InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Wat kost een liter water?

Wat kost een liter water?

Wat kost een liter water? U hoeft de kraan maar open te draaien en er komt onbeperkt water uit. U moet betalen per liter water dat u verbruikt. Naast de kosten om van water drinkwater te maken moeten de watermaatschappijen er ook nog iets aan verdienen.
In vergelijking met veel andere landen is het goed geregeld in Nederland. Wij kunnen het water uit de kraan gewoon drinken. Dagelijks gebruiken wij in Nederland per persoon ongeveer 126 liter water. Een klein deel wordt gebruikt voor consumptie, de rest gaat op in de huishouding. Hierbij kunt u denken aan douchen, bad, afwassen en het wassen van kleding. Jaarlijks verbruiken wij 1,1 biljoen liter water. Hiervan gaat tweederde op aan huishoudens en de rest wordt verbruikt door de industrie.

Waterbesparing

Al in de jaren tachtig werden wij gewezen op het belang om spaarzaam met drinkwater om te gaan. De laatste jaren komt er steeds meer aandacht voor het milieu. Ook drinkwater speelt daar een grote rol in. Om water geschikt te maken voor consumptie moet het water eerst gereinigd worden. Dit proces is zeer belastend voor het milieu. Hiervoor maken ze gebruik van chemicaliën en desinfecteermiddelen. De afvalstoffen zij belastend voor het milieu en moeten ook nog verder verwerkt worden of opgeslagen. Nog steeds probeert onze overheid ons te beïnvloeden om zuinig om te springen met water.

Op water moet ook verdiend worden

Wat betreft leidingwater kunt u niet zelf kiezen voor een leverancier. Dit is volledig in handen van één leverancier. Hierdoor worden er geen woekertarieven gevraagd om de winsten van de leveranciers te verhogen. Toch verdienen ook de waterleidingsbedrijven aan het leveren van water. De tarieven die zij vragen zijn kostengeoriënteerd. Volgens onder andere de Consumentenbond en de Vereniging Energie- en Watergebruikers zijn de tarieven niet transparant genoeg. Indien de bedrijven dikke winsten maken, zijn de tarieven niet gebaseerd op de werkelijke kosten.

Wat kost een liter water?

Leidingwater kost ongeveer 1,35 euro per duizend liter water. De tarieven zijn niet overal gelijk, ze kunnen verschillen per gemeente of provincie. De tarieven verschillen doordat de kosten die gemaakt moeten worden ook kunnen verschillen per regio. U betaalt dus per liter water ongeveer 0.0014 euro. In vergelijking met tarieven van bijvoorbeeld flessen water is het spotgoedkoop.

Waarom wordt het drinkwater ook gebruikt voor andere doeleinden?

Het goed gezuiverde drinkwater gebruiken wij niet alleen voor consumptie. Ook voor het doorspoelen van het toilet, gebruiken wij hetzelfde water. Het is mogelijk om minder gezuiverd water te gebruiken om bijvoorbeeld te wassen en voor het toilet, maar de kosten hiervan zijn te hoog. Er zouden speciale leidingen en installaties aangelegd moeten worden om dit mogelijk te maken. De kosten overtreffen de baten.

