InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Startsalaris per opleiding en sector

Startsalaris per opleiding en sector

Startsalaris per opleiding en sector De website van Studiekeuze123 wil studenten nog een extra overweging meegeven voordat ze gaan studeren: een indicatie van het startsalaris per opleiding op HBO en WO niveau in 2012. Gaat de onderstaande bedragen een rol spelen in jouw keuze, of ga je je later pas zorgen maken om de harde euro's? Neem hier vast een kijkje!

Startsalaris en de verschuivende markt

Als je een studiekeuze gaat maken zijn er over het algemeen twee groepen mensen te onderscheiden: zij die gaan studeren wat ze leuk vinden en zij die kiezen voor de sectoren waar het grote geld zit. Als je in de onderstaande lijst kijkt zie je dat banen binnen de accountancy, bedrijfskunde, economie en finance eruit springen. Houd er echter wel rekening mee dat je ook nog de juiste vacature moet vinden die een match is met jouw capaciteiten. Als je nu een economisch of andere financiële opleiding volgt, hoeft dit niet te betekenen dat de onderstaande situatie nog steeds zo is als jij je diploma binnen hebt. Door de huidige veranderende situatie in de bankenwereld kan het wel eens zo zijn dat er over een paar jaar meer nadruk ligt op de controle van het geheel dan op het investeren en beleggen. Misschien is accountancy dan toch een beter idee dan commerciële economie of geeft fiscale economie meer zekerheid dan internationale bedrijfskunde. De tandarts springt er als altijd bovenuit, maarja het moet je wel trekken! Wat verdient een accountant en wat verdient een psycholoog of pedagoog? Dit kan met het jaar zeer veel verschillen.

Voor andere sectoren zijn de tijden wat minder onzeker, maar ook hier zien we veel verschuivingen. Waar men bij de academische lerarenopleiding schreeuwt om aanmeldingen, leidt theologie mensen op die maar met moeite aan een baan kunnen komen. Dus wat zegt een startsalaris als je er geen baan bij kunt vinden? Voor hen die toch benieuwd zijn naar de cijfers staat hieronder een alfabetische lijst van de meest populaire studies van dit moment. Let ook op het verschil tussen de salarissen voor dezelfde banen maar met een opleiding die zowel gedaan kan worden op universitair niveau als op HBO-niveau. De salarissen zijn gebaseerd op cijfers voor het jaar 2009. Kijk op de website van Studiekeuze123 of een andere aan dit onderwerp relateerde website voor meer informatie op dit gebied.

Maar natuurlijk is een goed startsalaris niet anders. Als je kunt kiezen tussen een kaal salaris van 2500 euro en een van 2100 met telefoon en auto van de zaak, gratis kinderopvang, een dertiende maand, extra vije dagen en gratis verdere opleidingsmogelijkheden. Dan is een keuze voor de tweede optie voor velen de beste. Check dus ook altijd de secundaire arbeidsvoorwaarden die bij euros horen!

Startsalarissen per WO of HBO opleiding

Uit onderzoek is gebleken dat de volgende starsalarissen per opleiding gemiddeld worden geboden:
  • Accountancy (WO) 2690
  • Accountancy (HBO) 2196
  • Algemene cultuurwetenschappen (WO) 2083
  • Archeologie (WO) 1874
  • Bedrijfskunde (WO) 2627
  • Bedrijfseconomie (HBO) 2156
  • Business studie (HBO) 2382
  • Commerciële economie (HBO) 2065
  • Communicatiewetenschappen (WO) 2252
  • Economie (WO) 2640
  • Europese studies (WO) 2341
  • Fiscale economie (WO) 2749
  • Fiscale economie (HBO) 2252
  • Financieel analist (WO) 2642
  • Fysiotherapie (HBO) 2618
  • Geschiedenis (WO) 2389
  • Human Technology (WO) 1976
  • Industrieel ontwerpen (WO) 2338
  • Internationale bedrijfskunde (WO) 2633
  • Journalistiek (HBO) 2089
  • Kunstgeschiedenis (WO) 2473
  • Leraar basisonderwijs (HBO) 1977
  • Media en cultuur (WO) 2197
  • Media en entertainmentmanagement (HBO) 1975
  • Nederlandse taal en cultuur (WO) 2208
  • Pedagogiek (WO) 2415
  • Pedagogiek (HBO) 1976
  • Psychologie (WO) 2348
  • Sociologie (WO) 2397
  • Tandheelkunde (WO) 3769
  • Theater-, Film en Televisiewetenschappen (WO) 2248
  • Theologie (WO) 2526
  • Technische bedrijfskunde (WO) 2147
  • Technische bedrijfskunde (HBO) 2624
  • Universitaire lerarenopleiding (WO) 2487
  • Vrijetijdswetenschappen (WO) 2184
  • Wijsbegeerte (WO) 2526

Lees verder

© 2009 - 2014 Dessal, gepubliceerd in Diversen (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.studiekeuze123.nl

Reageer op het artikel "Startsalaris per opleiding en sector"

Reacties

A., 10-11-2011 19:45 #4
@Lukas: ik denk gewoon dat het een typfout is, zie: http://www.nobiles.nl/index.php?id=37&article=5629

Jeroen, 07-07-2011 23:36 #3
@Lukas
Deels heb je gelijk volgens mij. Maar wat als je op het VWO fantastisch gepresteerd hebt en besluit om een HBO Tbdk te doen puur vanwege de aantrekkingskracht tot een praktische opleiding. Als jij dan een flinke portie aan denk en analytisch vermogen hebt van nature, denk ik echt wel dat het zo kan zijn dat jij als HBO'er ook uiteindelijk meer KAN verdienen dan een WO'er met dezelfde opleiding. Want niet te vergeten dat beide partijen zich zullen moeten bewijzen en ontwikkelen in het bedrijfsleven. En degene die net dat beetje extra inzicht heeft kan zich dan onderscheiden van de rest. Zo denk ik hierover.

Lukas, 12-10-2010 14:34 #2
Dat komt denk ik doordat een HBO opgeleid technisch bedrijfskundige meer praktische vaardigheden heeft, en daardoor bij aanvang van een baan (beter) direct inzetbaar is. Een WO-er heeft meer theoretische kennis, die zal dus eerst nog moeten leren hoe dat daadwerkelijk in de praktijk gebracht moet worden. Ik denk overigens wel dat een WO opgeleidde TBK-er uiteindelijk meer verdient dan de HBO-er omdat het theoretische deel uiteindelijk zwaarder gaat wegen dan de ervaring

Betram24, 23-01-2010 12:42 #1
Hallo,

Kan iemand mij uitleggen waarom het startsalaris van een technisch bedrijfskundige opgeleid op het HBO hoger is als dat van een technisch bedrijfskundige van het WO?

Bedankt

Infoteur: Dessal
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Studie
Reacties: 4
Schrijf mee!