InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Vakantie en douane: wat mag je meenemen?

Vakantie en douane: wat mag je meenemen?

Vakantie en douane: wat mag je meenemen? Van vakantie wil je vaak allerlei spullen meenemen waarvan je niet weet of het wel is toegestaan. Hoeveel drank, sigaretten en overige tabak mag je meenemen zonder dit te hoeven aangeven, en hoe zit het met nepschoenen en namaaktassen? Maar ook hoeveel geld mag je contant meenemen en wat is het verschil tussen het meenemen van spullen van buiten de EU en daar binnen?

Hoeveel goederen mag je meenemen zonder accijns te betalen?

Een aantal goederen, te weten alcoholische dranken en diverse soorten tabak zijn door de douane aangemerkt als accijnsgoederen. Dit houdt in dat wanneer je er meer dan een bepaalde hoeveelheid van wil meenemen dit gerust mag maar je er wel een prijs voor moet betalen. Je moet de goederen dan aangeven bij de douane en zij zullen je vertellen hoeveel je er voor moet betalen. Je moet dit dan direct afrekenen. Dit geldt wanneer je na vakantie terug komt op Schiphol of een ander Nederlands vliegveld, maar ook wanneer je bijvoorbeeld met de ferry of de trein reist.

De volgende hoeveelheden mag je meenemen zonder bij te betalen wanneer je reist vanuit een ander EU-land:
  • 110 liter bier
  • 90 liter wijn
  • 20 liter likeurwijn (zoals sherry of port)
  • 10 liter gedistilleerde drank (zoals wodka, whisky of cognac)
  • 800 sigaretten
  • 400 cigarillo's of sigaren
  • 1 kilo rooktabak

Reis je vanuit een land van buiten de EU, dan mag je aanmerkelijk minder goederen meenemen zonder bij te betalen. Het gaat dan om 1 liter gedistilleerde drank en maximaal 200 sigaretten. Let op dat je voor het meenemen van drank en sigaretten wel 17 jaar of ouder moet zijn.

Wanneer je echt goedkoop aan deze artikelen kunt kopen of het gaat bijvoorbeeld om een merk dat in Nederland niet verkocht wordt dan kan het de moeite waard zijn om er wat extra voor te betalen en zo een fijne voorraad te hebben.

Het meenemen van geld en waardepapieren

Wanneer je vanuit een ander EU-land danwel niet-EU land naar Nederland reist, dan mag je voor maximaal 10.000 euro aan geld en waardepapieren meenemen. Het gaat dan dus om het totaal van briefgeld, muntgeld, waardepapieren en reischeque's. Neem je meer mee dan moet je dit aangeven.

Het meenemen van overige goederen

Wanneer je vanuit een ander EU-land danwel niet-EU land naar Nederland reist mag je behoorlijk veel spullen meenemen. Wil je dierlijke producten of levensmiddelen invoeren dan heb je hier een speciale verklaring voor nodig, te weten een gezondheidscertificaat. Het gaat dan om producten als melk, kaas, vlees of producten van de jacht. Geneesmiddelen mogen alleen worden meegenomen vanuit het buitenland wanneer deze voor persoonlijk gebruik zijn.

Het is verboden namaakkleding of andere namaakproducten zoals schoenen of tassen mee te nemen, maar er is een kleine uitzondering. De volgende producten mogen ondanks dat ze namaak zijn toch worden ingevoerd:
  • 3 horloges
  • 250 ml parfum
  • 3 cd's of dvd's
  • 3 stuks overige goederen (bijvoorbeeld t-shirts of broeken)

Reis je naar Nederland vanuit een niet-EU land, houdt er dan rekening mee dat goederen die worden meegenomen buiten de gewone handbagage en de toegestane hoeveelheid accijnsgoederen, de waarde de 430 euro niet mogen overstijgen. Wanneer de spullen die je meeneemt van vakantie een waarde vertegenwoordigen van meer dan 430 euro maar minder dan 700 euro dan betaal je hiervoor een speciaal toeristentarief, wat lager ligt dan het tarief voor goederen die meer dan 700 euro waard zijn.

Neem je bijvoorbeeld dure juwelen mee naar het buitenland, dan is het handig een aankoopbewijs mee te nemen. Zo voorkom je dat de douane er naderhand vanuit gaat dat je deze juwelen in het buitenland hebt gekocht.

Hoe geef je goederen aan bij de douane?

Wanneer je iets aan te geven hebt moet je dat direct bij aankomst in Nederland doen. Op het vliegveld en in de havens heeft de douane altijd twee doorgangen: een rode en een groene.

Je neemt de groene doorgang wanneer je:
  • Geen belastingen hoeft te betalen voor de goederen die je invoert
  • Geen formaliteiten hoeft in te vervullen bij de Douane omtrent meegenomen goederen
  • Geen goederen bij je hebt die voor de Nederlandse wet verboden zijn
  • Geen goederen bij je hebt waarvoor in Nederland beperkingen gelden

Je neemt de rode doorgang wanneer je:
  • Belasting moet betalen over de goederen die je invoert
  • Formaliteiten moet vervullen bij de Douane
  • Er niet zeker van bent of je iets moet aangeven

Vragen over specifieke producten?

