InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Inkomstenbelasting 2015 & belastingtarieven en schijven

Inkomstenbelasting 2015 & belastingtarieven en schijven

Inkomstenbelasting 2015 & belastingtarieven en schijven Hoe zien de inkomstenbelasting 2015, de belastingtarieven, heffingskortingen en belastingschijven 2015 eruit? De belastingverlaging eerste schijf in 2014 was immers tijdelijk, de heffingskortingen 2015 zijn aangepast en sommige fiscale heffingskortingen zijn geschrapt. De nivellering via de inkomensafhankelijke heffingskortingen gaat in 2015 verder door als er geen reparatie plaats vindt. Maar voor reparatie van de koopkracht is geld nodig en dat lijkt, zeker als de gasbaten uit Groningen en de economische groei gaan tegenvallen, beperkt mogelijk. Per saldo stijgt daardoor het belastingtarief in de eerste belastingschijf. Zie hier de kabinetsplannen (Miljoenennota 2015, Belastingplan 2015).

Belastingschijven, belastingtarieven inkomstenbelasting 2015, belasting 2015

Bij het eerste loonstrookje uit 2014 verbeterde de koopkracht iets voor de lagere inkomens door vooral de verlaging van het belastingtarief in de eerste schijf met 0,75%, maar deze verlaging is aangekondigd als een tijdelijke maatregel. Met een kleine verlaging van het belastingtarief in de eerste schijf met 0,5% blijft er nog steeds een stijging met 0,25% over. De belastingtarieven en belastingschijven 2015 zien er als volgt uit:

Tabel 1. Tarieven, belasting en belastingschijven ib en loonheffing, in 2015 als u jonger bent dan 65 jaar plus drie maanden:
hoogte verzamelinkomenmaar inkomen niet hoger danbelastingtarief
- 19.82236,5%
19.822 33.58942%
33.589 57.58542%
57.585-52%

Tabel 2. Tarieven, belasting en belastingschijven ib en loonheffing, in 2015 als u minimaal 65 jaar plus drie maanden oud bent:
hoogte inkomenmaar inkomen niet hoger danbelastingtarief
- 19.82218,6%
19.822 33.58924,1%
33.589 57.58542%
57.585-52%

Een verandering met 0,25% van het tarief in de eerste schijf in 2015 ten opzichte van 2014 scheelt u ongeveer 50 euro per jaar. De belastingschijven zijn ook iets verlengd en dus niet bevroren op het niveau van 2014. Wie AOW gerechtigd is in 2015, minimaal 65 jaar plus drie maanden inmiddels, komt in aanmerking voor de belastingschijven en tarieven uit tabel 2. Er is een belastingverlaging in 2015 in de eerste schijf met 0,5 procentpunt, maar omdat in de meerjarencijfers nog een stijging zat met 0,75% is de per saldo stijging nog steeds 0,25% ten opzichte van 2014. Daarmee resulteert voor de eerste schijf een belastingpercentage van 36,5% en 18,6%. Dat was in 2014 nog 36,25% en 18,35%. Van de voorstellen van Van Dijkhuizen komt nog niets terecht.

Belastingtarieven en inkomensafhankelijke heffingskortingen

Met het kabinet Rutte wordt het fiscale stelsel tot nu toe enerzijds ingewikkelder en anderzijds ook eenvoudiger. Ingewikkelder omdat u niet meer alleen mag kijken naar het belastingtarief dat u betaalt omdat ook enkele heffingskortingen inkomensafhankelijk zijn geworden, eenvoudiger omdat een aantal heffingskortingen wordt geschrapt:

Heffingskortingen 2015:
Inkomensafhankelijke heffingskorting in 2015Geschrapte heffingskorting in 2015
algemene heffingskortingalleenstaande ouderkorting
arbeidskortingouderschapsverlofkorting

Tot een inkomen van 19.822 nemen de algemene heffingskorting en arbeidskorting nog toe, maar bij een hoger verzamelinkomen worden de maximale bedragen van deze heffingskortingen afgebouwd met 2,32%-punt. Waar lagere inkomens maximaal een algemene heffingskorting van ruim 2.200 euro netto in het handje kunnen krijgen, is dat voor de wat hogere inkomens maximaal ongeveer nog 1340 euro. Wie recht heeft op AOW krijgt te maken met bedragen van 1.150 euro aflopend naar naar ruim 700 euro.

Wie extra inkomen heeft of vakantiegeld krijgt, kan er fors op achteruit gaan doordat meer belasting wordt ingehouden. In 2013 kreeg nog iedereen een vast bedrag aan algemene heffingskorting, maar vanaf 2014 is dat afgelopen. Sterker nog als u een voorlopige aanslag hebt, moet u straks terugbetalen. Vandaar ook die naheffingen van de Belastingdienst over 2014 (Wiebes).

