InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Betalen met Paypal

Betalen met Paypal

Koop je regelmatig online? Dan is Paypal een makkelijke en veilige manier om je aankopen te betalen. En het belangrijkste is dat je er geen creditcard voor nodig hebt. Hoe werkt Paypal?

Een account aanmaken

  • Ga naar PayPal.
  • Klik op de knop Rekening openen.
  • Kies je soort account: Privé, Premier of Zakelijk. Als je het account enkel wil gebruiken om je online-aankopen te betalen, volstaat een Privé-account.
  • Vul de gevraagde gegevens in. Als je een creditcard hebt, kan je deze al koppelen aan je account door de kaartgegevens in te geven. Heb je geen creditcard, vink dan het vakje Koppel mijn creditcard af.
  • Er wordt aangegeven dat je je bankrekening of creditcard aan je account kan koppelen. Klik op de bijbehorende knop als je dit wil doen. Klik anders beneden op de link Ga naar Mijn rekening.
  • Je Paypalaccount is aangemaakt! Een voorbeeld van een account zie je hiernaast.
  • Je ontvangt een mail waarin je op Activeren moet klikken om je e-mailadres te bevestigen.

Geld op je account zetten

Creditcard aan accunt koppelen

  • Log in op je account.
  • Klik op Profiel.
  • Klik op Creditcards in de kolom Financiële informatie.
  • Kies het type creditcard. Er komen drie extra invulvelden tevoorschijn. Vul je creditcardnummer, de vervaldatum en het creditcardcontrolenummer in.
  • Geef aan op welk adres je gefactureerd wil worden.
  • Klik op Creditcard toevoegen.

Zodra je creditcard is toegevoegd aan je account, moet je deze ook nog koppelen en bevestigen.
  • Klik in de takenlijst in je rekeningoverzicht op Creditcard koppelen en bevestigen.
  • Klik op Opslaan en doorgaan.

Paypal zal nu een klein bedrag van je rekening die bij de creditcard hoort afschrijven. In de mededeling zal je een viercijferige code vinden, naast het woord Paypal. Zodra je deze code hebt, kan je je creditcard bevestigen.
  • Log in op je account.
  • Klik in de takenlijst in je rekeningoverzicht op Mijn creditcard bevestigen.
  • Vul de ontvangen Paypalcode in.
  • Klik op Verzenden.

Je kan nu betalingen uitvoeren via je Paypalaccount. De betaalde bedragen worden op het einde van de maand van je rekening verbonden aan de creditcard gedebiteerd.

Bankrekening aan account koppelen

Als je geen creditcard hebt, kan je je bankrekening aan je Paypalaccount koppelen.
  • Log in op je account.
  • Klik op Profiel.
  • Klik op Bankrekeningen in de kolom Financiële informatie.
  • Vul de naam van je bank, het type rekening en je rekeningnummer (tweemaal, ter verificatie) in.
  • Klik op Doorgaan.
  • Op de volgende pagina krijg je een overzicht van de ingevulde gegevens. Controleer of deze kloppen.
  • Klik op Verzenden als de gegevens kloppen.

Paypal zal nu binnen 3 tot 5 dagen twee kleine bedragen op je bankrekening storten. Deze bedragen variëren tussen 0.01 en 0.99. Zodra deze bedragen binnen zijn, moet je je bankrekening bevestigen.
  • Log in op je account.
  • Klik op Profiel.
  • Kies de bank die bevestigd moet worden en klik op Bevestigen.
  • Voer de twee gestorte bedragen in.
  • Klik op Verzenden.

Opgelet: Het is belangrijk dat de naam van je bankrekening en de naam van je Paypalaccount overeenstemmen. Als de namen niet exact overeenkomen, mislukt de transactie en worden er terugboekingskosten aangerekend.

Zodra je bankrekening is bevestigd, kan je geld vanaf je bankrekening op je Paypalaccount zetten.
  • Log in op je account.
  • Klik op Geld toevoegen.
  • Klik op Geld toevoegen vanaf een bankrekening.
  • Voer het gewenste bedrag in.
  • Klik op Doorgaan.
  • Kijk het bevestigingsformulier na.
  • Klik op Verzenden.
  • Enkele dagen later staat het geld op je Paypalaccount.

Het is echter niet noodzakelijk om altijd geld op je account te zetten om betalingen te doen. Je kan ook gewoon met je Paypalaccount betalen en het betaalde bedrag wordt dan enkele dagen later van je bankrekening afgeschreven.

Geld overmaken naar je account

Als je geen creditcard hebt en je bankrekening niet aan je account wil koppelen, kan je ook nog geld overmaken naar je account.
  • Log in op je account.
  • Klik op Geld storten. Daar vind je de bankgegevens van Paypal die je moet gebruiken bij het opmaken van een overschrijving.
  • Schrijf het benodigde bedrag over vanaf je bankrekening. Het is zéér belangrijk dat je de mededeling nauwgezet overneemt (dit kan met Copy, Paste) want aan de hand van deze mededeling wordt het geld aan jouw account toegewezen.
  • Je ontvangt een mail zodra het geld op je account staat. Dit duurt meesta 3 à 4 werkdagen.

Betaling uitvoeren

Vanaf eBay

Paypal is een dochteronderneming van eBay, het verbaast dan ook niet dat Paypal een veelgebruikt betaalmiddel is op de veilingssite. Het overgrote deel van de verkopers biedt er Paypal aan.
  • Zodra je een aankoop hebt gedaan, klik je op Betaal nu.
  • Controleer het overzicht.
  • Klik op Doorgaan.
  • Vul je inloggegevens voor Paypal in.
  • Klik op Bevestig uw betaling.
  • Je ontvangt een mail van de betaling met een overzicht van de aangekochte goederen.

