InfoNu.nl > Financieel > Geld > Kansspelbelasting betalen over gewonnen prijs

Kansspelbelasting betalen over gewonnen prijs

Over gewonnen prijzen in loterijen moet u belasting betalen. Bij een geldprijs kunt u het geld gebruiken voor het betalen van de belasting. Bij het winnen van een auto, kunt u de belasting niet betalen met de gewonnen prijs. De belastingheffing over gewonnen prijzen is hoog. De prijzen tot een bedrag van € 454, zijn vrij van belastingheffing. Prijzen met een hogere waarde, zullen belast gaan worden. In dit geval moet er belasting voldaan worden over het volledige bedrag, dus ook over de eerste € 454. Als enige van de grote loterijen, voldoet de Staatsloterij de kansspelbelasting. De kans op een hoofdprijs in de loterij is ontzettend klein, maar de loten worden zo goed verkocht, doordat er toch een kleine kans aanwezig is om multimiljonair te worden.

Winnen van een auto

De Postcode Loterij deelt naast geldprijzen bijvoorbeeld ook auto’s uit onder de deelnemers. Het gaat hierbij om auto’s uit het duurdere segment. De winnaars moeten er wel rekening mee houden dat er nog een flinke belastingheffing volgt vanuit de Belastingdienst. Een winnaar van een BMW met een nieuwwaarde van € 40.000, moet uit eigen middelen de kansspelbelasting kunnen betalen. Deze bedraagt € 40.000 x 29 procent = € 11.600.

Te winnen bedragen in loterijen worden steeds hoger

Een hoofdprijs bedraagt tegenwoordig tientallen miljoenen. Om klanten aan te trekken, verstrekken de grote loterijen liever één prijs van € 25 miljoen, dan vijf prijzen van € 5 miljoen. In de praktijk blijkt namelijk dat ze meer loten verkopen, als de hoofdprijs hoger is. Daarnaast willen de loterijen ook hogere prijzen verloten dan hun concurrentie. Een hoofdprijs van € 30 miljoen wordt tegenwoordig steeds gebruikelijker voor de loterijen als de Staatsloterij en de Lotto.

Inleg steeds hoger om de prijzen te kunnen financieren

De loterijen kunnen jaarlijks verhogingen doorvoeren, want de deelnemers gaan het toch wel betalen. Een goede methode is om het prijzengeld meer te laten lijken, zodat een verhoging van de prijs verantwoord is. De Postcode Loterij hanteert een zeer agressieve methode, want ze blijven bestaande klanten aanschrijven en proberen altijd maar meer loten om te zetten per klant. Voordat klanten het zich realiseren, spelen ze mee met meerdere loten.

Hoogte kansspelbelasting bij het winnen van een hoofdprijs

De hoogte van de kansspelbelasting gaat meer leven, als u het uitdrukt in een bedrag. Stel, u wint een hoofdprijs van € 25 miljoen met de Lotto. Over dit bedrag bent u aan belasting verschuldigd: € 25 miljoen x 29 procent = € 7.250.000. U houdt na afrekenen met de Fiscus over: € 17.750.000.

Belastingheffing over het vermogen

Na het betalen van de kansspelbelasting, moet u vervolgens jaarlijks belasting betalen over het vermogen dat u bezit. Het vermogen wordt belast in box drie van ons belastingstelsel. De heffing bedraagt 30 procent over een verondersteld rendement van 4 procent. Uitgaande van bovenstaand voorbeeld, moet u jaarlijks betalen (uw overige bezittingen buiten beschouwing gelaten).
€ 17.750.000 – (afgeronde vrijstelling in box 3) € 20.000 = € 17.730.000.

Jaarlijkse belastingheffing: 30 procent x 4 procent x € 17.730.000 = € 212.760.
Gerelateerde artikelen
Kansspelbelasting betalen over winst uit illegaal kansspelDe Belastingdienst heft kansspelbelasting over gewonnen geldbedragen en andere op geld waardeerbare objecten. Geldbedrag…
Wat zou u doen met één miljoen?Wat zou u doen met één miljoen?Deze vraag stellen mensen zich vaak. Maandelijks worden er miljoenen loten verkocht door de Staatsloterij en wekelijks g…
Regels voor kansspelbelasting in 2012 en 2013Regels voor kansspelbelasting in 2012 en 2013Als je in 2012 of 2013 een loterij wint dat kom je er rijker uit dan dat je erin gegaan bent, maar de Belastingdienst wi…
Wanneer moet ik kansspelbelasting betalen?Gewonnen bedragen worden in Nederland belast met kansspelbelasting. Bedragen boven de €454 zullen worden belast met deze…
Prijs WK-pooltje en online gokken tot 454 euro belastingvrijPrijs WK-pooltje en online gokken tot 454 euro belastingvrijTijdens grote voetbaltoernooien wordt er flink gewed in ons land. Hele bedrijven richten zich op de uitslag en de werkne…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst.nl
  • Staatsloterij.nl

Reageer op het artikel "Kansspelbelasting betalen over gewonnen prijs"

Reacties

Bigjoe, 16-08-2016 11:06 #3
Staatsloterij is gewoon een extra belasting voor mensen die slecht zijn in kansberekenen.
En als je dan wint en het geld niet binnen een jaar verbrast, mag je de fiscus blijven sponsoren op basis van een fictief rendement van 4%. De roverheid is en blijft uiteindelijk de winnaar van elke loterij.

Carli, 27-07-2016 21:31 #2
Over de gewonnen BMW betaalt de Postcodeloterij zelf de kansspelbelasting. Ik weet dat pertinent zeker: ik won er zelf een.
Bedrag op de offerte van de BMW-dealer = €30.800, eventuele extra's leg je zelf bij.

Ik kon ook een netto bedrag kiezen. Daarvan zou wel kansspelbelasting worden ingehouden: netto op mijn rekening ongeveer €22.000.

Ruud Ras, 02-10-2014 16:21 #1
Het artikel is niet correct. Over geldprijzen moet kansspelbelasting worden betaald. Over prijzen in natura (zoals een auto) hoeft dat niet. De Postcodeloterij heeft mij schriftelijk laten weten, dat zij die belasting voor hun rekening nemen.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 01-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 3
Schrijf mee!