InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld wisselen voor vakantie of reis

Geld wisselen voor vakantie of reis

Geld wisselen voor vakantie of reis Als je op reis gaat is het prettig dat je overal zonder problemen kunt betalen. Het hotel, het restaurant, maar ook souvenirs en andere kleine aankopen kunnen vaak niet met dezelfde betaalmethode worden afgerekend. Geld wisselen voor vakantie doeleinden is verstandig om te doen zodat je altijd wat cash bij je hebt. Je kunt tegenwoordig relatief goedkoop geld wisselen bij diverse geldkantoren of banken.

Waar kun je het beste geld wisselen?

Je kunt kiezen uit twee mogelijkheden als het gaat om geld wisselen: thuis of ter plaatse. Afhankelijk van de hoeveelheid geld dat je wilt wisselen kan het lonend zijn om van te voren de wisselkoersen tussen de verschillende wisselkantoren/banken te vergelijken. Als je geld gaat wisselen let dan goed op of je wel het juiste bedrag aan vreemde valuta krijgt. Tel het na voordat je het wegstopt.

Thuis geld wisselen
Als je in Nederland geld wilt wisselen voor buitenlandse valuta dan hangt het af van het land van bestemming of je direct geld kunt wisselen, of dat je de valuta moet bestellen. Meer gangbare valuta, waar veel vraag naar is, is meestal op voorraad bij de diverse banken, postkantoren of GWK’s. Minder gangbare valuta moet je bestellen. Houd rekening met enkele dagen levertijd.

Ter plaatse geld wisselen
In sommige landen mag je de plaatselijke valuta beperkt, of zelfs helemaal niet in- en uitvoeren. Het enige dat je dan kunt doen is ter plaatse geld wisselen. Bij binnenkomst van dit soort landen moet je aangeven hoeveel geld je invoert. In veel landen kun je Amerikaanse dollars meenemen die je dan ter plekke kunt omwisselen voor lokale valuta.

Contanten, bankpas, creditcard en reischeques

Als je op reis of op vakantie gaat kun je op verschillende manieren geld meenemen. Afhankelijk van het land waar je heen reist kun je som beter contant geld, een bankpas of reischeques meenemen.

Contanten
Vanwege het risico op diefstal kun je beter niet te grote hoeveelheden geld bij je hebben. Bovendien moet je het geld altijd op een veilige plek bewaren zodat een zakkenroller het niet gemakkelijk kan pakken. In Europa kun je in de meeste landen met de euro betalen. Alle landen die zijn aangesloten bij de Europese Unie en binnen de eurozone vallen accepteren deze valuta.

Neem altijd een klein bedrag aan contanten mee voor onderweg. Als je iets kleins als een kopje koffie wilt kopen is dit handig, maar ook als je op een vliegveld bent aangekomen en een taxi nodig hebt. En soms moet je een voorschot betalen voor een hotelovernachting, ook dan is cash handig om bij je te hebben.

Als je van plan bent om contant geld mee te nemen zorg er dan voor dat je kleine coupures bij je hebt. Dit voorkomt genante situaties waarbij een verkoper in het buitenland niet genoeg wisselgeld heeft.

Bankpas
Met de meeste bankpasjes kun je in het buitenland betalen en geld opnemen. Je bankpas moet minimaal voorzien zijn van één van de volgende logo’s: Cirrus, Maestro of Visaplus. In de meeste landen werkt de magneetstrip op de bankpas niet. Je kunt dan betalen met de chip die in de pas is aangebracht. Echter, voor betalingen met chip betaal je een klein percentage aan transactiekosten én je moet de pincode van je chip paraat hebben. Met contant geld betalen is dan vaak goedkoper.

Creditcard
In het buitenland is een creditcard erg handig om bij je te hebben als je ineens voor onverwachte uitgaven komt te staan. Over het algemeen worden creditcards overal geaccepteerd, maar er blijven altijd uitzonderingen bestaan. Bewaar de creditcard altijd als laatste middel om mee te betalen aangezien de kosten van het gebruik van een creditcard hoog zijn.

Reischeques
Reischeques of Traveller’s Cheques kun je bij een bank kopen. Deze cheques zijn geheel verzekerd tegen verlies en diefstal. Je kunt ze het beste bij je hebben als je naar een land gaat waar nauwelijks banken of geldautomaten aanwezig zijn. De cheques zijn ter plekke om te wisselen bij een lokale bank voor de valuta van het land waar je bent.
© 2010 - 2014 Jozzie, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geld omrekenen: waar vind je de geldkoersen van het moment?Geld omrekenen: waar vind je de geldkoersen van het moment?De waarden van de munten van de landen gaan constant op en neer. Die waarden worden voortdurend bijgehouden in de wissel…
Economie: hoe gaan rekensommen met vreemd geld?Economie: hoe gaan rekensommen met vreemd geld?In alle schoolboeken economie voor vmbo onder- en bovenbouw en voor havo/vwo onderbouw kom je rekensommen tegen over vre…
De Ov-Chipkaart voor studentenDe Ov-Chipkaart voor studentenUit eigen ervaring weet ik dat er een hoop problemen zijn ontstaan rond de invoer van de Ov-Chipkaart voor studenten. Ve…
Vreemde valuta rekening openenBij de meeste banken is het mogelijk om een vreemde valuta rekening te openen. Er zijn veel Nederlanders die daar behoef…
Een schoendoos vol oude biljetten en muntenEen schoendoos vol oude biljetten en muntenHeeft u thuis ook zo’n lade vol met oude bankbriefjes en muntstukken, wisselgeld van lang vervlogen vakanties? Ja zegt u…

Reageer op het artikel "Geld wisselen voor vakantie of reis"

Infoteur: Jozzie
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!