Vanaf de site van een andere verkoper

Ook op andere webwinkels is Paypal een steeds vaker aanvaard betaalmiddel.
  • Zodra je je aankopen hebt afgerond, klik je op het icoontje van Paypal.
  • Je wordt nu naar de site van Paypal geleid.
  • Log in met je inloggegevens.
  • Je krijgt een overzicht te zien met het te betalen bedrag en het leveringsadres. Controleer deze gegevens.
  • Klik op Nu betalen.
  • Je ontvangt een mail van de betaling.

Via ontvangen factuur

Je kan er ook voor kiezen om nog niet direct bij aankoop te betalen, om verschillende redenen. De verkoper zal je dan een factuur per e-mail verzenden.
  • Klik op Betalen of iets dergelijks in de mail.
  • Log in op je Paypalaccount.
  • Controleer de betalingsgegevens.
  • Klik op Nu betalen.
  • Je ontvangt een mail van de betaling.

Je kan ook vanuit je Paypalaccount een factuur betalen.
  • Log in op je account.
  • Bij Mijn recente transacties vind je de gegevens van je aankoop.
  • Klik op de link onder Bestellingsstatus/acties.
  • Controleer de betalingsgegevens.
  • Klik op Nu betalen.
  • Je ontvangt een mail van de betaling.

Geld verzenden zonder factuur

Je kan ook geld versturen naar iemands Paypalaccount zonder dat je een factuur nodig hebt. Het enige wat je wel nodig hebt, is het e-mailadres van de ontvanger.
  • Log in op je account.
  • Klik op Geld overmaken.
  • Vul het e-mailadres van de ontvanger en het over te maken bedrag in.
  • Indien gewenst, kan je aangeven waarvoor het geld bestemd is. Wil je dit niet, klik dan op Privé en vink Overige aan.
  • Klik op Doorgaan.

Kopersbescherming

Online kopen verloopt het grootste deel van de tijd zonder problemen maar zo af en toe kan het eens foutlopen en ontvang je je gekochte producten toch niet thuis of komen de ontvangen goederen niet overeen met de beschrijving op de site van de webwinkel. Dan kan je je in veel gevallen beroepen op de Paypalkopersbescherming.

Om in aanmerking te komen voor de kopersbescherming, moet je voldoen aan onderstaande vereisten:
  • De goederen moeten betaald zijn met Paypal.
  • De goederen moeten in één keer betaald zijn.
  • Als het over een Marktplaats-transactie gaat, moet het verzendadres in Nederland liggen.
  • De goederen moeten via de site van eBay, Marktplaats of de webwinkel zelf betaald zijn, of via een factuur van desbetreffende webwinkel zelf.

Voldoe je aan deze vereisten, dan kan je een geschil openen via het Klachtencentrum van de Paypal-website. Je moet dit geschil openen binnen 45 dagen na de betalingsdatum. Als je geen akkoord kan bereiken met de verkoper moet je binnen 20 dagen dit geschil opwaarderen naar een claim. Tijdens het claimproces kan Paypal je vragen om documentatie te leveren ter ondersteuning van je standpunt. Paypal zal uiteindelijk een beslissing nemen in het voordeel van de koper of de verkoper. Deze beslissing is bindend.

Niet alle aangekochte goederen vallen echter onder de Paypalkopersbescherming. In dat geval kan je binnen 45 dagen na betalingsdatum wel een geschil indienen via het Klachtencentrum van Paypal en zo proberen het geschil rechtstreeks met de verkoper op te lossen. Paypal zal echter geen beslissing nemen over het geschil.
© 2010 - 2017 Lilkim, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Online betalen met PayPal, de risico'sOnline betalen met PayPal, de risico'sOnline betalen met PayPal, veilig betalen maar het heeft ook enkele risico's. Steeds meer mensen hebben een PayPal accou…
PayPal account aanmaken - Stap voor stap instructiesPayPal account aanmaken - Stap voor stap instructiesEen paypal account aanmaken maakt het mogelijk om online te betalen. Naast je credit card is PayPal een heel handige man…
PayPal, alle antwoorden omtrent het online betalingssysteem!PayPal, alle antwoorden omtrent het online betalingssysteem!Het populaire online betalingssysteem PayPal is al enige jaren wereldwijd actief. Miljoenen gebruikers gebruiken PayPal…
Kopersbescherming op MarktplaatsIedereen kent wel iemand die het is overkomen, of misschien is het u zelf wel overkomen, opgelicht worden op marktplaats…
Online betaaldiensten: hoe goed en veilig zijn ze?Online betaaldiensten: hoe goed en veilig zijn ze?Online winkelen heeft een grote vlucht genomen en daarvan profiteren ook online betaaldiensten als Paypal en iDeal. De o…
Bronnen en referenties
  • Paypal.com
  • Plusmagazine
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Betalen met Paypal"

Reacties

S. Bolder, 22-07-2014 22:17 #2
Ik snap er helemaal niks van! Ik heb nu al de hele site van PayPal bekeken en alles geprobeerd maar als ik een aankoop wil maken, moet ik een credit card toevoegen! Mijn bankrekening is gekoppeld en geverifieerd, maar ik kan nog steeds geen aankopen maken omdat ik of een credit card moet toevoegen of saldo op mijn account moet zetten het is echt zo apart!

J. J. Nieuwenburg, 03-04-2013 22:41 #1
Waar, en op welke plek staat "Mijn creditcard koppelen en bevestigen" kan het nergens vinden. En waar staat de kolom Berichten. Kan dus niets opslaan en doorgaan. Vertel me waar ik dit kan vinden op mijn Laptop. Wordt een beetje radeloos. Zo dom ben ik toch ook niet! Hoop ik!

Infoteur: Lilkim
Gepubliceerd: 09-12-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!