InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bitcoins minen: wat heeft u nodig?

Bitcoins minen: wat heeft u nodig?

Bitcoins minen: wat heeft u nodig? De bitcoin is een nieuwe virtuele munteenheid die snel in waarde is gestegen. De munt wordt niet gemaakt door overheden en daarom is de bitcoin niet onderhevig aan inflatie. Iedereen kan bitcoins maken door een pc de codes te laten berekenen. Dit proces wordt ook wel minen of mining genoemd. Hoe kunt u zelf bitcoins minen en hiermee veel geld verdienen?

Deelnemen aan een mining pool

Bitcoins minen kunt u zelf doen met uw eigen pc of laptop, maar het duurt dan erg lang voordat u een bitcoin zult vinden. Daarom zijn er mining pools opgericht. De deelnemers van een mining pool gebruiken de gezamenlijke rekenkracht van hun computers om bitcoins te vinden. Zo kunt u veel sneller resultaat boeken.

Welke software heeft u nodig voor bitcoin mining?

Als u wilt beginnen met bitcoin mining, zult u eerst bepaalde software op uw pc moeten installeren. Dit wordt ook wel een mining programma genoemd. U heeft de keuze uit verschillende mining programma's, zoals Bitminter, GUIminer en 50Miner. Veel mining pools werken echter het beste met een bepaald mining programma en het is dan ook handig om het programma te installeren dat door de mining pool wordt aanbevolen.

Welke hardware heeft u nodig voor bitcoin mining?

Voor bitcoins minen kunt u enkel uw pc gebruiken, maar dit gaat erg langzaam. De moeilijkheidsgraad om bitcoins te vinden wordt namelijk steeds hoger en uw computer zal hiervoor veel berekeningen moeten doen. Het is daarom van belang dat u de juiste hardware aanschaft voor het bitcoins minen. Zo kunt u bijvoorbeeld één of meerdere videokaarten aanschaffen, maar het is nog beter om te kiezen voor speciale bitcoin mining hardware.

ASIC is speciale mining hardware die in korte tijd veel berekeningen kan maken. Een ander voordeel van ASIC's is dat ze weinig stroom verbruiken. Zo kunt u snel en op een voordelige manier bitcoins minen. Als u serieus bitcoins wilt gaan maken, doet u er goed aan om hierin te investeren.

Hoe kunt u uw bitcoins bewaren?

Bitcoins maken is één ding, veilig opbergen is een tweede. Dit kunt u doen in een digitale portemonnee oftewel een bitcoin wallet. Met een bitcoin wallet kunt u zelf adressen aanmaken waarop u bitcoins kunt ontvangen of versturen. Zorg er altijd voor dat uw bitcoin wallet goed beveiligd is, want u wilt natuurlijk niet dat iemand uw wallet hackt en uw bitcoins steelt.

Het is mogelijk om uw bitcoins offline of online te bewaren in een bitcoin wallet. Als u een offline bitcoin wallet heeft, zult u een wachtwoord moeten aanmaken om uw bitcoins te beveiligen. De digitale munten worden opgeslagen op uw pc en dit neemt veel harde schijfruimte in beslag. Maak altijd een back-up als u uw bitcoins offline bewaart! Het kan namelijk voorkomen dat uw pc crasht of dat u hem kwijtraakt en dan bent u al uw bitcoins kwijt. Dit is niet het geval als u uw bitcoins bewaart in een online bitcoin wallet, want dan kunt u de digitale portemonnee op iedere pc openen. Het nadeel hiervan is dat u vaak transactie fee moet betalen en het kan zijn dat u uw bitcoins kwijtraakt als het bedrijf failliet gaat of als het bedrijf u wil oplichten.
© 2013 - 2017 Rowanblom, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://bitcoinmining.nl/software
  • http://www.bitcoinspot.nl/kan-je-zelf-bitcoins-maken-mining.html

Reageer op het artikel "Bitcoins minen: wat heeft u nodig?"

Reactie

Milan, 21-10-2015 13:22 #1
Ik wil er graag aan beginnen. Maar wordt mijn pc langzamer als ik mine? Of is hij alleen langzaam wanneer ik mine?

Milan

Infoteur: Rowanblom
Gepubliceerd: 15-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!