InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Onbelaste reiskostenvergoeding 2015 vervalt niet

Onbelaste reiskostenvergoeding 2015 vervalt niet

Onbelaste reiskostenvergoeding 2015 vervalt niet Hoe hoog is de reiskostenvergoeding 2014 en 2015 met de nieuwe forensentaks en de aftrek reiskosten openbaar vervoer 2014 en 2015? In het Lente akkoord, het akkoord van de meerderheid van de Tweede kamer, zou in 2013 de onbelaste reiskostenvergoeding voor het woon-werkverkeer, ook in het openbaar vervoer, vervallen, maar hij bestaat nog steeds. Deze maatregel uit 2013 ging immers niet door.

Onbelaste reisvergoeding 2013 afgeschaft met de forensentaks?

Op zoek naar geld en naar rendement voor het milieu was het kabinet Rutte van plan om de onbelaste reisvergoeding af te schaffen. Dit moest zorgen voor dekking en financiering van een blijvend lagere overdrachtsbelasting. Bovendien zou er een positief milieu effect zijn, omdat bij afschaffing minder kilometers woon-werkverkeer per auto zouden worden afgelegd. Op 16 mei 2012 werd alsnog besloten dat het vergoeden van zakelijke reizen onbelast blijft. Dit is nog eens bevestigd in de Tweede Kamer op 5 juli 2012.

Wat is de onbelaste reiskostenvergoeding 2013, 2014 en 2015?

Fiscaal is het toegestaan dat een werkgever een werknemer voor het woon-werkverkeer, maar ook voor zakelijke reizen en dienstreizen een vergoeding geeft van 19 cent per kilometer. Deze vergoeding is fiscaal onbelast en hoeft dus bij de aangifte inkomstenbelasting niet als extra inkomen te worden opgegeven. In 2013 en 2014 gaat dit in weerwil van de eerdere plannen ook niet veranderen. De onbelaste reiskostenvergoeding wordt niet afgeschaft, ook de onbelaste vergoeding van de werkelijke kosten van openbaar vervoer niet.

Auto van de zaak en reiskostenvergoeding

Sinds 2012 is het al zo dat als een werknemer een reis aflegt met de auto de zaak, hij zelf geen recht meer heeft op een onbelaste reiskostenvergoeding. Als een werknemer in de auto van de zaak andere collega's meeneemt zijn er twee mogelijkheden:
  • De werkgever organiseert dat zelf en dan is er geen onbelaste vergoeding voor hem en niet voor de collega's;
  • Een werknemer organiseert dit carpoolen zelf en dan mogen de collega’s wel een onbelaste reiskostenvergoeding krijgen.

Vrijstelling zakelijke kilometers en de bijtelling van de lease auto 2013 en 2014

Wie per jaar in een auto van zaak meer dan 500 kilometer privé gebruikt, moet een bepaald percentage van de cataloguswaarde van de auto als extra inkomen opgeven aan de belastingdienst. Vooral de zuinigheid van de auto en de mate van CO2 uitstoot bepalen hoeveel u moet bijtellen: bijtelling auto 2013-2014. Wie minder de auto dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, heeft nog een vrijstelling van de bijtelling van de zakelijke auto.

De werkkostenregeling 2014 en 2015, aftrek reiskosten openbaar vervoer 2014 en 2015

In 2013 en 2014 kan een werkgever nog de oude werkkostenregeling, WKR, gebruiken of overgaan op de nieuwe systematiek. In 2015 is er geen keuze meer mogelijk. Ook de aparte regeling voor een fiets van de zaak vervalt in 2015. Zie voor de details en voor de aftrek reiskosten openbaar vervoer het artikel fietsregeling, woon-werkverkeer, werkkostenregeling 2014-2015. U mag wel de eventuele vergoedingen voor zakelijke kilometers of de extra kosten voor de rijder van een lease auto als gevolg van het vervallen van de vrijstelling oplossen binnen de systematiek van de nieuwe werkkostenregeling. Zo kunt u binnen de beschikbare vrije ruimte als werkgever bepalen aan welke werknemers u waarvoor bepaalde vergoedingen geeft. Kiest u voor het deels vergoeden van reizen, dan gaat dat ten laste van andere mogelijke vergoedingen binnen die ruimte.

