InfoNu.nl > Financieel > Geld > Tips bij echtscheiding

Tips bij echtscheiding

Tips bij echtscheiding Vaak gaan echtscheidingen gepaard met veel emoties en wordt er niet meer stilgestaan bij de financiële feiten. Voorkomen is beter dan genezen zegt men altijd. Dat klopt ook bij echtscheidingen, in ieder geval de financiële afspraken die hierbij komen kijken.

Financieel advies

Bij een echtscheiding zijn uiteraard de kinderen het belangrijkst. Daarna volgt het geld! Geld wat verrekend, verevend of verdeeld dient te worden. De belastingdienst mag hierbij natuurlijk niet de lachende derde partij worden. Zorg dat je financiële dossier richting de belastingdienst goed opgebouwd en onderbouwd is. Je kan daar een gezamenlijk belang hebben. Niemand wil dat zijn/haar partner er van door gaat met teveel geld, maar soms kan het juist een zeer dure oplossing zijn (belastingtechnisch) om het niet te doen. Het is van groot belang om een goede financiële adviseur in t e schakelen, die dit in goede banen kan leiden.

Co-ouderschap is een goed idee

Vaak worden uit emotionele overwegingen de kinderen bij één van de ouders ingeschreven in de desbetreffende gemeente. Co-ouderschap is een financieel veel beter idee. Het is voordeliger om de kinderen op beide adressen in te schrijven. Beide ouders ontvangen dan bijvoorbeeld de ‘alleenstaande ouderkorting’ voor kinderen tot 27 jaar. Voor kinderen onder de 16 jaar is deze korting nog hoger. Dit kan dan voor beide ouders een aanzienlijk voordeel opleveren.

Kinderbijslag

De kinderbijslag wordt veelal verdeeld onder de ouders. Maar als één van de ouders aantoont de kinderen in grote mate te onderhouden en in het echtscheidingsconvenant afziet van de kinderbijslag, dan heeft diegene recht op aftrek vanwege buitengewone uitgaven voor kinderen tot 30 jaar. Dit kan veel voordeel opleveren.

We houden van elkaar!

Trouwen uit liefde gaat meestal gepaard met een huwelijk op gemeenschap van goederen. Dat hoeft helemaal geen probleem op te leveren….totdat het huwelijk op de klippen loopt! Dan zijn de rapen gaar en zullen de huwelijkse voorwaarden alsnog uitgevoerd moeten worden. Verstandig is het dan om van te voren alles goed op papier te zetten, zodat de echtscheiding soepeler verloopt op financieel gebied.

De verdeling van de ‘goodwill’ uit de zaak

Als je in een echtscheiding zit en je ook bezig bent je zaak te verkopen zal je ook de ‘goodwill’ uit de onderneming moeten verdelen. Dat wil zeggen de zakelijke goodwill! Dat wil zeggen als de goodwill gerealiseerd is als zelfstandige waarde, dus zonder betrokkenheid van de ondernemer. Als je als ondernemer in grote mate betrokken bent bij betrokken bent bij het tot stand komen van de goodwill, hoef je deze niet mee te nemen in de verdeling bij echtscheidingen.

Kosten en declaraties

Samen de kosten verdelen klinkt logisch. Je kunt veel geld besparen door de declaratie voor je echtscheiding te laten splitsen in de kosten voor het verkrijgen van de alimentatie en de overige kosten voor de echtscheiding. De kosten voor de tot stand brengen van de alimentatie zijn namelijk alleen aftrekbaar voor diegene die de alimentatie gaat ontvangen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Tips bij echtscheiding"

Infoteur: Mayorfrits
Laatste update: 11-05-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!