Alleenstaande ouderkorting en ouderschapsverlofkorting 2015 verdwijnen

Een vereenvoudiging vindt plaats bij de zogenaamde kindregelingen. Daarbij gaat het om fiscale voorzieningen die zijn gericht op vooral de lagere inkomens of huishoudens die door een zwangerschap een terugval in inkomen hebben (ouderschapsverlofkorting). Het kabinet is van mening dat dit eenvoudiger moet kunnen bijvoorbeeld door een extra kop op het kindgebonden budget te geven of door regelingen samen te voegen. Hoe dit voor u zal uitpakken is nog even afwachten dus.

Hypotheekrenteaftrek tegen maximaal 51% in plaats van 52%

In 2013 is het kabinet begonnen met de hypotheekrenteaftrek verder te beperken. Niet alleen bent u daardoor ook in 2015 verplicht om maandelijks af te lossen waardoor er minder hypotheekrenteaftrek is, maar het maximale tarief waartegen dit mag wordt ook elk jaar verlaagd. In 2015 zal de hypotheekrenteaftrek maximaal nog tegen 51% zijn: hypotheekrenteaftrek 2015 omlaag.

Huishoudentoeslag 2015

Een grote onbekende was lange tijd de huishoudentoeslag. Ook die wordt door de Belastingdienst uitgevoerd en zou in 2015 ingrijpend worden hervormd. Verschillende toeslagen zouden worden samengevoegd en waarschijnlijk verder gestroomlijnd. Nu zal dat per toeslag afzonderlijk gaan plaats vinden. Misschien zal het effect voor de laagste inkomens beperkt zijn, maar de verwachting is dat daarboven de stroomlijning u geld gaat kosten. Dat kan al bij een inkomen vanaf 20.000 euro merkbaar in de portemonnee worden.

Conclusie tarieven inkomstenbelasting 2015

Veel fiscale maatregelen staan al op stapel om in 2015 uitgevoerd te worden. Het effect van de maatregelen zoals die tot nu toe bekend zijn is tot inkomens van 19.822 euro relatief beperkt. Vooral daarboven zal het waarschijnlijk anders zijn. Wat enorm kan helpen is een economische groei die in 2014 en 2015 verder aantrekt, maar of dat ook gaat gebeuren is nog even afwachten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Algemene heffingskorting 2015Algemene heffingskorting 2015De algemene heffingskorting 2015 is niet voor iedereen even hoog. Iedere belastingplichtige heeft recht op de algemene h…
Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2015Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2015Ook in 2015 kan de inkomensafhankelijke combinatiekorting voor een gezin met kinderen een fors bedrag aan heffingskortin…
Algemene heffingskorting 2014 omhoogAlgemene heffingskorting 2014 omhoogDe algemene heffingskorting 2014 gaat omhoog, maar niet voor iedereen. De algemene heffingskorting wordt met ingang van…
Inkomstenbelasting 2014 & belastingtarieven en schijvenInkomstenbelasting 2014 & belastingtarieven en schijvenDe inkomstenbelasting 2014 van het kabinet Rutte Asscher merkt u direct in uw loonstrookje. Het kabinet zorgt voor een v…
De belastingen in Nederland zijn hoogDe belastingen in Nederland zijn hoogBelasting betalen in Nederland in 2014 en 2015? De meeste Nederlanders zullen de belastingen en vooral de inkomstenbelas…
Bronnen en referenties
  • Miljoenennota 2014/ 2015

Reageer op het artikel "Inkomstenbelasting 2015 & belastingtarieven en schijven"

Reactie

Arie Broekhuizen, 22-11-2014 23:47 #1
Als ik het goep begrijp dan zorgt een flinke hypotheekrente aftrek ervoor dat de aftopping van de heffingskorting en arbeidskorting voor het een belangrijke deel wordt teniet gedaan. Dat levert dus dubbel voordeel op als je hypotheekrente kan opvoeren. Is dit mogelijk een ongewenst bijeffect van de nivelleringdrang van het kabinet? Zolang de beperking van de hypotheekrente aftrek nog ruim boven de 42% blijft levert dit voor velen nog voordeel op. Reactie infoteur, 23-11-2014
Beste Arie Broekhuizen,
Alle aftrekposten die het inkomen verlagen kunnen als gevolg hebben dat men ook een deel van de bij de loonbelasting ingehouden heffingskorting terug krijgt. Dat geldt niet alleen voor de hypotheekrenteaftrek maar bijvoorbeeld ook voor de aftrek ziektekosten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2015
Reacties: 1
Schrijf mee!