Informatie om te 'leren lenen'

Informatie om te 'leren lenen' Vandaag de dag wordt de tv overspoeld met reclames over leningen. Deze reclames kunnen een beeld scheppen over leningen, die vaak anders blijken te zijn wanneer je de lening daadwerkelijk hebt afgesloten. Er zijn veel mogelijkheden om het duidelijker te maken hoe lenen nou precies in elkaar zit, en waar de addertjes onder het gras zitten.

Wat is een lening precies?

Een lening heeft met geld te maken. Wanneer je iets van plan bent te kopen, en het kost meer dan je bankrekening aan kan, kunt u geld lenen. Dit geld dient later terug betaald te worden aan de bank, of het bedrijf waarbij u het geld geleend heeft. Omdat er zo goed als geen bedrijven meer bestaan die niet op winst uit zijn, moet je bij leningen meer terug betalen dan dat je geleend hebt. De hoeveelheid wordt bepaald met het rentepercentage.

Soorten leningen

Als je van plan bent een lening af te sluiten, kan je nog kiezen uit de volgende leningen:

Doorlopend krediet

Een doorlopend krediet is een lening waarbij je aan een kredietlimiet vast zit. Dit is het bedrag wat je maximaal mag lenen, totdat je weer een gedeelte hebt terug betaald. Je hoeft het geleende bedrag ook niet in één keer te gebruiken, maar je kan kleine beetjes per keer opnemen. Als je dus nog niet een vast doel voor je geld hebt, maar gewoon geld nodig hebt.

Persoonlijke lening

Een persoonlijke lening is heel anders dan een doorlopend krediet. Je leent een vast bedrag, en maakt afspraken met het desbetreffende bedrijf hoe lang de lening duurt, en hoeveel rente je moet betalen. Dit biedt zekerheid, want je weet precies wanneer en hoeveel je moet betalen.

Hypotheek

Een hypotheek wordt gebruikt bij het kopen of vernieuwen van een huis. Bij het afsluiten van een hypotheek wordt gekeken naar je inkomen en de waarde van het huis. Met deze informatie wordt de lening vast gesteld en de rentepercentage. Als je een huis koopt, is dit jouw bezit, maar wanneer je het geleende geld en de rente niet terug kan betalen aan de bank, kan de bank er voor kiezen het huis te verkopen, en ben je dus alles kwijt.

Deze leningen zijn de 3 bekendste. Er zijn nog meer leningen zoals kaartkrediet, postorderkrediet, autokrediet, rood staan, enz. Deze zijn echter minder bekend, en kan je makkelijk vinden op het internet.

Aflossen

Het aflossen van een rekening is heel belangrijk. Dit is verplicht. De hoeveelheid van de maandelijkse lasten zijn van te voren vast gesteld, en zouden elke maand zoveel zijn dat je het kan betalen. Wanneer je het niet kan betalen, krijg je problemen met de bank, of het leen bedrijf. Belangrijk is dus dat je van je inkomsten altijd genoeg over hebt om je lening af te lossen.

Adviseur

Vaak hoor je op reclames dat het veilig is om te lenen. Dit is het geval omdat er wordt gepraat met een adviseur wanneer je van plan bent een lening af te sluiten. Een adviseur is iemand die vergelijkt wat betreft je inkomsten, en hoeveel je kwijt kunt per maand. Als hij dit weet, kan hij een lening kiezen die bij jou past.

Natuurlijk komt deze adviseur altijd met een goede lening die bij je past. Als u naar de reclames kijkt die vertellen dat lenen veilig is, is de adviseur die bij dat bedrijf zit van plan een lening van dat bedrijf aan te smeren. Deze kan aantrekkelijk klinken, maar er zijn ook andere bedrijven. Probeer niet over één nacht ijs te gaan, en vergelijk verschillende bedrijven met elkaar. Zo kom je op een goede lening terecht.

Opletten

Probeer bij het afsluiten van een lening altijd op te letten met wat het beste bij je past. Vergelijk goed, en denk er goed over na. Het beste is natuurlijk om niet te lenen als je iets niet hard nodig hebt. Sparen blijft het beste, want je zit niet aan de vaste lasten en de rentes van een lening.
© 2007 - 2020 Grotefrits, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goed met geld omgaan is kwestie van opvoedingGoed met geld omgaan is kwestie van opvoedingKinderen goed leren omgaan met geld is belangrijk voor de toekomst. Op jonge leeftijd geleerde ideeën over geld blijven…

Snel geld lenen per sms bij FerratumSnel geld lenen per sms bij FerratumMaximaal 800 euro lenen of nog meer met een pluslening? Snel geld lenen, denk aan 100 euro lenen of meer, kan zeer eenvo…
Studiefinanciering 2019: collegegeld en collegegeldkredietStudiefinanciering 2019: collegegeld en collegegeldkredietStuderen en de studiefinanciering zijn belangrijk. Studeren moet betaalbaar zijn voor een student. Daarom is er studiefi…

Reageer op het artikel "Informatie om te 'leren lenen'"

Infoteur: Grotefrits
Laatste update: 24-10-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!