: extra van de baas verandertVanaf januari 2011 kan een werknemer op niet veel extraatjes van de baas meer rekenen. De reden is dat de overheid dat z…
Moet ik vermogensrendementsheffing betalen?Over bepaalde vermogensbestanddelen, waaronder uw spaargeld, moet u vermogensrendementsheffing betalen in box drie van o…
Bronnen en referenties
Reacties

J., 31-01-2013
Ik heb een fietsplan maar heb nu een blijvende pols blessure waardoor na 5min fietsen als een ondraaglijke pijn geeft.

mag ik de fiets nu z verkopen? of moet ik dit aan fietsplan of me werkgever doorgeven en zo ja waarom moet ik dit doorgeven, want ik betaal uiteindelijk zelf de fiets met mijn verlof uren. natuurlijk heb ik hierdoor een belasting voordeel maar de fiets is 2e hands en zal dus de nooit de orginele prijs hiervoor terug krijgen.

gr Reactie infoteur, 12-02-2013
Hallo,

Ik weet eerlijk gezegd niet zeker wat je nu wel en niet mag. Je redenen lijken gegrond om de fiets door te verkopen. Wat ik me kan voorstellen is dat fietsplan of je werkgever zekerheid willen dat ze niets fout doen mocht de belastingdienst bij hun komen controleren. Wat ze in de praktijk overigens bijna nooit doen. misschien dat ze een doktersverklaring van de blessure willen toevoegen om hun administratie op orde te krijgen. Overleg de situatie eens met je werkgever.

Elke, 10-01-2013
Mijn man en ik hebben beide in 2010 een fiets gekocht via het fietsplan. volgens de voorwaarde zouden wij dus nu weer een nieuwe fiets mogen kopen.
maar als ik een paar reactie terug lees ik:
Volgens de oude regeling zou dit kunnen ja.
Maar Zoals het er nu naar uitziet gat de fietsplan regeling komen te vervallen.
Uw werkgever heeft vanaf 01-01-2013 niet meer de mogelijkheid om aan fietsplan mee te doen. Wel zijn er andere belastingvoordelen voor in de plaats gekomen die uw werkgever kan toepassen.
hoezo is dat niet meer mogelijk dan? en welke voordelen zijn er dan in de plaats gekomen?

Vriendelijke groet
Elke Reactie infoteur, 28-01-2013
Goedendag,
Het ligt inderdaad redelijk ingewikkeld. Hoe mijn baas het mij uitlegde was dat vanaf nu alle oude en bestaande belastingaftrek posten zoals fietsplan, kerstpakket, bedrijfsuitje, enz. nu allemaal onder 1 post vallen. En de hoogte van de post hangt af van het loon van de werknemer. In de praktijk betekent dit dat uw baas vaak over dit bedrag heen gaat met het kerstpakket en het bedrijfsuitje. Vroeger maakte dit niet uit, u hield uw recht op de fietsplan regeling, omdat dit een aparte regeling was. Maar nu dus niet meer, veel bazen zeggen daarom nee tegen hun werknemers. simpelweg omdat het ze zelf geld kost.

Ik hoop u zo voldoende geinformeerd te hebben, belt u anders naar zo een fietsplan regeling tussen bedrijf, die kunnen u misschien verder helpen.

Javis

Bob van Dijk, 23-11-2012
Mogen verlofuren welke bij elkaar gespaart zijn middels het 'tijd voor tijd' principe gebruikt worden om de fiets te financieren? Reactie infoteur, 25-11-2012
Hallo meneer van Dijk,

Volgens mijn weten is dit niet mogelijk, maar wat wel kan is dat je er je officiële vakantiedagen voor gebruikt. Je moet dan bij je baas aangeven dat hij/zij bij je werkelijke vrije dagen of vakantiedagen de tijd voor tijd uren opmaakt i.p.v. je vakantiedagen.
Op deze manier kun je er wel gebruik van maken. Overleg dit even met je baas.

mvg,
Javis

F. van der Burg, 30-07-2012
In mei 2010 heb ik gebruik gemaakt van fietsplan via mijn werkgever. Elk jaar word in januari van het volgend jaar de benodigde verlof uren afgehouden. In januari 2013 betaal ik dus de 3e en tevens laatste termijn en zijn de 3 jaren qua betalen om. Kan ik dan alweer meteen meedoen met fietsplan of moet ik wachten tot mei 2013? Reactie infoteur, 06-08-2012
Hallo F. van der Burg,

Volgens de oude regeling zou dit kunnen ja.
Maar Zoals het er nu naar uitziet gat de fietsplan regeling komen te vervallen.
Uw werkgever heeft vanaf 01-01-2013 niet meer de mogelijkheid om aan fietsplan mee te doen. Wel zijn er andere belastingvoordelen voor in de plaats gekomen die uw werkgever kan toepassen.

ik hoop u hiermee genoeg geïnformeerd te hebben,

Javis

Ton, 11-01-2012
Ik mag weer een fiets kopen via het fietsplan echter ik wil graag een racefiets en een stadsfiets aanschaffen. Kan ik beide fietsen aanschaffen via het fietsplan of moet ik er 1 zelf contant betalen? Reactie infoteur, 13-01-2012
Beste Ton,
Dit weet ik helaas niet. Wel lees ik hieronder bij Mirjam, dat zij 2 fietsen via de werkgever van haar man gekocht hebben. Dus lijkt het erop dat dit zou kunnen. Misschien even bij uw werkgever navragen?

Mirjam, 10-09-2011
Wij hebben 2 jaar geleden 2 fietsen gekocht via de werkgever van mijn man. Die kan nu niet meer mee doen aan het fietsplan omdat hij overgeplaatst is, en de afstand per fiets niet meer haalbaar is. nu wil ik kijken of ik via mijn baas 2 nieuwe fietsen kan halen. Kunnen wij dan volgend jaar gewoon onze 2 fietsen in ruilen (omdat ze wel via fietsplan gekocht zijn, maar bij een andere werkgever) of moeten wij ze dan ook aan de fietshandelaar zien te verkopen om vervolgens 2 fietsen via het fietsplan terug te kopen? ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Reactie infoteur, 14-09-2011
Beste Mirjam,
Deze fietsen zal je dan denk ik inderdaad moeten verkopen aan de fietshandelaar. Dit staat namelijk los van het fietsplan. In principe is dat ook gunstiger, omdat je nu over het volledige bedrag geen loonheffing hoeft te betalen, anders over het totaal bedrag min het ruilbedrag.
Veel fietsplezier!

Cor van de Ploeg, 13-03-2011
Ik heb 2 jaar geleden een fiets gekocht, niet via fietsplan, maar die bevalt mij totaal niet en deze wil ik dus inruilen. Hoe werkt dat dan als ik een fiets via fietsplan wil regelen. Reactie infoteur, 28-04-2011
Beste Cor,
Mijn excuses voor de late reactie, uw bericht is er bij mij waarschijnlijk tussendoor geslopen.
Als uw fiets niet via fietsplan is gekocht en u dus niet al meedoet aan een fietsplan regeling, dan kunt u daar elk moment mee beginnen. Inruilen met die regelijk gaat waarschijnlijk niet. Dit kunt u navragen bij uw werkgever of belastingdienst.
Misschien kunt u iets regelen met de fietshandelaar, de oude fiets laten overkopen en de koop van de nieuwe fiets los van elkaar laten lopen. Misschien hebben jullie daar allebei dan wat aan.

Javis (21 artikelen)
Laatste update: 31-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.