Korting reiskosten ging niet door, onbelaste reiskostenvergoeding blijft ook in 2014 en 2015 bestaan

De vergoeding voor en de aftrek voor de reiskosten zijn ongemoeid gebleven. De dekking wordt gevonden door de eveneens eerder voorgenomen vitaliteitsregeling te schrappen. De reiskosten blijven fiscaal gezien dus bij het oude en hebben geen gevolgen voor uw aangifte inkomstenbelasting.

Lees verder

© 2012 - 2017 Zeemeeuw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?Naast primaire voorwaarden zijn er secundaire voorwaarden, zoals een auto van de zaak, een reiskostenvergoeding en een d…
Werken via een uitzendbureauWerken via een uitzendbureauFlexwerkers zijn in opkomst. Inmiddels is 1 op de 3 werknemers flexwerker of ZZP’er (Zelfstandige Zonder Personeel). Als…
De voordelen en nadelen van het carpoolenDe voordelen en nadelen van het carpoolenOm kosten van het vervoer van en naar het werk of andere bestemming te besparen kan men gaan carpoolen. Het carpoolen he…
Lease-auto kopen: Voordelen, nadelen, waar moet je op lettenEen lease-auto kopen wordt steeds populairder. Er zijn namelijk een paar duidelijke voordelen aan verbonden. Niet elke t…
Snel geld lenen - autoleaseAutolease – het huren van een auto – komt steeds vaker voor. Het principe van deze vorm van lenen is simpel. Bij autolea…

