InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bespaartips met een baby

Bespaartips met een baby

Bespaartips met een baby Een baby kost geld. Hoeveel geld? Dat hangt af van een hele hoop factoren. Natuurlijk zijn er de basisbehoefte en benodigdheden voor een baby, maar er zijn ook een hoop (kleine) dingen waarmee u geld kunt besparen. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan de keus tussen een compleet gekochte nieuwe kinderkamer, of een zelf samengestelde kinderkamer met spullen die in de aanbieding waren. Of tussen katoenen luiers en wegwerpluiers.

Hieronder staan een aantal dingen opgenoemd, waarop u kunt besparen. Soms lijkt het maar om een klein bedrag te gaan, maar elke keer een klein bedrag gedurende een langere tijd kan uiteindelijk toch een groot bedrag zijn!

Besparingstips

  • Koop geen complete babykamer, maar richt een kamer in met goedkope en/of tweedehands spullen. Koop alleen de spullen die écht nodig zijn.
  • Vraag bij familie of vrienden na, of ze nog babyspullen hebben die u kunt lenen.
  • Vraag ‘nuttige’ kraamcadeaus. Tien keer een knuffel is leuk, maar één knuffel en negen kledingstukken is handiger!
  • Koop gelijk een ledikant, in plaats van een wieg voor de eerste maanden. Dit spaart u de kosten van een wieg, en de kosten van de bekleding en beddengoed voor een wieg uit.
  • Geef borstvoeding in plaats van flesvoeding.
  • Gebruik katoenen luiers in plaats van wegwerpluiers: katoenen luiers kun je wassen en opnieuw gebruiken.
  • Als u toch wegwerpluiers wilt gebruiken: ga op zoek naar aanbiedingen. Vaak zijn er aanbiedingen met drie pakken voor de prijs van twee en dergelijke.
  • Kies, als u voor wegwerpluiers kiest, een goedkope soort. Vaak zijn deze net zo goed als de duurdere, bekende merken.
  • Gebruik (nat) toilet-papier of een natte washand, in plaats van billendoekjes.
  • Maak zelf het eten voor uw baby (vanaf 6 maanden). Met veel dingen kan de baby al ‘met de pot mee’ eten, zolang u geen zout toevoegt. Denk bijvoorbeeld aan groente of aardappels.
  • Koop met kleding alleen wat u écht nodig hebt. Koop liever iets te groot dan nét passend, voor u het weet is uw baby eruit gegroeid.
  • Koop simpel speelgoed, of gebruik simpele spullen die u al in huis heeft als speelgoed (let wel altijd op de veiligheid!). De meeste baby’s kunnen zich prima vermaken met plastic bakje!
  • Koop tweedehands speelgoed (wel goed schoonmaken) of kleding.

Let op!

  • Let bij tweedehands spullen altijd op de veiligheid!
  • Gebruik altijd een goedgekeurde kinderstoel voor in de auto! Het is absoluut af te raden om bijvoorbeeld de
  • kinderwagenbak te gebruiken voor vervoer in de auto, om zo te besparen op een kinderstoel. Dit is namelijk niet veilig.
  • Koop nooit een tweedehands autostoel! De veiligheid is dan niet gegarandeerd. Bij een kleine botsing kan er bijvoorbeeld al iets aan het stoeltje beschadigd zijn, waardoor de veiligheid van uw baby niet meer zeker is.
  • Als uw baby met de pot mee eet, let dan wel goed op dat u de baby geeft wat hij/zij al mag hebben! U kunt een lijst hiervan vragen bij het consultatiebureau.
  • Bespaar niet op de flesvoeding door uw baby voor zijn eerste levensjaar koemelk te geven. Koemelk is niet geschikt voor baby’s.

Deze tips zijn handvatten waarmee u geld kunt besparen. Denkt u er echter altijd goed bij na of de alternatieven die u gebruikt veilig zijn voor uw baby!
© 2009 - 2014 Lyssophietje, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De motorische ontwikkeling van de babyBenieuwd wat een baby per maand leert? In dit artikel een kort en bondig schema over de motorische ontwikkelings fase va…
JeugdgezondheidszorgJeugdgezondheidszorgJeugdgezondheidszorg: Betrokken zorg voor u kind van nul tot vier jaar. U heeft net een kind gekregen of er is een op ko…
Havervlokken met BanaanEen goed ontbijtis voor kinderen het beste begin van hun dag. dit recept zit vol met energe en goede voeding. ze zien er…
Baby gebarentaalIs er iets leuker dan een baby die zijn gebarentaal gebruikt? Maar het is meer dan alleen maar schattig! Baby deskundige…

Reageer op het artikel "Bespaartips met een baby"

Infoteur: Lyssophietje
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!