Heb je vragen over het meenemen van specifieke producten, neem dan contact op met Informatie Rijksoverheid (telefoonnummer 1400).
Gerelateerde artikelen
Invoeren drank en sigaretten vanuit het buitenlandInvoeren drank en sigaretten vanuit het buitenlandJe gaat op vakantie naar het buitenland en wilt een fles drank meenemen of een slof sigaretten. Wat mag je meenemen zond…
Douane Nederland: aangifte doenWe vinden het allemaal zo normaal, onze koffers pakken met spullen die we mee willen nemen, nog wat aankopen doen op Sch…
Douanebepalingen NederlandAls u als reiziger Nederland verlaat of binnenkomt dan krijgt u te maken met de Nederlandse Douane, maar daar denken we…
Wat is BTW en accijnsWat is BTW en accijnsBTW en accijns zijn twee soorten van belasting die consumenten moeten betalen over gebruiksgoeden. Dit zijn zogenaamde v…
Prijsopbouw sigaretten en shagHet ministerie van financien bekijkt elk jaar de tabaksprijzen in Nederland, zij doen dit op basis van de prijsklasse di…
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Vakantie en douane: wat mag je meenemen?"

Reacties

Winanda, 30-11-2014 14:15 #14
Moet ik aangifte doen als ik 8500 euro meeneem naar Suriname? Mag ik kaas, groente en makreel meenemen? Hoeveel flessen parfum mag ik meenen van 30 ml?
Graag zou ik dit willen weten

Yvon, 05-11-2014 21:13 #13
In januari ga ik op fam. bezoek in de VS. ik zou mijn oom en tante graag verassen met gerookte paling en bessenjenever / advokaat. kan ik dat in mijn koffer mee nemen, moet ik dat aan geven? paling is overigens vac. verpakt.
wie kan mij daar antwoord op geven?
gr yvon

J. Wyckmans, 10-10-2014 12:34 #12
Hoe zit het met de maximale economische waarde bij een internationale retourvlucht?
Nu met de komst van de dure smartphone, watches en laptops/ipads, overstijg ik al snel in mijn "RETOUR" bagage de 10.000 euro. Hoe liggen de verdragen hieromtrent (inter)continentaal?

Catharina Hogenbosch, 15-08-2014 11:23 #11
Graag zou ik bestek mee willen nemen naar Frankrijk. Alle onderdelen w.o. messen (ingepakt in plastic en overdoos) kan ik deze meenemen in mijn handbagage? Reactie infoteur, 15-08-2014
Hallo Catharina,
Nee, messen kun je onder geen beding in je handbagage meenemen, ook niet als ze zijn ingepakt.

Groet,
Dessal

L., 30-07-2014 21:41 #10
Hoeveel paar schoenen mag ik kopen in China en meenemen naar Nederland voor eigen gebruik?

J. Straver-Van de Burgt, 28-06-2014 17:48 #9
Hoeveel kilo vacuum verpakte kaas mag ik meenemen naar Colombia?

J. Mennes, 23-06-2014 11:00 #8
Ik heb een vraag over eten meenemen in de koffer. Kan ik ook haverzemelen (geen levend voedsel volgens mij) en boekweit (bloemknop, geen graan) ook meenemen naar Mongolie? Waar vind ik informatie hierover? Bij voorbaat dank en leuk dat woord infoteur!

M. D. Fistler, 17-06-2014 18:16 #7
Hoeveel flessen parfum mag je naar Nederland meenemen vanuit Aruba?

W. Mase, 12-02-2014 16:19 #6
Beste heer/ mevrouw.

Ik wil vacuum verpakt salami worst van buiten europa naar Nederland meenemen,
Mijn vraag is, mag dat en hoeveel?

Hartelijk dank,
Groetjes

Van Zuuren, 20-12-2013 09:46 #5
Mag ik gerookte paling meenemen in handbagage?

Remant, 02-11-2013 18:52 #4
Mag ik 1kg gedroogde crawberrys meenemen van België naar Z.A. Ik hoop een gunstig antwoord te ontvangen, van harte dank en groeten.
Remant Julienne

Tineke Smit, 24-07-2013 21:11 #3
Ik ga over 2 weken naar Toronto Canada. Mag ik kaas en vacuüm verpakte gerookte paling voor mijn familie meenemen, zo ja hoeveel van ieder?
Ik hoor graag van u.

H. J. M. Kniest, 17-03-2013 21:00 #2
Goededag
Ik keer in april terug van Canada naar Nederland en heb hier spullen gekocht bij een garage sale! Nou wil ik graag weten of ik deze spullen zonder problemen naar Nederland kan brengen. Het betreft een houten dekenkist, een antiek bijzet tafeltje en een plantenbak, sierborden voor de muur, bestek en servies. Als ik die spullen wel mee kan nemen moet ik er dan belasting voor betalen en zo ja hoe werkt dat en hoe wordt zoiets berekend?
Ook neem ik mijn blu ray speler en dvd`s mee terug naar Nederland die ik in Nederland heb gekocht. Moet ik daar ook extra voor betalen en zo ja, hoe wordt zoiets berekend?
Bij voorbaat dank

R. Soetanto, 11-09-2012 09:15 #1
Wat ik wou vragen, mag ik meenemen uit Indonesië, gedroogde vlees of vis, kant en klaar, dus je kan het zo op eten, ook kroepoek van garnalen, ik heb dit allemaal uit de supermarkt gehaald, dus nog in de originele verpakking, mag dit allemaal? Ook gedroogde fruit (als snoep bedoeld), mag ik ook meenemen? In ieder geval geen rauw vlees en geen vers fruit. Graag uw informatie zo dat ik rekening kan houden. Vriendelijke dank

Infoteur: Dessal
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 14
Schrijf mee!