Het drinkwater is gezuiverde grondwater of oppervlaktewater

Zesenzestig procent van het drinkwater in Nederland komt van grondwater, de rest is gezuiverde oppervlaktewater. Grondwater komt van een diepte tussen de 40 en 200 meter. Het voordeel van dit water is dat het al redelijk schoon is. In bepaalde delen van ons land (het westelijk deel) is het grondwater te zout. In deze regio’s gebruiken ze oppervlaktewater wat minder schoon is dan grondwater. Het zal ook meer gaan kosten om dit water te zuiveren, dus zullen de tarieven hier hoger liggen. Ongeveer de helft van het gebruikte oppervlaktewater komt uit de Maas en de Rijn.
Gerelateerde artikelen
Wat kost douchen en een bad?Wat kost douchen en een bad?De dagelijkse activiteiten kosten geld. Toch is het lastig om te bepalen wat het per keer kost. Ik vroeg mij af wat het…
Zuinig met water tipsZuinig met water tipsIn Nederland komt water uit de kraan dat erg schoon is en de kwaliteit van het water is heel erg goed, daarom is het van…
Water: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wcWater: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wcGemiddeld gebruikt één persoon 50.000 liter water in een jaar. Daar kan op bespaard worden. Zo kan je ongemerkt tijdens…
Wat kost water en hoe water besparenWat kost water en hoe water besparenWater is onmisbaar en een belangrijke eerste levensbehoefte. In sommige landen is het schaars. Bij ons stroomt het als d…
Tips om thuis water te besparen en het belang ervanTips om thuis water te besparen en het belang ervanWater is het belangrijkste in ons leven. We gebruiken het om te drinken, te douchen, kleding te wassen, en nog veel meer…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat kost een liter water?"

Reacties

Anke, 11-01-2016 20:13 #7
Zelf dacht ik vroeger altijd dat water heel duur was maar dat valt echt wel mee! Water is eigenlijk best wel goedkoop het moet duurder 10 factor.

Eric, 10-09-2015 12:09 #6
Water is ook veel te goedkoop. Dit zou eigenlijk een factor 10 duurder moeten zijn. Aangezien 99% van het drinkwater verspilling is voor douche, wc en plantenwater, wordt het interessant voor de particulier om regenwater op te vangen en zo 99% waterverspilling tegen te gaan. Het vastrecht zou zelfs wat omlaag kunnen gaan. Ook weer een leuke boost voor de economie.

Bert, 20-08-2014 18:38 #5
Dat is exclusief precario en vastrecht belastingen, dus doe het tarief gerust maal twee, per kub (1000 liter) rond de 2,80.

Hans, 16-04-2012 14:34 #4
Vraag 1: Waarom hebben we in Nederland niet twee watersystemen: systeem 1 drinkwater en systeem 2 voor "de rest"?
Vraag 2: Waarom importeren we geen schoon water uit landen waar dat in overvloed is?

Fredrik, 26-03-2011 09:11 #3
Het is triest om te zien hoe veel DRINKwater er door b.v. de gemeente Amstelveen bebruikt word voor het schoonspuiten van het winkelcentrum en marktplaats. Duizenden liters schoon drinkwater wordt er op deze manier verspilt. Wie betaald dit? Juist de belasting betaler! U! Afz. een milieu en natuur deskundige en mensenvriend.

Glugga, 18-03-2011 11:40 #2
Wie kan mij meer vertellen over zogenaamde AWG instalaties, ottewel Atmosferische Water Generator. Deze machines halen middels condensatie, water uit de alom aanwezige (buiten)lucht. Dit water wordt gefilterd, en als drinkwater geschikt gemaakt. Nu zou ik graag weten waarom deze systemen niet bekend zijn bij het grote publiek / de consument. Wie kan mij zeggen waarom dit zo is. Komt het omdat er geen commercieel voordeel te halen is, of is het wat de boer niet kent dat (vr)eet ie niet. Is er een concurrent product. Kortom; wie kan mij hieromtrent beter informeren…

R. H. Waterloo, 25-09-2010 12:14 #1
In dit artikel wordt gesteld dat 1000 liter water ongeveer 1,35euro kost. Dit komt volgens dit artikel op ongeveer 0,14eurocent per liter. In mijn berekening komt 1 liter op 0,00135 eurocent per liter (1,35 : 1000). Is er in dit artikel een drukfout gemaakt of bereken ik het vekeerd? Reactie infoteur, 26-09-2010
Nee, in het artikel staat dat water 0,14 cent kost per liter, dus 14 honderdste van een cent. In euro's uitgedrukt dus 0,00135 Euro.

Infoteur: Juul
Laatste update: 19-04-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Schrijf mee!