Reageer op het artikel "Onbelaste reiskostenvergoeding 2015 vervalt niet"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Taz, 24-09-2012 20:00 #7
``Gaan werken wordt zo duurder, maar kennelijk weegt in deze besluitvorming het milieu-aspect ook mee`` het milieu wordt er niet beter op door de snelheidslimiet op snelwegen te verhogen. Vele banen zitten ook in of in de buurt van grote steden, dus als iedereen moet verhuizen naar de omgeving van zijn werk loopt het platteland leeg. Dit leidt juist tot meer vervuiling in de dichtbevolkte gebieden. Trouwens, mensen kunnen hun huis niet verkopen in deze moeilijke tijd. En verhuizen omwille van alleen je werk is toch ook belachelijk? Ze kunnen beter de milieuvervuilende SUV`s en grote limousines (BMW 7-series en Mercedes S-klasses) meer belasting laten betalen en niet de rekening bij de normale burger leggen. Reactie infoteur, 24-09-2012
Beste Taz,
Niet voor niets zoekt men nu naar mogelijkheden om de reiskostenvergoeding ongemoeid te laten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Max, 24-09-2012 10:23 #6
Toch vreemd. Ik rijd zakelijk in een lease-auto, daarmee rijd ik niet privé. Daarvoor heb ik zelf een auto, die had ik al voordat ik de lease-auto tot mijn beschikking kreeg. Wat wil de belasting nu? Ik kan het niet helpen dat mijn kantoor 65 km verderop staat. Ik rijd ook vaak vanuit huis naar klanten, maar dan ook wel weer terug naar kantoor en vanuit daar weer naar huis. Ik begrijp de belasting wel voor mensen die zeggen 500 km te rijden maar wellicht veel meer rijden. Controle is vaak moeilijk. Maar ik rijd helemaal geen privé kilometers. Daar moet toch een uitzondering op komen voor mensen zoals ik die zelf aantoonbaar een eigen auto rijden? Reactie infoteur, 24-09-2012
Beste Max,
Maar voor uw privé auto verandert er niets.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ton Ottema, 10-05-2012 19:29 #5
Iedereen laten verhuizen, zeker in deze crisistijd dat zal de oplossing zijn, zeker omdat een groot deel van de bevolking nu al niet de eindjes aan elkaar kan breien. Reactie infoteur, 11-05-2012
Beste Ton Ottema,
Gaan werken wordt zo duurder, maar kennelijk weegt in deze besluitvorming het milieu-aspect ook mee.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paul, 10-05-2012 15:10 #4
Als de vergoeding voor reizen van en naar het werk niet meer belastingvrij is (19ct), zou hierop ook de bijtelling voor de lease-auto moeten worden aangepast. De huidige bijteling van 25% ziet immers alleen op het privé-gebruik en niet op woonwerkverkeer. Dat wordt nu nog als zakelijk aangemerkt. Uit onderzoek van o.a. Goudappel Coffeng uit 2006 blijkt dat het gebruik van met name lease-auto's voor 40% ziet op woonwerkverkeer, voor 25% op privégebruik en 35% zakleijk gebruik (dienstreizen). De huidige bijtelling ziet alleen op de categorie 'privégebruik'. Als daar het woonwerkverkeer bijkomt, is het gemiddelde privégebruik van de lease-auto 65%. Dat zou tot een aanzienlijke verhoging (minimaal verdubbeling) van de bijtelling moeten leiden, als men tenminste mensen met een lease-auto en mensen met een privé auto (of mensen die met openbaar vervoer reizen) op gelijke wijze wil belasten. Als de bijtelling niet omhoog gaat lijkt me dat bovendien verkapte staatssteun aan leasemaatschappijen (of aan de banken omdat vrijwel alle leasemaatschappijen onderdeel zijn van banken of ermee gelieerd zijn). Reactie infoteur, 10-05-2012
Beste Paul,
Interessant. Vanaf 1 juli 2012 kunnen nieuwe leaserijders ook al te maken krijgen met een hogere bijtelling door aanscherping van de normen:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/88969-bijtelling-auto-2012.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ivo, 05-05-2012 15:19 #3
Het laten verhuizen van werknemers dichterbij de werkplek of andersom werk dichterbij huis zoeken is op zich een legitiem doel.
Met de versoepeling van het ontslagrecht de verkorting van de WW duur wordt het toch wel een linke business om zomaar te gaan verhuizen. Sta je eenmaal op straat vindt je een baan uit de buurt en begint het verhaal opnieuw. Helaas krijg je je huis niet verkocht of blijf je met een restschuld zitten, omdat de opbrengst te laag is.
Wat moet je als je sociale leven in je huidige woonplaats plaatsvindt en je werk is 45 km verderop, maar in je woonplaats is geen werk te vinden in jouw vakgebied. Je sociale leven dus vergooien voor je werk volgens de overheid. Ik werk om te leven en niet andersom, ondanks dat ik er wel plezier in heb. Reactie infoteur, 05-05-2012
Beste Ivo,
Een werkgever mag de reiskosten vergoeden, maar dat zal niet meer zo maar onbelast zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rumoer, 01-05-2012 15:31 #2
Dus met andere woorden. Als 50.000 forenzen in Amsterdam werkzaam zijn, deze naar Amsterdam dienen te verhuizen opdat het milieu minder belast wordt? Waarbij het platteland daarmee leeg loopt aangezien het gros van de bevolking in een 'stad' werkt. Waarop de voorzieningen voor de stad moeten worden opgeschroeft (in veelvoud) en op het platteland teruggeschroeft(indien mogelijk), waarbij het platteland dan weer als natuurgebied ingericht kan worden?
Goed plan, zijn we gelijk van veel projectontwikkelaars af die alleen het grote geld zien. Slecht plan, krijgen we sloppenwijken? ivm de grote verhuizing naar de steden waar geen woning te krijgen is?
Ach, wat een doodlopende cirkel is dit toch. Reactie infoteur, 01-05-2012
Beste Rumoer,
Het lijkt vooral een snelle manier om te bezuinigen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Greentravel, 30-04-2012 22:36 #1
Beste, in dit artikel staat: '… ook de onbelaste vergoeding van de werkelijke kosten van openbaar vervoer'. Hier wordt verder geen uitleg voor gegeven. Lees ik het goed als de volledige reiskosten voor het OV bij de werknemer komen te liggen?
Dat zou ik vreemd vinden want volgens dit zelfde artikel wil de overheid met deze maatregel de belasting op het milieu te verlagen. (ook om ergens geld vandaan te halen, dat zie ik ook staan)
Wat een onzin! Reizen per trein kan dan niet meer op tegen het rijden in een auto op gas. Want dat is wat ik dan ga doen. Alle kans dat de accijnzen verder verhoogd worden op LPG… Maar voorlopig is dat voor mij goedkoper… Reactie infoteur, 01-05-2012
Beste Greentravel,
Het doel van deze plannen is kennelijk ook dat mensen dichter bij hun werk gaan wonen en zo met minder woon-werkverkeer minder het milieu zullen vervuilen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-12-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Miljoenennota 2014
Reacties: 7
Schrijf mee!